OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
BERG JUDIT
BERG JUDIT : Berg Judit megnyitó beszéde a 89. Ünnepi Könyvhéten

Berg Judit megnyitó beszéde a 89. Ünnepi Könyvhéten

  2019.02.14. 21:51

Nagy szeretettel köszöntöm az itt megjelenteket, akik a 89. Ünnepi Könyvhét és Gyerekkönyvnapok alkalmából gyűltek össze. Amikor gyerekként anyukám először vitt magával a könyvheti forgatagba, már akkor rabul ejtett az a megfoghatatlan izgalom és finom ünnepélyesség, ami körüllengte az izzadó nagyvárosban felállított, friss könyvillatot árasztó bódékat. Később, az éppen zajló vizsgaidőszak sem tudta elvenni a könyvhét örömét, íróként pedig minden évben megélem ennek a néhány napnak valódi ünnep-voltát.
Az összegyűlt sokadalmat látva, felmerül a kérdés, hogy valójában miért ünnep a könyvhét, és mit is ünneplünk valójában?

Flegma kamaszként csípőből rávágtam volna, hogy a könyveket. Esetleg, hogy az új könyvek születését, tehát ez itt egy ötnapos szülinapi parti. Ma azért hozzátenném, hogy ezen a héten a könyvek létrehozóit is ünnepeljük, a teljes könyvszakmát: kiadókat, szerzőket, illusztrátorokat, műfordítókat, szerkesztőket és mindenkit, aki részt vesz a könyvek készülésében. És természetesen – a legkevésbé sem utolsó sorban – ünnepeljük az olvasókat, a friss gondolatok után ácsingózokat, a kíváncsiakat, az érteni vagy éppen elrévülni vágyókat.

Az olvasásról annyi mindent elmondtak már: ez a gondolkodás szabadsága, a szellem hatalmas játszótere, embervoltunk egyik fő bizonyítéka. Gyakran esik szó arról is, milyen fontos volna, hogy a felnövő generációk is olvasóvá váljanak.

 

Nekünk, meseíróknak adatott meg a lehetőség, egyben miénk a felelősség is, hogy minél több gyereket próbáljunk az olvasás útjára terelgetni. Ebben az igencsak nehéz küzdelemben mellettünk állnak pedagógusok, könyvtárosok, szülők százezrei, és a már emlegetett kollégáim is a könyvszakma minden területéről. Közös feladatunk és szívügyünk a mai fiatalok olvasóvá nevelése.

Mégis, gyakran tartják a gyerekirodalmat a felnőtt irodalom kisöccsének, a gyerekkönyvek sokszor a „futottak még” kategóriába kerülnek. Mintha a mese szó eleve azt sugalmazná, hogy bagatell, nem kell komolyan venni. Pedig a mesék, legyen szó népmeséről, modern kori műmeséről, vagy akár a tágabb értelemben vett fikcióról, mindig a lényeget hordozzák magukban. József Attilával szólva, az igazat mondják, nem csak a valódit. Néhány éve, ugyanezen a pódiumon állva, Spiró György azt állította, hogy „abból, ami fontos, előbb-utóbb úgyis mese lesz”, és hogy „mostanság a szépirodalom az egyetlen biztos módja az emlékezésnek.” Nemcsak meseíróként értek vele egyet.

Köztudott, hogy a 19. század végéig a mesék elsősorban a felnőtt közönségnek szóltak. Ezekben a szájról szájra továbbadott történetekben óriási tudásanyag gyűlt össze. A mesebeli motívumok, karakterek és fordulatok magukban hordozzák mindazt, amit az emberek önmagukról és a világról tudtak. A mesékből megtanulhatjuk, hogy kellő akarattal és elszántsággal bárkiből válhat hős, hogy a céljaink eléréséért keményen meg kell küzdenünk, és nincs változás anélkül, hogy – szimbolikusan vagy szó szerint – útra ne kelnénk.

A mesék életutunk szakaszairól, életünk szerepeiről is szólnak: születésről, felnőtté majd szülővé válásról, öregkorról, halálról és gyászról. Megtudhatjuk azt is, milyen a kapzsiság és az önfeláldozás, a becsület és csalás, megismerhetjük a magány és szerelem, az elvágyódás és honvágy természetét. Tudjuk, hogy a hősnek rendszerint próbákat kell kiállnia, hogy néha az utolsó erőnk megfeszítése után érjük csak el a célt, de bármikor találkozhatunk egy jóságos segítővel, és igenis vannak csodák, amelyekkel élhetünk.

A gyerekek agya olyan, mint a szivacs. Rengeteg információt képes befogadni, és minden, amivel kapcsolatba kerül, nyomot hagy benne. A gyerekkorban megismert mesék lenyomatát egész életünkben hordozzuk. Ha gyerekként megtapasztaltuk – kedvenc hősünkkel azonosulva, hogy képesek vagyunk leküzdeni bármilyen akadályt, akkor felnőttként sokkal könnyebben tesszük meg ugyanezt. Ha gyerekként megtanultuk, hogy sosem szabad annyiban hagyni, felnőttként sem fogunk szó nélkül elmenni az igazságtalanság mellett.

A jó mesék arról is beszélnek, hogyan működik a minket körülvevő világ. Előfordul, hogy a hétfejű sárkány elrabolja az égről a napot, a holdat és a csillagokat, hogy Döbrögön megbotoznak egy fiút, amiért védelmezi jogos tulajdonát, vagy félelmében rémesen kezd viselkedni a Négyszögletű Kerek Erdő minden lakója, mert elhitették velük, hogy támadnak a pomogácsok. De a mese sosem állapodik meg ennyiben, hiszen akad olyan hős, aki szembeszáll a sárkánnyal, és visszaszerzi az ellopott égitesteket, Lúdas Matyi megtanulja megvédeni magát, sőt Döbrögit is móresre tanítja, a Négyszögletű Kerek Erdőben pedig kiderül, hogy vészhelyzetben is a szeretet és az emberség az egyetlen járható út.

A mesét nem téveszti meg a látszat, a felszín, a mesét nem lehet félrevezetni, fanatizálni, a hiszékenységére apellálni. A mese nem fél. Elfogultság és mellébeszélés nélkül hordozza magában az igazságot. Minden megtörténhet, és meg is történik úgy, ahogy annak lennie kell, mert a mese szabad. Tudásunk, tapasztalataink, hagyományaink legjavát hordozzák a könyveink.

Ezt szeretnénk átadni a mai gyerekeknek. Azt reméljük, az olvasás segít nekik abban, hogy mintáik, mítoszaik, példaképeik legyenek. Fontos, hogy szélesedjen a látókörük, ismerjenek meg más világokat, kultúrákat, nézőpontokat! Tanuljanak meg gondolkozni, kérdezni, a minket körülvevő világot értelmezni! Az olvasás révén tanuljanak meg a sorok között is olvasni!

Sokféle szándék alakítja a világot. Különbözőek vagyunk, másképpen gondolkozunk, nem egyformán képzeljük el a jót. Nem is muszáj mindenben egyetértenünk. Az a fontos, hogy írjunk, olvassunk és beszélgessünk, hogy minél jobban megértsük magunkat, egymást és a világot! És nem utolsó sorban: olvassunk a gyerekeinknek, neveljük őket olvasóvá, hogy érdeklődő, gondolkodó, humánus felnőtté válhassanak! Neveljünk nyitott, empatikus, önálló, szabad embert. Egyszerűbben szólva: embert. Ez a könyvünnep lényege, mert ennek az ígérte van a könyveinkbe zárva.

Forrás: pagony.hu

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót