OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS KÜLFÖLDI
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS KÜLFÖLDI : Állatmese-sorozat - Pim, a földimalac

Állatmese-sorozat - Pim, a földimalac

  2015.08.18. 15:01

Írta: Jill Tomlinson, illusztrálta: Anna Laura Cantone. fordította: Demény Eszter. Pozsonyi Pagony, 2014., 88 oldal
 
Első fejezet: MI AZ A TERMESZ?

Pim földimalac volt.
Legalábbis az anyukája így mondta.
De Pim még csak most született, és egyáltalán nem volt biztos benne, hogy ki is ő, és mi is ő.
 
Eleinte nem nagyon törődött ezzel a kérdéssel. Éldegélt a kényelmes kis földalatti lyukban, és ha megéhezett, a mamája meleg tejét itta. Két etetés között pedig csak aludt, mint minden kisbaba.

 

De ahogy nőtt, egyre több dolgot vett észre. Egyik reggel arra ébredt, hogy az anyukája nincs mellette. Eddig azt hitte, hogy a mamája mindig ott van. Körbecsoszogott a lyukban, de sehol nem találta. Egyszer csak meglátott egy alagutat. Talán ott lesz! Elindult felfelé az alagútban, de hirtelen kapirgálást hallott. Valami közeledik, egyenesen felé! Pim visszahátrált a lyukba, éppen időben. A mamája úgy száguldott be, hogy kis híján feldöntötte.

– Pim! – kiáltott rá. – Azt hittem, alszol!

– Én meg azt hittem, hogy itt vagy! – kiáltott vissza Pim, igencsak rémülten. – Hol voltál?

– Hol voltam?! Ennivalóért, természetesen. Néha nekem is kell ennem!

– Ennivaló? – csodálkozott Pim.

– Termesz – felelte a mama. – Most még itt van neked a tej, de ha nagyobb leszel, termeszt fogsz enni.

– Miért? – kérdezte Pim. – Miért ennék termeszt?

– Mert földimalac vagy. A földimalacok termeszt esznek. De most kapsz egy kis tejet, jó? Vagy egész nap ilyen butaságokat akarsz kérdezni?

Pim éhes volt, úgyhogy hagyta, hogy a mamája megszoptassa. De amint tele lett a pocakja, anyjának szegezte a kérdést, ami annyira izgatta:

– Mi az a termesz?

– Aludj most már! – felelte az anyja. – Hamarosan úgyis megtudod.

– De hogy néz ki? – Pim nem hagyta annyiban. – Csak tudni szeretném.

– Jaj, kicsim – sóhajtott a mama. – Úgy látom, te az a kíváncsi fajta vagy, aki mindig mindent tudni akar.

– Szóval? – Pim nem tágított. – Mi az a termosz?

– Termesz, nem termosz – javította ki a mamája. – Apró kis lények. Nagyon hasonlítanak a hangyára. Hatalmas fészkekben laknak, amit nekünk kell felhasítani. Nagyon finomak, mármint a termeszek. Puhák és szaftosak. Majd meglátod!

– Felhasítani a fészküket? – értetlenkedett Pim. – Hogyan?

– Nézd meg a karmokat a mellső lábunkon. Nagyon erősek vagyunk ám!

– Honnan tudod, hogy én is erős vagyok? – kérdezte Pim kétkedve.

– Mert földimalac vagy – felelte a mamája. – Most pedig menj aludni.

Pim tényleg nagyon fáradt volt, szinte azonnal elaludt. Estére a mamája meglepetést készített elő.

– Akarsz velem jönni ma éjjel? – kérdezte tőle. – Itt az ideje, hogy megismerd a kinti világot!

– Naná! – lelkendezett Pim. – És termoszt is ehetek?

– Termeszt – javította ki újra a mamája –, de nem hinném. Szerintem még nem ízlene neked. Csak nézd, hogy én mit csinálok, hogy majd egyedül is tudjad, ha megnősz.

Nem sokkal később Pim, a kis földimalac a mamája nyomában felcaplatott az alagúton, és kilépett az afrikai éjszakába. Ameddig csak ellátott, üresen és laposan nyúlt el a föld.

– A világ nagyon nagy – húzódott közelebb a mamájához.

– Így igaz – felelte a mama. – Most légy csöndben és fülelj. Lássuk, biztonságos-e elindulni!
Pim és az anyja mozdulatlan csendben hegyezték hosszú fülüket.

Pim utánozta az anyját. Eleinte semmit sem hallott, de aztán lágy susogásra lett figyelmes. Az anyjára nézett, de úgy tűnt, őt nem zavarja.

– Mi ez a hang? – kérdezte. – Ez a susogás?

– Csak a fű – felelte az anyja.

Aztán fojtott ordítás hallatszott, majd még egy.
– És ez mi? – kérdezte Pim egész testében remegve.

– Oroszlán – felelte az anyja. – De semmi baj, nagyon távol van. Nem fog zavarni minket. Most pedig lássuk, tudsz-e szaladni?

Pim anyja nekilódult.
Pim azt se tudta, hogyan kezdje. Dermedten állt, moccanni sem tudott.
Aztán újra meghallotta az oroszlánt.
És rájött, hogy igenis tud szaladni.

Nekivágtak a szavannának, Pim anyja finom ügetésben, hogy Pim is tudja tartani a lépést. Pim rettenetesen élvezte az éjszakai futkározást. Sokkal izgalmasabb, mint a föld alatti lyukban ücsörögni!

Elhaladtak néhány bokros fa mellett, majd a földből kiemelkedő, mindenféle méretű és formájú kinövésekhez értek. Pim anyja megtorpant a legeslegnagyobb kinövés mellett.

– Ez jó lesz – mondta. – Most figyelj!

Pim nézte, amint anyja erős karmaival tépni kezdi a kinövés falát. Hamarosan tátongó lyuk keletkezett a falban.

Aztán megjelent egy termesz, majd még egy és még egy. Pánikszerűen özönlöttek kifelé a résen át. Nem nagyon tetszett nekik, hogy így betörnek a fészkükbe. De Pim mamája, mit sem törődve velük, kinyújtotta hosszú, ragacsos, rózsaszín nyelvét, és egyszerűen felnyalta őket. Újra és újra. A termeszek úgy tűntek el a szájában, hogy csoda volt nézni. Aztán bedugta a nyelvét a lyukba, és az egész fészket kinyalta.

Pim el volt ragadtatva. Igaz, hogy a termeszek nagyon aprók, de a tekintetük annál ádázabb. Pim nem szívesen dugta volna be az orrát egy ilyen termeszvárba.

De hát végül is a mama sem az orrát, hanem a nyelvét dugta be. És ha a földimalacok így esznek, akkor neki is ezt kell megtanulnia. Kidugta a nyelvét, és megnézte. Igen, neki is hosszú volt, rózsaszín, és a vége felkunkorodott. Pont, mint a mamájának. Amikor a mamája a vacsora végeztével hátrafordult, azt látta, hogy Pim a farkán ücsörög, és mindenféle pofákat vág. Ki-be húzkodja a nyelvét, és ezt a szemével is igyekszik követni. Amitől persze rettenetesen bandzsít.

– Mit csinálsz? – kacagott fel a mama.

– Gyakorolom a földimalacságot – felelte Pim, és büszkén az anyjára nézett. – Neked tényleg ízlik ez a termesz? – folytatta. – Borzalmasnak tűnik.

– Igazi ínyencfalat – felelte a mamája. – Isteni vacsora volt. De gondolom, te is innál egy kis tejet, ugye? Gyere, menjünk haza.

Pim és a mamája egymás mellett ügettek haza, át a szavannán.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót