OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
PAPÍRSZÍNHÁZ
PAPÍRSZÍNHÁZ : Vízcsepp

Vízcsepp

  2016.09.06. 19:37

3 éves kortól
Írta: Tasi Katalin
Illusztrálta: Maros Krisztina
Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 14
Letölthető fordítás:
 ANGOL NYELVEN
NÉMET NYELVEN

„Egy kora tavaszi reggelen, nagyot nyújtózva felébredt egy vízcsepp a lassan hömpölygő folyó ölében.”

Utazás egy végtelen körforgásba. A mese a legősibb természeti elem, a víz változatait mutatja be, melynek során a gyerekek könnyen azonosulhatnak a szülőtől való leszakadás fájdalmas, de egyben izgalmas kihívásával.

Hogyan szakad el a vízcsepp otthonától, és érkezik meg a végtelen körforgásba? A történet a gyerekek természettudományos kérdéseire is választ ad.

 
„Fontos lépés volt kitalálni, mikor - mennyiben változzon a külseje, miközben végig önmaga marad”  - Interjú Maros Krisztinával

 

Beszélgetésünk során nem csak műhelytitkait osztotta meg velünk, de azt is megtudhattuk, melyik a kedvenc része a meséből, és miért volt más ez a munkája, mint az eddigiek.

Mi fogott meg legjobban Tasi Katalin meséjében?

Azt szeretem benne a legjobban, ahogy Kata a címszereplő Vízcseppet megszemélyesíti. Olyan ez az aprócska csepp, mint egy kíváncsi kisgyerek, aki édesanyjától egyre messzebbre merészkedve fedezi fel az őt körülvevő nagyvilágot, saját erejét, korlátait, s végül tapasztalataival tarsolyában újra visszatér „otthonába”, a folyóba.

Miben volt más az eddigi munkáidhoz képest?

A főszereplő halmazállapota és mérete a történet során megváltozik, ilyesmire korábbi munkáimban soha nem volt példa.

https://csimota.hu/wp-content/uploads/2019/11/Vizcsepp1.jpg

Milyen fázisok mentén készíted el a képeket?

Először kinyomtatom, és többször átolvasom a szöveget. Már ezt a nyomtatott kéziratot össze szoktam firkálni: jegyzetelek, ötleteket gyűjtök, karaktereket tervezgetek. Ezek a firkák ilyenkor még kizárólag „belső használatra” készülnek, amolyan emlékeztetők a majdani (szintén vázlatos) rajzokhoz. Következő fázisként (jelen esetben) a Vízcsepp karakterét kellett megtalálnom, ő a kulcsfigura, aki viszont többszörösen átalakul a mesében. Fontos lépés volt kitalálni, mikor mennyiben változzon a külseje, miközben végig önmaga marad.

Ezt követően (még mindig firka-szintű) ceruzavázlatokat készítettem az egyes lapokon megjelenő kompozíciókról, a szöveg felosztása mentén, majd a — Papírszínház egyik fő jellegzetességeként is felfogható — két egymás után következő kép találkozási pontjaiból adódó játék-lehetőségek feltérképezése következett. Ebben a mesében is több az olyan helyzet, ahol a Papírszínház lapjait különbözőképpen mozgatva, lehet a képekkel játszani: lassítani, megállni, elrejteni, megmutatni — ami szintén egy fő szempont az illusztrációk komponálásakor. A végleges képeket számítógépben állítottam össze, ahol egyébként ugyanúgy ecsetekkel, ceruzákkal és festett textúrák felhasználásával dolgozom, akár egy manuálisan előállított illusztráció esetében — viszont sokkal rugalmasabban tudom kezelni az egyes grafikai elemeket.

https://csimota.hu/wp-content/uploads/2019/11/Vizcsepp3.jpg

Szabad kezet kaptál a képek elkészítésekor, vagy egyeztetned kellett a szerzővel, kiadóval? Esetleg mindkettővel?

Szabad kezet kaptam, de a kiadóval folyamatosan egyeztettem, melyik kép hogyan alakul.

Melyik a kedvenc részed a meséből?

A legvége, ami tulajdonképpen visszatérés a legelejére. A folyót a mese kezdetén elhagyó Vízcsepp végül ismét hazatér a számára oly kedves hullámok közé, ami egy megnyugtató lezárást ad a történetnek, amely ezáltal egy sokkal mélyebb jelentéssel is bír.

https://csimota.hu/wp-content/uploads/2019/11/Vizcsepp2.jpg

Miben látod a legnagyobb különbséget a Papírszínház-mese és a meseillusztráció között?

Az egyik ilyen fő különbség, amire már fentebb is utaltam: az egyes képek közötti szerves kapcsolat. Amikor a mesélő a legfelső lapot kihúzza a fakeretből — hogy láthatóvá váljék a következő kép —, ezt teheti a lapot lassan mozgatva, meg-megállva egy-egy ponton, vagy hirtelen, ami számos (képi) játékra ad lehetőséget. Elrejthetünk valamit a nézők szeme elől, ami csak a lapok mozgatásakor tűnik elő, vagy a félig kihúzott lapon lévő, és az alóla szintén csak félig előbukkanó illusztráció együttesen egy harmadik képet adhat ki, és így tovább…

Ezt ki lehet használni, mikor az ember az illusztrációkat tervezi, de akár maga a történet is épülhet erre a speciális technikai adottságra. Másik fontos különbség, hogy míg a könyvet közelről, hosszasan, elmélyülten és általában egyedül (vagy közös olvasás esetében is szűk körben) vizslathatjuk — addig a Papírszínház előadás, mint esemény, egy kifejezetten csoportos tevékenység, ahol távolabbról szemléli a közönség a képeket, éppen ezért itt minden illusztrációnak sokkal tömörebbnek, egyértelműen megfogalmazottnak, nagyobb foltokból álló kompozíciónak kell lennie. A Papírszínház megtekintésekor apróbb részletek, utalások böngészésére nincs lehetőség — szemben a könyvolvasással.

A munka mely részét élvezted a legjobban?

Amikor már megformálódott a Vízcsepp figura, és mozgásba lendülhetett.

https://csimota.hu/wp-content/uploads/2019/11/Vizcsepp4.jpg

Mit láthatnak az olvasók legközelebb tőled?

Jelen pillanatban egy pszichológiai témájú könyv illusztrációin dolgozom, amely a zene és az emberi képességek kapcsolatát vizsgálja. Nagyon izgalmas feladat. Szintén a közeljövőben várható egy zenés-dalos falinaptár is, amelyen több illusztrátorral együtt munkálkodunk.

 
 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót