OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
A MESÉK ÜZENETE
A MESÉK ÜZENETE : Grimm-mesék: Jancsi és Juliska (1)

Grimm-mesék: Jancsi és Juliska (1)

A szülőkkel való kapcsolat problémájára bukkanhatunk a Jancsi és Juliska mese elemzése során. Ahogyan Jancsi és Juliska, úgy minden gyermek fél a magára maradástól, attól, hogy szülei elhagyják. De az is tény, előbb vagy utóbb a gyermekek felnőnek, és meg kell találniuk az életben való boldogulás eszközeit.

A meseképek tudat előtti tartalma sokkal gazdagabb a mesében leírt képeknél. Az álmokban, fantáziákban és a gyermek képzeletében a ház, az a hely, ahol az ember lakik, lényegében a test szimbóluma, főként  az anya testét jelképezheti. A mézeskalács ház, amelyet „fel lehet falni”, az anyát jelképezi, aki valóban saját testével táplálja a csecsemőt, így a ház, ahol Jancsi és Juliska boldogan, gondtalanul, folyton-folyvást csak esznek..

A tudattalanban a jó anyát jelképezi, aki saját testét kínálja táplálékként. 

 

Ha megismerkedtek a gyerekek Jancsi és Juliska történetével, többnyire felfogják – legalábbis tudat alatt –, hogy ami a szülői házban, és ami a boszorkány házában történik, különböző nézőpontjai annak, ami a valóságban egyetlen összefüggő élmény. Ugyanis a boszorkány a gyermekek minden vágyát teljesíti, akár csak odahaza az édesanya: megtudjuk, hogy
 
„kézen fogta és bevezette őket a házacskájába. Ott mindenféle jó ételeket rakott eléjük: tejet és cukros palacsintát, almát és diót. Ezután lefektette őket két szép ágyacskába, és betakargatta tiszta fehér vászonnal; Jancsi és Juliska úgy érezték, a mennyországba kerültek.”

Csak másnap reggel ébrednek föl a kegyetlen valóságra.

„Az öregasszony csak színlelte a kedvességet; valójában gonosz boszorkány volt...”

„Így érez a kisgyermek, amikor a fejlődés ödipális szintjének ambivalens érzelmei, frusztrációi és szorongásai törnek rá, és emlékszik rá, milyen csalódottságot és dühöt élt át korábban, amikor anyja többé nem volt hajlandó olyan maradéktalanul kielégíteni minden vágyát és szükségletét, mint szerette volna. Mivel erősen feldúlja a felismerés, hogy anyja többé nem szolgálja ki feltétlenül minden igényét, viszont kezd követelményekkel lépni fel vele szemben, és egyre inkább saját dolgaival törődik – mindezeket a tényeket a gyermek eddig sikeresen szorította ki a tudatából. Most úgy képzeli, hogy anyja, amikor szoptatta, és amikor megteremtette számára az orális élvezet mennyországát, ezt csak azért tette, hogy becsapja – akár a boszorkány a mesében.”[1] 

A mese azt fejtegeti, hogy egy gyermeknek előbb-utóbb el kell szakadnia szüleitől, a fejlődés következő szintjére kell lépnie, amikor csak kortársai segítségére támaszkodhat. Két ellentétes érzés dúl benne: egyrészt a függetlenségre való törekvés, másrészt vágy az otthon biztonsága után.

Egy kisgyerek gyakran el sem hiszi, hogy valaha is szembe tud nézni a külvilággal a szülei segítsége nélkül. Meg kell tanulnia bízni önmagában és abban, ha majd felnő ı is képes lesz úrrá lenni a rá leselkedő veszélyeken. A kisgyermek gyakran nem is tudja felfogni cselekvése okát; ő csak azt veszi észre, hogy szeretett anya hirtelen fenyegető óriássá változik. (Boldizsár Ildikó)


[1] Bettelheim, Bruno: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek

Jancsi és Juliska (2)>

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót