OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
PAPÍRSZÍNHÁZ
PAPÍRSZÍNHÁZ : A kék ló

A kék ló

  2017.05.09. 13:14

4 éves kortól
Írta: Géraldine Eischner
Illusztrálta: Élise Mansot
Fordította:
Szabó T. Anna
Kiadás éve: 2016
Lapszám: 13

Márton egy szomorú, szürke napon virágcsokrot szed a mezőn, de nincs kinek adnia.

Kedvenc lova megeszi a kék csokrot és csodák csodájára a színe kékké változik. A kisfiúnak ekkor az az ötlete támad, hogy végigjárja a tanya összes állatát, míg csodás színkavalkáddá nem változik a környék.

Márton történetéhez Franz Mark, német festő, az expresszionista mozgalom egyik alapítójának 1912-ben készült műve, adott ihletet.

 

„Ám ahogy ránézett, meglepődött…De jó!
Búzavirágszín lett a szirmoktól a ló!
Mint a tenger színe, olyan kék lett tőle,
mint a nyári égbolt, olyan lett a szőre.
Hű, de kék! Hű, de szép!”

A kék ló (Papírszínház-mese) utószava

Ki volt Franz Marc?

FranzMarcNémet művész, 1880-ban született Münchenben. Már az édesapja is festő volt. Húszéves korában a Müncheni Művészeti Akadémiára iratkozott be, de hamar ráunt, és otthagyta az intézményt. Állatokat kezdett festeni, elsősorban lovakat, de szerette a tigriseket, a szarvasokat, a teheneket, a rókákat és a macskákat is. Egy másik festővel, Vaszilij Kandinszkijjal együtt megalapították a Der Blaue Reiter (Kék Lovas) művészcsoportot 1911-ben, amely az egyszerű formákat és kifejező, élénk színeket választotta a pontos valóságábrázolás ellenében.

Franz Marc abban az évben festette meg először a híres kék lovakat. 1914-ben önkéntesként a német sereggel a frontra került, de ott is tovább rajzolt a jegyzetfüzetébe. Már éppen visszarendelték volna a frontvonalról, amikor gránát találta el a verduni csatában, 1916-ban, és meghalt.

Nahát, kék ló! Ilyen nem is létezik!

Na de miért is ne? Franz Marc nem realista festő. Az érzelmeit és a természet elemi erejét jeleníti meg, nem a valóságot. Állatait élénk, harsány színekkel ábrázolja: kékkel, pirossal, sárgával, de a legjobban a kéket szerette, azt használta a legtöbbet. A formákat és a vonalakat a lényegig csupaszította, így lettek a képei intenzívek és kifejezőek. A színek szimbolikus erejét is felhasználta, a kék a férfierőt, a sárga a nőiességet jelképezi, a piros pedig az anyagi és természeti világot, a sziklákat, a hegyeket. Azért nevezzük expresszionista festőnek, mert a saját érzelmeit és érzékelésmódját ábrázolja, nem pedig a mindennapi világot. Tiszta színek, egyszerű kompozíció, éles vonalak és formák: így hozza közel a nézőhöz az érzések intenzitását. De miről is mesél nekünk ez a ló egymaga a hegyek közt?

A lányom tizennégy éves korában azt a feladatot kapta az iskolában, hogy dolgozzon fel egy festői életművet, és ő Franz Marcot választotta. A Kék Lovas csoport festője meg az ő lenyűgöző színei és jelképes világa része lett a családi életünknek, a lányom kivágásokkal és ecsettel alkotta újra a műveit. Engem is lenyűgözött Franz Marc életműve, ahogy egyre inkább szilánkokra és fénycsíkokra estek szét a képei, mintha az első világháború borzalmait sejtenék meg.

https://csimota.hu/wp-content/uploads/2019/11/akeklo_05.jpg
Franz Marc: Kék ló, 1912, olaj, vászon, 58 x 73 cm, Saarland Múzeum, Saarbrücken (Németország), © Artothek, Fondation du Patrimoine Culturel Sarrois

De vajon miért a kék lovacska áll a középpontban?

A kék ló, amelyről mindenkinek Franz Marc jut az eszébe. Az 1912-ben készült, Kék ló című festménynek különös varázsa van. Egy Walter nevű gyerek részére született, aki August Macke festőnek, Franz Marc barátjának volt a fia. Talán ebből a tényből ered a ló különös méltósága és lágysága. Szikrázó színek és lekerekített formák: a ló beleolvad a paradicsomi természetbe. Ártatlanság is sugárzik a képről, hiszen az állat tisztább és teljesebb, mint az ember.

De mégis hogyan lehet ennek festménynek a varázsát az illusztrációkban megjeleníteni?

Ahogy egyre jobban belemerültem Franz Marc világába, rájöttem az egyik titkára: a képein látható az élő és az élettelen világ különbsége. A tájai olyanok, mintha állandóan mozognának. Persze az állatok is élőnek tűnnek, de ábrázolásuk sokkal részletesebb. Amikor magam is munkába fogtam, akkor kiindulásképpen elválasztottam a kettőt: először az alapokat festettem meg, a formákat és a színeket; azután az állatokat, és végül a főhőst, Mártont. Némi kísérletezés (olaj, akril, kollázs) után az akvarellhez hasonló temperatechnikát választottam, amely élénk színpalettájával alkalmas volt arra, hogy a festő árnyalatait megtaláljam.

A lovacska ultramarinkékjét kiegészítve a meleg színárnyalatoknál maradtam, és igyekeztem kerülni a túlságosan ragyogó zöldeket. Magára a történetre lassabban találtam rá — a lényeg az volt, hogyan tudnám harmonikusan és szépen egyesíteni az absztrakt hátteret és a színes állatokat. Igazi ünnepe volt ez a színeknek, felszabadult öröm!

Élise Mansot

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót