OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
A MESÉK ÜZENETE
A MESÉK ÜZENETE : Andersen mesék: A rendíthetetlen ólomkatona (2)

Andersen mesék: A rendíthetetlen ólomkatona (2)

Egy hűséges férfi és egy hűséges nő

Azt, hogy mit jelent rendíthetetlennek lenni, ebből a meséből tanultam meg gyerekkoromban. Kislány lévén persze nem a féllábú ólomkatonától, hanem attól a papírmasé táncosnőtől, akinek „szoknyáját a legfinomabb gyolcsból varrták, válláról keskeny kék pántlika hullott alá – ez volt a ruhadereka –, a mellén pedig egy nagy aranycsillám-rózsa tündöklött, akkora, mint a kis hölgy arca”. Ez a papírhölgyecske két karját kitárva, fél lábon álldogál egy takaros papírmasé-kastély kapujában, parányi fák és hattyúkat visszatükröző tavacska mellett, s az egyik lábát olyan magasra nyújtja, hogy az ólomkatona azt gondolja, ez a nő pontosan olyan, mint ő. Ugyanolyan féllábú. És ebből kifolyólag menten belé is szeret.

Kétségem sem volt afelől, hogy a táncosnő is szereti őt, azt viszont – népmeséken nevelődött gyerekként – egyáltalán nem értettem, hogy ha ez így van, miért nem jön létre a hétországra szóló lakodalom?

 

Akkoriban kizárólag a táncosnő érdekelt a meséből, elképzeltem a szomorúságát, amikor az ólomkatonát kiröpíti a huzat szobából, aztán meg a boldogságát, amikor a férfi – kalandos útja végén – mégis visszakerül mellé. Azt kívántam, bárcsak összejönnének végre, de Andersen más sorsot szánt nekik. Mindig sírva fakadtam, amikor a mese végén a kisfiú behajította az ólomkatonát a tűzbe, a táncosnő pedig gondolkodás nélkül követte szerelmét a halálba. Ez hát a rendíthetetlenség, gondoltam, a kályha tüzében találni egymásra egy lobbanás erejéig…
 
Velem ellentétben öcsémet kizárólag az ólomkatona foglalkoztatta, főként a csatornában megtett utazása, no meg az, hogy mit élhetett át a hal gyomrában. Nem igazán figyelt fel az ólomkatona és a táncosnő tragikus szerelmére, s amikor eljátszottuk a történetet, neki a mese ott ért véget, amikor a katonát megtalálták a hal gyomrában. Sokat veszekedtünk ezen. Én mindig tovább akartam játszani a jelenetet, ő meg azt mondta: „itt a vége, fuss el véle”, s gyorsan lecsukta a játékdoboz fedelét.
 
Ma már persze tudom, hogy ebben a veszekedésben jól kirajzolódtak az élethez való hozzáállásunk alapvető különbségei. Engem sem az nem riaszt meg, hogy a legtöbb anderseni hős nem az életben, hanem a halálban nyeri el jutalmát, sem pedig az, hogy e mesékben a pillanatnyi boldogságot olykor a megsemmisülés követi.

Andersen hőseinek gyakran hiányzik valamely testrésze, többségük a lelkében hordoz gyógyíthatatlan sebeket, még csodák által sem kielégíthető vágyakat. A megnyugtatónak tűnő lezárások mögött is elsuhan az elmúlás gondolata, s bár a népmese is azt ígéri, hogy csak addig élünk boldogan, míg meg nem halunk, Andersen mesebefejezései hátborzongató egyértelműséggel jelölik ki lehetőségeink határait. A legnagyobb különbség azonban a népmeséhez képest, hogy a tragikus sorsú hősök nincsenek mágikus kapcsolatban a világgal és saját sorsukkal: sem befolyásolni, sem megváltoztatni nem tudják az eseményeket. A cselekvő erő helyébe a passzív elszenvedés, a tehetetlenség lép.

Bármilyenek is a körülmények A rendíthetetlen ólomkatona című mesében, s bárhogyan is van vége, azt biztosan állíthatjuk, hogy az ólomkatona és a táncosnő között dúló érzésnek szerelem a neve, s a rendíthetetlenség nem más, mint a hűség egy formája.
(Boldizsár Ildikó)
 
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót