OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
BERG JUDIT
BERG JUDIT : A Balatontól a Nádtengerig

A Balatontól a Nádtengerig

pagony.hu  2019.02.15. 15:42

lengemesek-II-nadtengeri-nyar-belso1"Régóta szerettem volna olyan mesét írni az óvodás-kisiskolás korosztálynak, ami egyszerre kitalált és valóságos. A Balatonpart és a nádas gyerekkorom meghatározó helyszíne, de rajongtam az ingoványos mezőkért, kis tavakért, kacsákért és vízisiklókért is.

Ezt a világot szerettem volna közel hozni az olvasókhoz." - így kezdte Berg Judit a vele készült intejút, melyet a Lengemesék kapcsán készítettünk vele.

A Lengemesékben minden a természet körül forog…

Mit gondolsz az ember és a természet viszonyáról?

A világ csodálatos, én mindennap elámulok a szépségén. Természeti környezetünk a legnagyobb értékünk. Sokfelé jártam már a világban, őserdőben, működő vulkán kráterében és a sarkkörön, de a mai napig ámulatba ejt egy szép bükkerdő, csendesen fodrozó tó vagy egy virágzó kökénybokor.
 
Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek már pici korukban megismerjék az őket körülvevő világot, és tudatára ébredjenek, mennyire fontos vigyáznunk a környezetünkre. A Lengemesék őrzőinek is az a feladata, hogy óvják a Nádtenger lakóit, miközben a tó túlpartján laknak a harácsok, akik kicsit úgy viselkednek, mint napjaink városlakói: nem figyelnek az élő környezetre, csak fosztogatnak, szemetelnek, és közben azon sírnak, hogy mióta összegyűlt a sok hulladék, rossz íze lett a korábban friss forrásvíznek.

 

Milyen a kapcsolatod a nádi világgal?

Minden nyarat a Balatonparton töltöttem a testvéreimmel és az unokatesóimmal. Kalandoztunk, horgásztunk, madárlesre mentünk. Éveken át ornitológusnak készültem, számomra a Tüskevár és a Téli berek meghatározó olvasmány volt. Azt hiszem, bármilyen mozinál vagy vidámparknál csábítóbb program volt számomra ellátogatni a Kis-Balatonra, és a nádasban rejtőzve figyelni a madarak mozgását. 

Ki a legkedvesebb fantázialényed?

A Lengemeséknél maradva: nagyon szeretem a főszereplő Füttyös Vilkót és Lilét, szívem csücske Táltos, a sérült lábú kecskebéka, de az író mindig minden szereplőjét szereti. Fontosak Vilkó barátai, akik időnként cserben hagyják, vagy csak gyávák ahhoz, hogy kiálljanak mellette – rajtuk keresztül fontos emberi tulajdonságokat lehet bemutatni. Szeretem az öreg szereplőket is: nagyapót és a bölcs, de morcos szürke gémet, Pallaszt. Dramaturgiailag kulcsfigura Rence Ervin, akitől mindig kicsit tartani kell, és persze a „rosszak”: a harácsok, a hattyúk és a patkányok. De azért is szeretem a harácsokat, mert minden rosszaságuk ellenére esendő figurák, akikről a téli rész végére kiderül, hogy korántsem olyan elvetemültek, mint amilyennek gondoltuk őket.

Gyerekkorodban neked volt képzeletbeli barátod?

Képzeletbeli barátom nem volt, viszont minden kedves olvasmányomba belegondoltam, „beleírtam” magam – évekig tartoztam Robin Hood bandájába, és mondhatom, komoly sérüléseket is szereztem egy-egy keményebb csatában, a Fecskék és Fruskák szereplőivel megtanultam vitorlázni, és volt egy szerelmes történetszálam, amikor If várából megszökve (már a kincsek birtokában) engem vett feleségül Edmond Dantes.

Hol és hogyan születnek a lengemesék?

A könyveim többségét a zöld színűre festett, rajzokkal borított dolgozószobámban írom, a Lenge-sorozat is itt született. Először mindig eltervezem, kigondolom a történetet, ha szükséges utána is olvasok, hogy ne állítsak valótant, és csak ezek után állok neki az írásnak.

Szerinted miért szeretik annyira a Lengemeséket a gyerekek?

Talán mert a gyerekek többsége szívesen azonosul Vilkóval, aki kicsit kilóg a sorból. Nem barnul be a haja időben, amitől óhatatlanul kívülállóvá válik. A legtöbb gyereknek van olyan érzékeny, fájó pontja, amitől kevesebbnek érzi magát a többieknél – ezért Vilkó bánata ismerős számukra. Mindezek mellett talpraesett, vagány gyerek, teli ötlettel, nagy fantáziával és jó szívvel. A lányok általában a kedves, meleg szívű, őszinte és bátor Lilét érzik magukhoz közel állónak. A Lengemesék ismerős, mégis mesebeli helyszínen játszódik, és a szereplők közti csetepaték, összetűzések, irigykedések és barátságok is megszólítják a gyerekeket. De ami még fontosabb, talán érezni a szövegen azt a lelkesedést, lendületet és szeretetet, amivel írtam. Ez mindig nagyon sokat számít!

Mit szólsz a mozifilmhez?

Nagyon izgulok. Az első mozifilm (a költségek miatt) részben a korábban már elkészült tévéepizódok felhasználásával készült. A második részt viszont kimondottan mozira álmodtuk. Nekem külön izgalmas, hogy míg az előző rész forgatókönyvének én csak néhány jelenetét írtam, és inkább a végső összesimításnál kaptam szerepet, ezúttal az egész forgatókönyv az én munkám. Ez az első film, ami pont olyan lett, amilyennek én megírtam – nem csoda, hogy nagyon várom a bemutatót!

Mit tanácsolsz a szülőknek, hogyan ütemezzék a lengékkel való barátkozást? Mikor és kiknek ajánlod a könyvek és a filmet?

Én kb. 4 éves kortól ajánlom a lengékkel való ismerkedést, és először szerintem mindenképpen érdemes a könyveket elolvasni. A sorozat a tavaszi résszel kezdődik, és a téllel ér véget – nem jó a sorrenden változtatni, mert a téli rész végére bebarnul Vilkó haja, ami egész végig hatalmas, megoldatlan kérdésként vonul végig a történeten. A 2. mozifilmmel egyidőben újra vetítik majd a mozik az első részt is, illetve ez végre DVD-n is megjelenik. A filmek esetében is érdemes betartani a sorrendet, bár a 2. rész önállóan, az első ismerete nélkül is érthető.

Lesz még új lengemese?

 A filmpremierre jelenik meg a sorozat egyik kiegészítő kötete, a Nádtengeri rejtélyek, ami egy elágazós történet: az olvasó dönthet minden kisebb rész végén, hogyan szeretné folytatni a mesét. De tervezek még két további részt, mivel Vilkó apukájáról egyre többen kérdeznek. Jövőre megírom Füttyös Tóbiás történetét, és elmesélem, hová tűnt, az utolsó részben pedig Vilkó útra kel majd a nádirigója, Vadóc hátán, hogy megkeresse az édesapját!

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót