OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Turbuly Lilla - Locsolókannából elefánt

Turbuly Lilla - Locsolókannából elefánt

Szöllősi Mátyás  2015.05.24. 00:56

Visszafelé folytatódik Pepe története

Legújabb könyvében egy ötéves kisfiú - a korábbi köteteiből már jól ismert Pepe hangján mesél őszintén, finom humorral az óvodáskor nehéz és derűs pillanatairól. Turbuly Lillával beszélgettünk óvodáról, kosársuliról, bábszínházról és a Károlyi kertben élő nyusziról.

Érdekes, hogy a Locsolókannából elefánt című, nemrég megjelent könyvedben egy picit kisebb Pepével találkozhatunk, mint a Talált szívben. Miért?

Óvodás karakterben nem tudok másban gondolkodni, nekem ez a Pepe karakter van meg. Ifjúsági könyvesben meg csak a Kosársulis Julcsi. Pepe már megvolt a gyerekverskötetemben, azóta is ő megy tovább, amikor hasonló korú gyerekekről írok. A könyvbe írtam egy előszót, ez Pepe biztató, vigasztaló üzenete mindenkinek, aki fél az ovitól, de leginkább Vandának szól, aki a játszótéren sírt, hogy neki óvodába kell mennie. A kislány a Talált szívben fontos főszereplő, itt az előszóban, majd a legvégén tűnik fel egy villanásra, a ballagáson.

 

  • A könyvben előforduló ovis élethelyzetek mindenkinek ismerősek lehetnek. Gondolom, a saját életedből is beleépítettél apró részleteket, mint ahogy előző könyvedben is voltak ilynek. Hogyan alakult a történet?

Furcsa hogy egy óvodás könyv írója mondja, de én abban a sajátos helyzetben vagyok, hogy alig jártam óvodába. Kiskoromban több mint egy évre tüdőszanatóriumba kerültem, úgyhogy összvissz annyit voltam óvodás, amennyit a szanatórium óvodájába jártam, és az azért inkább kórház volt, mint óvoda. Amikor hazakerültem, ötéves koromtól már iskolába mentem, merthogy anyukám tanítónő volt egy négyosztályos, összevont kis falusi iskolában, és azt szerette volna, hogy ott legyek mellette. Így én kétszer jártam az első osztályt. Nekem gyakorlatilag az óvoda kimaradt, ez így vicces, de alakult a történet, természetesen a családi óvodás történetekből, illetve a mostani ovisok jellegzetes szituációiból. Úgy gondolkodtunk a kiadóval, hogy próbáljunk több tipikus élethelyzetet körbejárni, meg olyat is, ami mostanában probléma, így került például bele a lisztérzékeny gyerek, akinek máshogy kell étkeznie, mint a többieknek.

  • Bármely korban megélhető sztorik vannak benne, de olyanok is, amelyek újabb szemléletet tükröznek, például a síró kisfiút a néni úgy vigasztalja: ne sírj, „katonadolog!”, a gyerekek meg azt mondják, a fiúknak igenis szabad sírni…

Egy kis feminista olvasata is van. A hóember, hóasszony fejezetbe pedig megpróbáltam egy kicsit játékosan beleírni a nemi szerepek változását.

  • Horváth Ildivel ez a második közös könyvetek. Hogyan alkottok együtt?

Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Mivel azonos a főszereplő, nehezen is tudtam volna elképzelni, hogy más illusztrálja, mivel ugyanazt a fajta karaktert kellett egy kicsit kisebb korban megrajzolni.

  • A Móra Kiadónál a Kosársuli második kötete is megjelent.

Igen, sőt, ahogy a Talált szívnek lett egy bábszínházas utóélete, a Ciróka Bábszínházban mutatták be, a Kosársulinak is lesz. Én írom át, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban lesz nagyszínpadi bemutatója a következő évadban. Az az érdekes, hogy a második részét írom át, mert szerintünk az jobban sikerült és több benne a drámai, színpadra átírható szál. Regényt egyébként nehéz színpadra írni; föl kell robbantani az egészet, majd újra összerakni, hogy színpadon működjön, úgyhogy próbáltam nagyon elszakadni az eredetitől, megtartva a karaktereket, de teljesen újra összerakni. Tapasztalom, hogy a színpadi nyelv nagyon más, mint a prózanyelv. Mennyivel kevesebbet kell leírni, mennyivel töredékesebb! Merthogy ott hozzáadódik minden, a színészi játék, a látvány, a zene, a mozgás. Az a jó, hogy ismerem a színészeket, évek óta minden előadást nézek Egerszegen, és tudtam a szereposztást is. Láttam magam előtt munka közben, hogy ki kit fog játszani. Örülök, hogy mind a kettőnek van egy színpadi utóélete. Szerintem a Talált szívből Kolozsi Angéla nagyon jó kis előadást rendezett.

  • Ezenkívül min dolgozol most?

Szeretnék visszakanyarodni egy kicsit a felnőttirodalomhoz, nekem az ugyanolyan fontos. Talán már összeáll a második verseskötetem, aztán meg színdarabot szeretnék írni. Van egy tervem felnőtt színdarabra meg egy gyerekdarabra. Ez utóbbi a Károlyi kertben élő nyusziról szól. A parkőrtől tudom, hogy egyszer húsvét után kirakták kisnyusziként, a park dolgozói befogadták, csináltak neki házat, ketrecet és gondozzák. Azóta „a kerület nyula” pozícióban leledzik. El is nevezték, azt hiszem, Karesznak hívják, és a gyerekek rendszeresen járnak nézegetni, de a nagy népszerűségtől eléggé mogorva, általában hátat fordít a látogatóknak. Jár oda egy hajléktalan is, aki a közelben árulja a Fedél nélkült, kettejük történetét szeretném összekötni.

  • Akkor ismét izgalmas karakterrel lesz dolgod…

Már egyszer írtam róla egy mesét, most meg bábdarabban gondolkodom. A versíráshoz pedig új inspirációt adott, hogy a verseimből Ausztriában, a Burgenlandban lévő Szentmargitbányán, egy szoborparkban németül olvashattam fel, így most először kiléphettek a saját nyelvi közegükből – hála Buda Györgynek és a tanítványainak, akik lefordították néhány versemet. A hely hasonlít a fertőrákosi kőbányához, nem csoda, hiszen közel van hozzá. Nyáron szabadtéri operaelőadásokat rendeznek ott, de van egy szoborparkja is a hegyoldalban, gyönyörű természeti környezetben. Meghívtak tíz költőt, még egy magyar volt rajtam kívül, Both Balázs, mindenki kapott egy szobrot, én például Pierre Székely alkotását, és az adott szobroknál felolvastuk a lehetőleg a tájhoz, szobrokhoz illeszkedő verseket. Egy antológiát is összeállítanak az anyagból.

  • Remélem, lesz folytatása a Pepe-meséknek is, nem szívesen búcsúznék el a figurától!

Most így nem gondolok rá, de szeretem úgy lezárni a történeteimet, hogy akár folytathatók legyenek.

Forrás: prae.hu
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót