OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS KÜLFÖLDI
KÖNYVRÉSZLETEK - KISISKOLÁS KÜLFÖLDI : Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? Történetek kíváncsi gyerekeknek

Miért nem járnak fogorvoshoz a cápák? Történetek kíváncsi gyerekeknek

  2019.07.06. 20:28

6 éves kortól
Írta: Petra Maria Schmitt
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2019
Oldalszám: 120
 
Tudod mi az a revolverfogsor?
Hallottál már olyat, hogy valaki a fülével lát?
És hogy kerülnek színes csíkok a fogkrémbe?
Miért emelik fel a kutyák a lábukat pisiléskor?
Mennyi kérdés…

Ahogy a valóságban, úgy a könyvben szereplő gyerekeknek is rengeteg kérdése van az őket körülvevő világgal kapcsolatban.

Szerencsére ezekben a mesékben mi is választ kaphatunk világunk egy-egy izgalmas és bonyolult kérdésére. A magyarázatok pedig néha a felnőtteket is meglepik!

Lehet-e kézen állva enni és inni?

 

01.jpgTibi most másodikos. Ma van a szünidő előtti utolsó tanítási nap. Mindenki nagyon várja a nyári szünetet. Csak Tibi nem. Ők ugyanis nemrég költöztek ide. Még nem talált magának barátokat, és biztos benne, hogy egyedül nagyon unalmas lesz. Ráadásul még ott ez a ciki keresztnév is! Kit hívnak manapság Tibinek? Na jó, a nagypapát. De hát ő már öreg. Rajta kívül Tibi nem ismer senkit, akit így hívnak.

Az ő kor­osztályában a gyerekeket Máténak, Bencének, Milánnak vagy Matyinak hívják.

Matyi különösen undok fiú. Minden alkalmat megragad, hogy csúfolja Tibit a neve miatt, hol Tibornak, hol Tiborcnak szólítja. Vagy ami a legrosszabb, néha azt mondja neki, hogy Tibitebitangó. Persze olyankor mindenki nevet, Tibi pedig legszívesebben a föld alá süllyedne. Valahogy be kell bizonyítania az osztálytársainak, hogy ő nem akármilyen fiú! Ám erre még nem volt lehetősége.

Az utolsó tanítási napon a tanároknak is nagyon jó kedvük van, és nincs rendes tanítás. A gyerekek szabadon kérdezhetnek a tanáraiktól. Tibinek azonban egyetlen kérdés sem jut az eszébe. Marika néni hirtelen ránéz.

– Hát téged mi érdekelne? – kérdezi a Tibitől.

A gyerekek kíváncsian figyelik Tibit, akinek már zúg a feje a sok gondolattól. Csak kérdés nem jut eszébe egy sem. Egyetlen szót sikerül kipréselnie magából:

– Kézenállás. – Tibinek fogalma sincs, miért pont ezt mondta. Talán mert olyan jól megy neki?

– Igen, és? – kérdezi Marika néni. – Ez nem egy igazi kérdés.

Tibi körülnéz. Tekintete véletlenül a szekrényre téved, ahol a reggelihez való finomságokat tartják.

– Lehetséges úgy enni és inni, hogy az ember közben kézenáll? – kérdezi végül.

Az osztályon izgatott morajlás fut végig.

– Az kizárt dolog! – kiált fel Matyi.

Marika néni az osztály elé áll.

– Ez érdekes kérdés. Mindjárt ki is próbálhatjátok! – Marika néni körülnéz az osztályban. – Melyikőtök tud kézenállni?

Végre eljött Tibi ideje! Rögtön jelentkezik is. Mivel ő az egyetlen, a tanárnőnek igazán nem nehéz választania. Mindenki feszülten figyel. És bár Tibi akkor is tud kézenállni, ha álmából keltik fel, most mégis izgul egy kicsit.

Mielőtt kezdetét veszi a kísérlet, Marika néni megkérdezi:

– Melyikőtök gondolja úgy, hogy sikerülni fog?

Néhány kéz bizonytalanul a magasba emelkedik.

– És ki gondolja úgy, hogy nem?

Matyi elsőnek jelentkezik. Miközben kezét felemelve Tibire néz, gúnyosan mondja:

– Na, Tibor, mutasd, mit tudsz! – aztán nagy vidáman körülnéz az osztályban. Nem is telik el sok idő, és máraz összes kéz a magasban van.

– Hm... – mondja Marika néni. – Na lássuk !

Kivesz a szekrényből egy tejesüveget, és egy szívószálat dug bele. Aztán egy tálból kivesz néhány paprikadarabot, és Tibire néz.

– Kezdhetjük? Készen állsz?

Tibi próbálja leplezni, milyen rettenetesen izgul, úgyhogy bólint. Marika néni még el sem számol háromig, Tibi máris kézenállásba lendül. Marika néni gyorsan Tibi mellé teszi a földre a tejesüveget a szívószállal. Aztán egy szalvétán paprikát tesz elé.

Az osztályban a légy zümmögését is hallani lehetne.

– Mindegy, melyikkel kezded! – mondja Marika néni.

Tibi körülnéz. Az egész osztály a feje tetején áll. Igazán viccesen festenek, főleg Matyi!

Most megmutatom neki, gondolja Tibi, és hirtelen elmúlik az aggodalma. A testsúlyát a bal kezére helyezi, a jobbal pedig megragadja a tejesüveget.

A többiek megbabonázva bámulják.

Tibi a szájához emeli a szívószálat, és nagyot szippant belőle. Az átlátszó üvegben látszik, ahogy a tej szintje csökken, Tibi nyel, a tej pedig lassan elfogy.

– Persze, inni könnyű! – mondja Matyi lekezelően. – De a paprika biztos hogy nem megy le!

Ezt Tibi nem hagyhatja annyiban. Rögtön kinyújtja a kezét, megragadja a paprikát, és beleharap. És míg a többiek izgalmukban visszatartják a lélegzetüket, ő élvezettel rágcsál. Aztán Tibi nyel egyet, és még egyet, a paprika pedig eltűnik! Bizonyításképp Tibi még a száját is kinyitja.

– Nagyon jó! Ez nagyon jó! – kiáltja Marika néni, és lelkesen tapsol.Mikor Tibi visszaereszkedik két lábra, már az egész osztály tapsol, kivéve Matyit, aki undok arcot vág.

– Ez mégis hogy lehet? Biztos csak valami trükk volt!

– Nem, ez nem trükk – feleli Marika néni. – Ez azért történhetett, mert az étel és az ital nemcsak a gravitáció segítségével jut le a gyomrunkba, hanem a nyelőcső aktív izommunkájával.

Marika néni a táblához lép, és felrajzol egy embert, pontosabban egy ember felsőtestét. Vastag vonallal berajzolja a száj és a gyomor között az összeköttetést.

– A nyelőcső egy izmos cső, amely a szájat és a garatot köti össze a gyomorral – magyarázza. – Ha az ember lenyel egy falatot, az izmok hullámmozgással elszállítják az ételt.

– És ezt hogy csinálják? – kérdezi Matyi.

– Úgy, hogy a falat mögött az izmok összehúzódnak, és így lökik előre. Pontosan mint amikor te egy majdnem teljesen üres fogkrémes tubusból ki akarod nyomni, ami még benne van. Akkor is a maradék fogkrém mögött nyomod a tubust, és úgy tolod előre az ujjaiddal – válaszol Marika néni.

Marika néni Tibire mutat.

– De van közöttünk egy szakértő. Mi lenne, ha egyszerűen csak megkérdeznénk tőle, milyen volt kézenállás közben nyelni?

– Eléggé fárasztó – mondja Tibi. – De sikerült. Csak azt nem értem, hogy a tej miért nem folyt vissza a számba.

– Ez azért van, mert a gyomorbemenetnél, a nyelőcső végén van az úgynevezett gyomorszáj, ami mindent beenged a gyomorba, és semmit nem enged ki – magyarázza Marika néni.

A tanárnő nagyon elégedett a szünet előtti utolsó tanórával.

– Ma már eleget tanultunk! Megérdemeljük, hogy reggelizzünk valami finomat!

– De ha lehet, úgy, hogy a fejünk van felfelé, és nem a talpunk! – mondja Tibi.

– Hát persze! – feleli a tanárnő nevetve. – Egy teljesen átlagos reggeli lesz!

Néhány asztalt gyorsan összetol, és máris kész a nagy reggelizőasztal. Mindenki segít kipakolni. Reggeli közben természetesen a kézen álló Tibi a fő téma. Mire végeznek, Tibinek már két meghívása is van délutánra.

Talán nem is lesz olyan unalmas a nyári szünet, mint gondolta!

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót