OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TILOS AZ Á KÖNYVEK
TILOS AZ Á KÖNYVEK : Az irodalom visszavág (3) A hit fényétől az ész világosságáig

Az irodalom visszavág (3) A hit fényétől az ész világosságáig

pagony.hu  2019.02.01. 11:30

Írta: Nényei Pál
Illusztrálta: Baranyai (b) András
Kiadó: Tilos az Á
Oldalszám: 576
Megjelenés:  2019. január 28.

Juhú, de jó, Író úr! Ezek szerint abbahagyta végre a lustálkodást és megírta a harmadik kötetet?

Nem lustálkodtam, hanem válságban voltam! Meg aztán a jó munkához idő kell. Vastag lett az új kötet, és nagy ívet ölel fel. És az Apokalipszis itt még csak a kezdet! Csak azután születik újjá a költészet, szökken szárba a keresztény és a lovagi líra - közben beütnek a rímek, és már jő is Mária siralma ómagyarul, a halhatatlan Walther von der Vogelweide, a csavargó Villon, a verekedős Balassi és a kiismerhetetlen Shakespeare.

Mármint - akkor most mit jegyzeteljek le? Mi lesz a lényeg ebben a könyvben?

Például az, hogy az irodalom nem használati tárgy, nem kulcslyuk a szerző hálószobájába, hogy a művészet nem kinyilatkoztatás, itélkezés vagy megoldás a...

Ez mind nem, de akkor mi igen? Mi az irodalom?

Ha megmondanám, lehet, hogy az a mondás már maga lenne az Irodalom. Úgyhogy inkább gyertek, menjünk a Hit Fényétől az Ész Világosságáig.
 
Színházba (vagy lebujba) megy az osztály?
Avagy Shakespeare - ahogy Nényei Pál megmutatja neked

 

https://www.pagony.hu/resources/images/1d/47/6a/post_side/jelentkezikajotanulo.jpgVégre megjelent az Irodalom visszavág-sorozat harmadik része, ami ezúttal a középkori és reneszánsz irodalmat, Balassi Bálint és Shakespeare világát hozza közelebb! Kedvcsinálónak olvass bele itt, és kiderül, milyen lehetett Shakespeare színháza!

 

Színházba megy az osztály

– Kérjük kedves nézőinket, kapcsolják ki mobiltelefonjukat! Jó szórakozást kívánunk! – és onnantól már csak nagyon visszafogott pusmogásra van lehetőség, különben jön a dorgáló tekintet a tanárnőtől, rosszabb esetben egy felháborodott nézőtől:Diákcsapat érkezik a színházba. A tanárnők izgatottan terelgetik a csevegő fiatalokat a ruhatár felé, a lányokról lekerülnek a kabátok, alatta csinos ruhácskák, illatfelhő, a fiúk is kellő mértékben illatoznak, hajuk vonzóan férfiasra formázva, aztán a csapat beül a helyére, a diákok még beszélgetnek egymással, kacarásznak, nézegetik a telefonjukat, majd az aranyozott stukkódíszes teremben lassan elhalványulnak a csillárok, a hangszórókból szörnyű hangon fölvisít egy mobiltelefon, majd megszólal egy kellemes hang:

– Mondd, fiam, te még sohasem voltál színházban? Nézze meg az ember! Ha beszélgetni akartok, menjetek haza! – És a diák szíve mélyén sejti, hogy a tanárnőnek és a felháborodott nézőnek is igaza van. A színházban rendesen kell viselkedni. Mint valami templomban.

De mi történne ugyanezzel a diákcsoporttal a 16. század végén Angliában? A plüss-székek helyett semmi, végig állniuk kellene, mert nemcsak aranyozott stukkódísz nincs, de még mennyezet sem, sőt, tető sem, ha tehát elered az eső, az egész társaság jól megázik; az illatos lányok fenekét fogdosnák a hiányos fogazatú, kultúrára éhes férfiak előadás alatt, a csöndre senki sem vigyázna, mert ha egy néző úgy érzi, kiabálnia kell, miért ne kiabálhatna? Ha nem tetszik neki egy színész, bekiabál neki, de olyanokat, hogy csak na. És olyan is lenne, hogyha egy szereplő veszélyben van, és például jön az orgyilkos, a nézők azt kiabálnák neki, hogy „Vigyázz! Jön az orgyilkos!” Mint ma a kisgyerekek a bábszínházban. Amennyiben a tanárnő fenn akarná tartani a rendet, és azt harsogná, hogy:

– Maradjanak csendben! Így nem lehet figyelni az előadást! – talán még jól meg is dobálnák.

Van-e olyan tanár, aki el merné vinni ilyen színházba az osztályát?

Ilyen volt ugyanis az a világhíres Globe színház. Amire lépten-nyomon hivatkozunk, hogy Shakespeare így, meg a Globe úgy. Hiába épült színháznak, nem tudta és nem is akarta megtagadni, honnan származik: apja, anyja kocsma.

Shakespeare színháza a kocsmaudvarokon született.

És ez nem azt jelenti, hogy Shakespeare csak kocsmatöltelékeknek írt és játszott. Hanem azt, hogy olyan darabokat írt, amelyeket kocsmatöltelékek is szívesen néztek.

És miért néznek kocsmatöltelékek szívesen egy színdarabot? Valószínűleg azért, ha az előadás látványos, ha a szereplők repülnek, ha dobok peregnek, ágyúk pukkannak; ha hasonlít egy mai cirkuszi előadáshoz, egy látványos show-műsorhoz. A kocsmatöltelékek, nevezzük őket fellengzősen „egyszerű emberek”-nek, azt is díjazzák, ha sikamlós poénok, trágárság van a színpadon.

Shakespeare darabjai mindkét igényt kielégítették. Az előadások rendkívül látványosak voltak, és a darabok szövege egyáltalán nem volt szemérmes, egyes szereplők néhol egészen obszcén vicceket sütögettek.

 

Lebujba megy az osztály

Ha tényleg meg akarjuk érteni Shakespeare világát, tudnunk kell, hogy akkoriban színházba járni egyesek – a polgárság – szemében mocskos, erkölcstelen dolognak számított. A színházakat nem engedték be a városba sem, a színészek csak a városfalakon kívül „gusztustalankodhattak”. Nehogy megrontsák a várost. És nagyon nem volt illendő a városfalon kívül álló, rossz hírű negyedekbe járni, ahol a színházak voltak. Gondolom, minden kedves olvasó tudja, merre nem illik a lakóhelye közelében este 10 után sétálgatni, melyek a kétes hírű utcák.

És azt is gondolom, hogy egyikük sem kívánja, hogy – egy színházlátogatás utáni kellemes délelőtt – összesúgjanak a háta mögött, emígy:

– Látod? Ő az! Tegnap színházban volt.

– Pfúj, tényleg? Undorító. De honnan tudod? Csak nem te is színházban voltál?

– Ugyan, mit képzelsz rólam! Egy barátom mesélte.

– Neked ilyen barátaid vannak? Undorító.

Mert akkoriban ilyennek lett volna kitéve minden becsületes polgárember, ha esetleg el merészelt volna menni színházba. (Reméljük, ilyenre nem is volt példa!)

De azt is nehezen képzeljük el, hogy egy tanárnő – osztályfőnök és nem mellékesen magyartanár – így szól az órán:

– Lányok, fiúk! Holnap este ellátogatunk közösen a Love Center nevű lebujba. Kötelező program, kábítószert mindenki hozzon, a fiúk óvszert is. Az italt osztálypénzből fizetem.

Pedig Shakespeare korában ugyanilyen furcsán hangzott volna ugyanez a bejelentés így:

– Lányok, fiúk! Holnap este együtt megnézzük a Rómeó és Júliát a Globe-ban. Kötelező program. Géza szedi a pénzt, szépen öltözzetek föl, a lányok szoknyába, a fiúk nadrág, ing.

Ma már egy szülő sem esne kétségbe a másodiktól. Vajon miért?

Viszont kétségbe esnének sokan a Love Center-programtól. Még be is perelnék azt a bizonyos tanárnőt. De mindez nem jelenti azt, hogy a Love Centerben folyó tevékenységekről valaha ki fog derülni, a távoli jövőben, hogy fantasztikus művészet, hogy márpedig a Love Center az emberi kultúra egyik legfontosabb helyszíne.

Pedig a Globe-ról ez derült ki! Hiába sápítoztak a polgárok, hogy mennyire erkölcstelen és romboló, ami ott folyik.

És ha esetleg valaki a Love Centerbe vágyik, sőt, el is megy, ne áltassa magát azzal, hogy 400 év múlva talán mindenki az ő nevét fogja ismételgetni, mint mi Shakespeare-ét!

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót