OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Hatvani Csaba: Parányi talányok

Hatvani Csaba: Parányi talányok

Aranymosás Magazin  2019.12.14. 14:12

Hatvani Csaba: Parányi talányok
Nemrég jelent meg Hatvani Csaba szórakoztató mondókás könyve, amelyben minden oldalon elrejtőzik egy állat, akinek kilétét egy vicces mondóka segítségével fejtheti meg az olvasó. Ha a mondóka nem elég, megtudjuk azt is, mi az állat kedvenc csemegéje, és ha sikerült előcsalogatni, a következő oldalon különlegességeket is megtudhatunk az adott állatról.

A Parányi talányok szórakoztató olvasmány lehet gyerekeknek, szülőknek egyaránt. A szerzőt Róbert Katalin szerkesztő kérdezte.

Kérlek, mesélj kicsit magadról!

Idén 1. hó 11-én ‒ minden mindegy alapon ‒ elküldtem a kiadó vezetőjének, Ildinek néhány mondókát. A válasza hamar megérkezett: Adjuk ki! Így lettem első könyves szerző.

Végzettség szerint programtervező matematikus, középiskolai magyartanár és tollaslabdaedző vagyok. Tevékenység alapján pedig szabadúszó egyéni vállalkozó.

 

Egyik hobbim a nyelvészeti ismeretterjesztés, elsősorban a hátrányos nyelvi megkülönböztetés ellen küzdök. Anyanyelvi pogácsák címmel facebook-oldalt jegyzek, és beszélgetős összejöveteleket szervezek. Másik hobbim a tollaslabdázás, a sportegyesületünk vezetője vagyok. Néhány évtizede nem eszem húst. Minden évszakban biciklivel közlekedek. Szegeden élek feleségemmel és kisfiammal.

A most megjelenő Parányi talányok köteten kívül korábban több, nyelvÉSZ feladatsorokat tartalmazó kötet társszerzője is voltál. Mióta veszel részt a Bendegúz Akadémia nyelvÉSZ Anyanyelvi Tanulmányi Versenyének feladatkidolgozásában?

Ha jól számolom, 18 éve veszek részt a feladatsorok elkészítésében.

Szerinted milyen egy jó anyanyelvi feladat? Mire érdemes odafigyelni, ha az ember ilyen gyakorlatokat akar vinni tanórára vagy akár a gyerekével szeretne gyakorolni?

A versenyfeladatoknál szerintem alapkövetelmény, hogy szakmailag kikezdhetetlenek legyenek. A feladattípusokat tekintve nálunk a hangsúly a nyelvi kreativitáson, a játékosságon van, nem pedig az iskolai tananyagon. Tehát egy jó feladat legyen egyértelműen megoldható, nyelvészetileg korrekt, ám mindemellett játékos. Kelljen rajta agyalni, a választható lehetőségeket egyesével alaposan át kelljen rágni a helyes megoldáshoz. Ám ha valaki csak otthoni használatra készít feladatot, annak nem kell ennyire precíznek lennie.

A Parányi talányok eltér a nyelvÉSZ feladatokat tartalmazó kötetektől, hiszen itt feleletválasztós teszt helyett egy-egy verses találós kérdést kell a gyerekeknek kitalálni. Hogyan döntötted el, milyen állatok kerüljenek a kötetbe?

Valamely állat kiválasztásakor az volt a fő szempontom, hogy érdekeseket tudjak róla mondani egy rövid versben. Mindezt lehetőleg humorosan.

Az állatokról szóló versek illusztrációin sokszor ott rejtőznek a kitalálandó állatok, és mindig rálátunk az életterükre. Együtt dolgoztatok Kováts Patrik illusztrátorral a koncepción és az egyes képeken?

A koncepción dolgoztunk csupán együtt, és mivel Patriknak remek ötletei voltak, az én dolgom a heves bólogatásokban merült ki. Ő találta ki, hogy a mondókánál az állat élőhelye fentről legyen látható, meg azt is, hogy ezen a képen az állat rejtőzködjön. No meg a kedvenc étellel való előcsalogatás is Patrik innovációja.

A könyvben megjelennek rövid versek, de ha kitalálták, milyen állatról van szó, a gyerekek érdekes információkat is kapnak róla. Ezzel több korcsoportot is meg tud szólítani a kötet: eredetileg is ez volt a cél, hogy akár testvérek együtt is nézegethessék a Parányi talányokat?

Hogy a megfejtésoldalon még „csemegéket” is tálaljunk fel a játékos kedvű olvasónak, ez Ildi szuper ötlete volt. A célunk a könyvvel valóban az volt, hogy több korosztályt is le tudjunk ültetni hozzá.

A versek között van olyan, ami konkrét mondásokra utal (pl. „barnásszürke színem miatt a ködben eltűnök”), van, ami az állat nevére, van, ami inkább a viselkedésére vagy életterére. Szerinted ez alapján akadnak könnyebb vagy nehezebb talányok a kötetben?

Szerintem egyiket sem nehéz megfejteni. Ebben hasonlítanak a feladványok. Abban látok különbséget, hogy néhány mondókának minden sora, szava teljesen érthető még a legkisebbeknek is, ám olyan versek is akadnak, melyek teljes megértéséhez nagyobb testvér vagy szülő segítségére is szükség lehet. Ilyen például az általad említett szólásmondásra utaló rész.

Tervezel még hasonló mondókás vagy játszva tanulós kötetet gyerekeknek?

Ha a Parányi talányok elnyerik az olvasóközönség tetszését, örömmel megírom a második kötetet is. De ha lesz, ez biztosan benne lesz:

Apám ló volt, anyám szamár.
Vagy fordítva? Mindegy ma már.
Szívós vagyok, csökönyös,
nincs utánam örökös.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót