OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TILOS AZ Á KÖNYVEK
TILOS AZ Á KÖNYVEK : Sebek

Sebek

pagony.hu  2018.04.14. 13:17

14 éves kortól
Eve Ainsworth - SebekÍrta: Eve Ainsworth
Kiadás éve: 2018
Oldalszám: 240
 
Hogyan is lennél képes megbirkózni a jelennel, ha nem tudsz szembenézni a múlttal? A magabiztosnak tűnő és népszerű Gabinak van egy titka – olyan borzasztó titka, amit nem mondhat el sem a családjának, sem a legjobb barátnőjének. Vajon el tudja rejteni azt, ami látszik?

Az önbántalmazás mára a kamaszkor velejárója, a fiatalok egyre gyakrabban maradnak magukra a kétségeik között, és mikor nem tudnak megbirkózni a problémáikkal, fizikai fájdalomban keresnek megkönnyebbülést. Ezek a gyerekek és a környezetük óriási bajban van, amin csak az érzelmi okok felgörgetése és kibeszélése segíthet.

Magyarországon a legtöbb gimnáziumi osztály érintett – még ha nem is mindig látszanak a sebek. Eve Ainsworth (7 nap, Belezúgva) újabb, 14 éven felülieknek szóló könyve önmaguk és mások elfogadásában segíti a fiatalokat, miközben hidat épít a kamaszok és a felnőttek között. Vedd a kezedbe, olvass és beszélj arról, amiről azt hitted, hogy nem lehet! 

 

Eve Ainsworth-nek a Sebek című regénye már a harmadik magyarul megjelenő könyve a Tilos az Á Vészkijárat-sorozatában. A bullying és a kisajátító kamaszkapcsolat után megint egy nagyon fontos és nagyon elhallgatott problémáról beszél, az önsértésről. A témáról és a könyvről Csekeő Borbála pszichológussal, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai vezetőjével beszélgettünk.

Úgy tűnik, az önsértés mára a kamaszkor velejárója, a fiatalok egyre gyakrabban maradnak magukra a kétségeik között, és mikor nem tudnak megbirkózni a problémáikkal, fizikai fájdalomban keresnek megkönnyebbülést. Hány érintett fiatal lehet körülöttünk?

Ez egy nehezen megválaszolható kérdés. Az önsértés olyan tabu, amivel kapcsolatban nehezen kérnek segítséget az érintettek. A szégyen, a bűntudat növeli a látenciát. Sejtéseink lehetnek. Tapasztalatom szerint egyre jellemzőbb, hogy egy átlagos nyolcadikos, kilencedikes osztályban van két-három tizenéves, aki csökkentette már így a benne lévő feszültséget.

A Sebek című regényben Gabi elég magabiztosnak és népszerűnek tűnik… Hogyan lehet észrevenni, ha baj van? Milyen jeleket küldenek a kamaszok és kiknek?

Minden hirtelen változás lehet tünet. Teljesítményromlás, evési, alvási szokások változása, a korábbi társaság és hobbi hanyagolása. Ezek nagyon egyértelmű, aggodalomra okot adó dolgok, de a helyzet ritkán ilyen egyszerű. A kamaszkor természetes velejárója, hogy megnő a távolság a gyerek és szülők között. Nagyobb lesz az intimitásra való igény, több a titok, és eleve sokkal hullámzóbb az érzelmi állapota egy serdülőnek vagy nagykamasznak, mint egy kisiskolásnak. Ez nagyon megnehezíti az első jelek észrevételét. Bíztató, hogy a gyerekek valahol mélyen általában vágynak arra, hogy észrevegyék, hogy segítségre van szükségük. Takargatják a testi – lelki sebeiket, de közben alig várják, hogy valaki megszólítsa őket, figyeljen rájuk, teret és időt adjon egy őszinte és partneri beszélgetésre.

Az idősebb generációknak (és szülőknek) rendszerint értelmezhetetlen ez a fajta deviáns viselkedés. Hogyan lehetne megérteni, ami mögötte van?

Ha egy felnőtt akár szakemberként, akár szülőként tizenévesekkel szeretne foglalkozni, akkor nagyon fontos, hogy valahogyan tudjon kapcsolódni a saját gyerekkori élményeihez. Volt olyan, hogy újra, meg újra elvakart egy sebet? Miért tette? Volt olyan, hogy egy szerelmi bánatban vagy más súlyos veszteségben azt kívánta, bárcsak a teste fájna, nem a lelke? Volt már olyan, hogy a feszültségek, a rajta túlnőtt problémák elől valami kevésbé konstruktív viselkedésbe menekült, alkoholt ivott, rágyújtott, pedig már leszokóban volt, megevett két tábla csokit vagy leüvöltött valakit, csak mert nem tudott már uralkodni magán? Ha tudunk ilyesmire emlékezni, akkor az segíti a megértést. Tovább lehet kérdezni! Az a legjobb. El lehet mondani, hogy nem értelek, de szeretnélek megérteni. Hogy aggódom és szeretnék segíteni, de nem tudom, mire lenne szükséged. Önmagában a „miért csinálod ezt?” – nem jó kérdés (általában a miért / miért nem kérdésekkel érdemes óvatosan bánni, ha nem elijeszteni akarjuk a másikat), de ha azt mondjuk, kérlek meséld el, mi játszódik le benned, amikor bántod magadat, akkor már lehet, hogy okosabbak leszünk. Persze ehhez kell, hogy a saját ijedtségünkkel, szülői bűntudatunkkal, saját kétségbeesésünkkel előbb kezdjünk valamit, és sokszor ehhez is fontos a pszichológusi segítség.

Mi jelent segítséget egy ilyen esetben?

A meghallgatás, a beszélgetés, az érzelmi támogatás. Ez az első. Hogy ne maradjon egyedül a rossz érzésekkel. Sokszor, aki bántja magát, azért is teszi ezt, mert magának sem tudja megfogalmazni mi fáj, nem tudja verbalizálni a haragját, a szomorúságát, és ebben segíthet egy párbeszéd, ami az első lépés ahhoz, hogy könnyebb legyen szaksegítséget elfogadni.

Hogyan lehetne megelőzni a helyzetek kialakulását? Mi az oka az önbántalmazásnak?

Rengeteg dolog lehet a háttérben. Családi gondok, iskolai kudarcok, kezeletlen pszichés problémák, kortársak közötti konfliktus, bántás, kiközösítés, feldolgozatlan veszteségek…. Ezek mind olyan helyzetek, amivel egy tizenévesnek nehéz megküzdenie. Mintákat keres, hogy mit lehet csinálni, mitől tud az elviselhetetlen elviselhetőbb lenni, és lehet, hogy falcolást vagy más önagresszív cselekvést lát példaként a kortársaktól. Kérdés, hogy mit lát, ha a felnőtteket nézi? Milyen megküzdési minták vannak a családban vagy a tágabb környezetben?

Mennyiben jelenthet megelőzést, segítséget vagy feloldást egy regény a témában?

Egy regény önmagában nem intervenció, még nem is prevenció, de mindkettőnek válhat egyik eszközévé. A legfontosabb hozadéka, hogy mintát ad arra, hogy erről lehet beszélgetni – hiszen még regényt is írtak róla! Fontos üzenet minden maga ellen forduló kamasznak, hogy nem vagy egyedül! Ami veled történik, az nagyon is emberi, azon mások is átmentek, és ebből van kiút. Remélem, hogy a regény alkalmat ad arra, hogy egy ilyen nehezen kimondható, nehezen behozható témáról beszélgetések induljanak.
 

A könyvet szívből ajánljuk iskolai feldolgozásra, és otthoni elmélyülésre is!

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót