OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Sopotnik Zoltán - Lassú báró, Színsárkány és a többiek

Sopotnik Zoltán - Lassú báró, Színsárkány és a többiek

Besze Barbara  2015.06.10. 17:26

Sopotnik_Fahéjas kert-bor180ASopotnik ZoltánSopotnik Zoltán Fahéjas kertjében nincsenek vízköpők, formára nyírt bukszusok és virágszőnyegek. Vannak viszont lépeklények, élménylények, Hecc macskák és Sacc kutyák, sőt, még egy Színsárkány is. No és a négy főszereplő: Nagyapa, Lassú báró, Balázs, az örök kisfiú, és Sára, a meselány.
A 2013-as Könyvhétre megjelent meseregény írójával beszélgettünk.
 
Ha jól számolom, ez az ötödik köteted, de az első gyerekkönyved. Mi késztetett a meseregény megírására?

 

A Fahéjas kert valóban az ötödik kötetem, de a benne található mesei elemek már korábban is felbukkantak egy-egy verseskötetemben. Már az első, Krokodil című könyvemben is szerepel egy bizonyos Lassú báró, akiről ott nem lehet eldönteni, hogy gonosz vagy jó figura. A meseregényben felruháztam pozitív tulajdonságokkal, így szerethető bácsi lett belőle. Hogy miért meseregény?

A mese nagyon szabad műfaj, amiben szinte minden megtörténhet. Elkezdett bennem mocorogni egy történet, és ez lett belőle. Nagyon szeretem a fantasyket, ez talán a szövegen is érződik.

  • Az általad is említett Lassú báró nagyon különleges alak; volt valaki, aki mintaként szolgált ehhez a karakterhez?

Talán leginkább a nagyapám. Ő volt ilyen szikár, bajuszos, szigorú ember. Ikonikus figura, mondhatnánk, aki átsétált a regénybe.

  • Nagyon sok szereplőt mozgatsz és több szálon futnak az események, ezért az jutott eszembe, hogy részenként felolvasva talán könnyebb követni, hogy ki kicsoda és mi a dolga a Fahéjas kertben.

A kisebbik, hatéves lányomnak, akit természetesen Sárának hívnak (mint a könyvbeli meselányt – a szerk.) felolvastam a mesét. Őt a Színsárkány és a báró figurája bűvölte el leginkább. Én is úgy gondolom, hogy ezt a történetet részenként érdemes olvasni, mert nem összefüggő meseregény. Olvasás után lehet beszélgetni a hallottakról, de azt gondolom, hogy magyarázni felesleges, mert a gyerekeknek sokkal jobban működik a fantáziájuk, mint a felnőtteknek.

  • Vagyis természetes lesz számukra, hogy mi az a lépeklény?

Igen. Egyébként olyan gyerekkel is találkoztam, aki egy szuszra elolvasta a könyvet és elvarázsolta őt a szöveg és a képanyag. A metaforikus szöveg tele van asszociációs lehetőségekkel, így alkalmas arra, hogy a gyerekekben egyébként is meglévő metaforikus gondolkodást előhívja, továbbfejlessze.

  • Hogyan került a fahéj a kertbe?

A munkahelyemen rengeteg kávét iszom, többnyire fahéjjal. Valahogyan innen jött az ötlet.

  • A Fahéjas kert azonban nem tipikus kert, inkább egy különleges univerzum, sok városi jellegzetességgel, például egy piros busszal, buszmegállókkal és kukákat döntögető Hecc macskákkal. Miért szerepel mégis kert a címben?

Nem tudom, ez csak úgy jött. Eredetileg Teremtő kert lett volna a cím, de mindenképpen valami valóságtól elrugaszkodott helyet szerettem volna.

  • Elképzeltél egy ideális olvasót, miközben írtad a mesét?

Nem, úgy írtam a történetet, ahogy a verseimet, vagyis a magam szórakoztatására. Inkább arra gondoltam közben, hogy szeretnék valami varázslatosat írni.

  • Milyennek képzeled most a célközönséget?

Nem is tudom, szerintem bárki lehet hatévestől a százhét évesig, lehet magas, sovány, bajuszos, varázsló, manó, törpe… mindenkinek tudom ajánlani.

  • Zoli, te mennyire vagy elégedett az elkészült illusztrációkkal?

Teljesen elégedett vagyok, mondtam is Mónikának, hogy nagyon jól rátapintott a lényegre, az illusztrációk teljesen ráhangolódnak a szövegre. Nagyon szépek lettek.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót