OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TILOS AZ Á KÖNYVEK
TILOS AZ Á KÖNYVEK : Száz óra sötétség

Száz óra sötétség

  2018.06.26. 19:23

Írta: Anna Woltz
Fordította: Rádai Andrea
Kiadás éve: 2014
Oldalszám: 240
 
Emilia éppen úton van, New Yorkba tart, zsebében egy repülőjeggyel, apja hitelkártyájával és egy hamisított szülői hozzájárulással, hogy egyedül utazhat az Egyesült Államokba. A szabadság földjére.

Miután ügyesen átverekszi magát a repülőtéri ellenőrző pontokon, és beengedik az országba, a szálláson kellemetlen meglepetés éri: a lefoglalt szoba címén nem a mosolygós indiai bérbeadó, hanem egy zárkózott tizenhét éves fiú, Seth és felvágott nyelvű húga, Abby várja. És ha ez a helyzet még nem lenne elég bonyolult: közeleg New York felé az évszázad hurrikánja, a Sandy.

Seth és Abby befogadja Emiliát, és a hozzá csapódó kilencujjú, filmsztár külsejű Jimet, hogy aztán a három kamasz és a kislány együtt vészelje át szülők nélkül a sötétet, a víz hiányát és a hideget. A legjobb alkalom, hogy közel kerüljenek önmagukhoz, és más szemmel lássák eddigi életüket.

Letehetetlen, sodró lendületű regény egy fiatal holland írónőtől, aki maga is átvészelte New Yorkban a sötét napokat a Sandy hurrikán tombolása alatt.
 
Fényt hozó sötétség
Reflexiók Anna Woltz: Száz óra sötétség című művéhez

 

Telkes Beáta
 
Mi van akkor, ha a tinik viselkednek felnőttként és a szüleik pedig problémás kamaszként? Hogyan deríthet fényt az igazságra száz óra sötétség?
Mi oldhatja fel ezeket az ellentmondásokat?
 

A sötétség számomra mindig kettős jelenség. Egyrészt valami titokzatosságot, ijesztő kiszolgáltatottságot hordoz, másrészt biztonságot nyújtó menedéket is. Anna Woltz regényében ebben a mindent elborító sötétségben derül fény a szereplők életének féltett titkaira. Sötétségbe burkolózva olyan dolgokat osztanak meg egymással, amit fénynél képtelenek lennének. Mintha a vak sötétben a szavak, érzések kevésbé lennének fájdalmasak, kimondhatóvá válnának. A hallgatag fiú végre tud beszélni apja haláláról, Emília pedig a szüleiről.

A történet szereplői ismerős alakok, akár a mi városunkban is élhetnének, a mi sulinkba is járhatnának. A laza filmsztár típus, a hallgatag, különc fiú, akinek agyára megy a kishúga, a naiv, álmodozó kilencéves és a mintagyerekből lázadóvá vált lány karaktere a világ valamennyi iskolájában felfedezhető. Valamelyikük talán éppen a tükörből néz vissza ránk.

A főhősök kamaszok. A szerző a mű nagy részében mellőzi a felnőtteket. A kalandos utazás elindítója az iskolai botrány főszereplőjeként tekintélyt vesztett igazgató és apa. Tettének következményeként egy időre elveszíti azon szülői jogait, mely szerint hatást gyakorolhat Emília életére, aki egyenesen New Yorkig menekül. Az anya bizonyos értelemben szintén saját magát zárta ki a lánya életéből, hiszen különc művészként fel sem tűnt neki, hogy milyen rosszul működik a család.

Megszégyenítően szembesít a történet azzal is, ahogy általában a botrányokra reagálunk. A könyvbéli közvéleményhez hasonlóan a tökéletesség tudatával botránkozunk, mocskolódunk, kárörvendünk. Persze olvasás közben elítéljük az ilyen viselkedést, de vajon a könyvet letéve nem csatlakozunk–e gyakran mi is az ítélkezők táborához? Seth és Abby apja meghalt már, az édesanyjuk elutazott, Jim maga döntött úgy, hogy család nélkül éli az életét. Amikor aztán lehetőség adódna, hogy a felnőttek szülőként viselkedjenek, a szerző egy természeti jelenséget, a hurrikánt hívja segítségül, hogy távol tartsa őket.

Az olvasó számára vannak árulkodó jelek, amelyek jól mutatják, hogy valami probléma van ezeknek a kamaszoknak az életével. Emília kórosan tisztaságmániás, Seth magába forduló, csendes különc, Jim felnőttes szokásokkal, alkohollal egy „szemétdombon” élve próbálja megvalósítani önmagát, Abby egy kilencéves nagylány. Ők viselkednek felnőttként, míg a szülők problémás kamaszként, vagy a tehetetlen szemlélőként jelennek meg. Egy dologban közösek: valamennyijüknek vannak érzelmi sérülései, ki nem mondott problémái, mindannyian törődésre, odafigyelésre vágynak.

A hurrikán nem csupán a városon söpör végig, hanem fenekestől felforgatja a „menedéklakók” életét. A sötétségben töltött száz óra alatt a vészhelyzet felelősségteljes közösséggé kovácsolja őket, felnőtté válnak bizonyos szempontból. SPOILER ALERT / A testvérek már tudnak őszintén beszélni egymással apjuk haláláról, Seth körül leomlanak azok a falak, melyeket a tragédia után épített maga köré, Jim úgy dönt, hogy visszatér szüleihez és folytatja tanulmányait. Emília először tud őszintén beszélgetni a szüleivel, a hibák nyílt megbeszélése esélyt ad nekik, hogy igazi családként élhessenek a jövőben. / SPOILER ALERT

Már nincs szükség az oltalmat adó sötétségre, egymás szemébe tudnak nézni, kimondani érzéseiket. Ugyanakkor megőriznek valamit a kiskamaszok szokásaiból, hiszen a bontakozó szerelemhez még mindig szükség van az elrejtő sötétségre.

Nagyon megszerettem ezt a történetet, mert a szereplőkben magamra ismertem kicsit, érzéseik, gondolataik az én fejemben is megfordultak már, mint ahogy gondolom kortársaiméban is. A regény tükröt tart elénk, a felnőtteknek, a gyerekeknek, a családnak, napjaink emberének. Egyik szereplő sem tökéletes, sőt esendő, hibákat követnek el, de ezeket képesek felismerni, tehát fejlődni tudnak. Talán a felnőttek számára segít megérteni a gyakran nehezen kezelhetőnek nevezett korosztályt, a fiatalabbaknak pedig megmutatja, hogy senki sem lesz szülőként tökéletes, mindenható bölcs. A regény elolvasása után talán megértőbben, odafigyelőbben folytathatjuk az életünket.

Semmiképpen sem ajánlom a könyvet azoknak, akik kerülik a konfliktusokat, megalkuvással, hazugsággal leplezik problémáikat. Akik anélkül ítélkeznek embertársaikon, hogy megismernék őket, akik bizalmatlanok, ők ne olvassák ezt a könyvet! Mindazok pedig, akik kíváncsiak négy kamasz túlélő kalandjára és hajlandóak elgondolkodni a könyv sugallta kritikán, ragadják meg és számukra fény derül a „száz óra sötétségre”.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót