OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : Szerencsesüti

Szerencsesüti

  2018.11.07. 23:46

Írta: Kerstin Lundberg Hahn, fordította: Csepányi Zsuzsanna, illusztrálta: Maria Nilsson Thore.Cerkabella Könyvek, 2016., 176 oldal
 
Kerstin Lundberg Hahn - Szerencsesüti
A könyvsorozat első része a világ legfontosabb dolgairól: barátságról, szerelemről és sütikről szól.

„Miért nem tudnak a szüleim egy kicsit normálisabban viselkedni?”, gondolja Oscar szinte minden nap magában.

Egy váratlan alkalommal azonban apró cetlit talál egy szerencsesüti közepén:
    Mondd ki a leghőbb kívánságod, és teljesülni fog!
 
 
Részlet a könyvből

Olyan szuper lenne, ha a szüleim nem lennének annyira kínosak! Miért nem tudnak olyan normálisak lenni, mint én?

Sokszor gondolok erre. De ha már kíván az ember valamit, alaposan gondolja át, hogyan fejezi ki magát. Erre azon a bizonyos estén jöttem rá.

 

A környék új éttermébe készültünk. A város közepén lakunk és anya meg apa mindketten szeretnek újfajta, különleges ételeket kipróbálni. Már egészen hozzászoktam. Az a trükköm, hogy a köretre összpontosítok, a rizsre vagy krumplira, az étel szokatlan részét pedig kitolom a tányér szélére, vagy csak alig eszem belőle.

Latyakos, zimankós este volt, és a cipőnk nedves nyomokat hagyott a fényes padlón, amikor beléptünk.

Körülnéztem. Az étterem teljesen új volt. Azelőtt egy tapétabolt üzemelt itt, és, bár iskolába menet legalább ezerszer elhaladtam előtte, sosem vettem róla tudomást. A helyet most teljesen átalakították.

A legelső, amire felfigyeltem, egy hatalmas méretű akvárium volt a falnál. A csillogó üveg mögött kékesfekete és élénk narancssárgacsíkos halak úszkáltak libegő uszonnyal a zöld növények között. Olyan érzés volt figyelni őket, mintha trópusi vizekben búvárkodnék. Őszintén szólva még sosem búvárkodtam, de tutira ilyen lenne: szemtől szembe úsznék a színes halakkal.

Csengő-bongó órákra hasonlító zene szólt a háttérből, és ettől valahogy minden olyan varázslatosnak tűnt.

Ez volt az első lenyűgöző élmény az este folyamán. De nem az utolsó.

Apa értem jött az akváriumhoz, és elvezetett az asztalunkhoz. A szüleim már megrendelték az ételeket, és hamarosan sorra érkeztek a fogások.

Mivel kínai étteremben voltunk, az étlap csak úgy hemzsegett az olyan ételektől, amelyeket anya meg apa ki szeretett volna próbálni. Én rizst kaptam csirkével meg mogyoróval. Olyan finom volt, hogy semmit nem kellett kitolnom a tányér szélére. Evés után visszamentem a halakhoz, a szüleim pedig tovább kóstolgatták a fogásokat.

Egyszer csak valaki megkocogtatta a vállam. Amint hátrafordultam, egy lányt pillantottam meg magam előtt. Nagyjából olyan magas volt, mint én, azaz középmagas, azon túl viszont semmi átlagosat nem lehetett felfedezni rajta. Éjfekete haja volt és mélybarna, szinte fekete szeme. Olyan volt, mintha apró csillagok szikráztak volna benne. Amikor pedig nevetni kezdett, egy pici ránc keletkezett az orra tövében.

– Szia – mondta.

– Szia – válaszoltam.

– Kérsz egy szerencsesütit?

– Az meg micsoda?

– Majd meglátod.

– Rendben.

Ezzel a lány előkapott egy aranyszínű kis csomagot, bólintott, hogy vegyem el, majd sarkon fordult, és az étterem végén álló ajtó felé vette az iányt. Az ajtó valószínűleg a konyhába vezetett, mert gőzök és illatok áradtak belőle.

A lány eltűnt a ködben, én meg csak álltam ott a csomaggal a kezemben.

Az akváriumból bugyborékolás hallatszott. A halak tátogtak.

Meg kellett volna köszönnöm az ajándékot, de teljesen kiment a fejemből, mert abban a pillanatban, amikor a lány ideadta a sütit és eltűnt a konyhában, anya felállt a helyéről, és apa felé nyújtotta a kezét. A csilingelő dallamok véget értek, és valami trombitás, dobos, hegedűs zene hangzott fel. Rögtön láttam, mi következik: anya felkéri apát táncolni. Az étterem közepén. A többi asztalnál ülő vendég feléjük fordult.

Komolyan arra gondoltam, hogy hallá változom, és beugrom az akváriumba. Akkor a zene úgy hangzana, mint a tompa bugyborékolás, a két táncoló alak az üvegen túl meg nem lenne több színes árnyaknál. A legfontosabb azonban, hogy senki nem gondolná, hogy ők a szüleim.

Sajnos kénytelen voltam megelégedni annyival, hogy lecsússzak az akvárium melletti székre, és behatóan tanulmányozzam a halállományt. A szemem sarkából azonban láttam, ahogy a szüleim körbelejtenek. Anya ide-oda lóbálta a haját, apa meg dudorászni kezdett, valahányszor megtetszett neki egy dallam. Egy kerekszemű aranyhal rám bámult, én meg vissza.

A zene végén apa mélyen meghajolt a többi vendég előtt. Néhányan udvariasan megtapsolták, majd tovább zörögtek az evőeszközökkel. Anya arca egészen kimelegedett a táncban. Az enyém is vörös lett.

Apa intett, hogy fizetni szeretnénk, én viszont a biztonság kedvéért az akvárium mellett maradtam.

Teljesen megizzadt a tenyerem. Még mindig benne volt a kis aranyszínű sütis csomag. Ahogy feltéptem a szélét, egy világossárga, félhold alakú süteményt találtam benne. Beleharaptam, és éreztem, hogy lyukas a belseje: a közepén egy apró papírcetlit találtam.

Sütievés közben kihajtottam. Egy rövid, apró, feketebetűs mondat állt benne. Amint elolvastam, még rágni is elfelejtettem.

Mondd ki a leghőbb kívánságod, és teljesülni fog!

Minden elnémult bennem. Nagyon jól tudtam, mit szeretnék, hisz a kívánság forró csomóként fojtogatta a torkomat. Mi van, ha tényleg beválik?

Semmi veszítenivalóm nincs. Csak ki kell mondanom hangosan, illetve halkan, hogy senki ne hallja. Az akvárium felé fordultam.

Azt kívánom, hogy a szüleim átlagosabbak legyenek – ezt kellett volna mondanom.

Vagy ezt: Azt kívánom, hogy jobban hasonlítsanak az átlagos szülőkhöz.

De nem ez hagyta el a számat. Helyette, pillantásomat a halakra szegezve véletlenül ezt suttogtam:

– Azt kívánom, hogy a szüleim és én jobban hasonlítsunk egymásra.

 

vissza a sorozathoz

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót