OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Kalapos Éva - Massza

Kalapos Éva - Massza

Barcza Réka  2016.02.27. 22:33

Kalapos Éva Massza"Ez az első könyvem, amibe belehaltam"
 
Nálunk még gyerekcipőben jár a netes megfélemlítés (ciberbullying) és az iskolai zaklatás fogalma, pedig a gyakorlatban mindez erősen jelen van. Egyre többször fordul elő, hogy – kezdetben az iskolában, később pedig a virtuális térben – maguk a kortársak vagy éppen idegenek zaklatnak gyerekeket.

Kalapos Éva MasszaA közösségi oldalakra feltöltött fényképekhez mocskolódó megjegyzéseket fűznek, meglopják, fizikailag bántalmazzák, zsarolják vagy akár halálosan is megfenyegetik az áldozatot – hogy csak néhány példát említsünk.

Kalapos Éva a cyberbullying és az iskolai zaklatás témakörét dolgozza fel legújabb Massza című kötetében, amely segítséget nyújthat a jelenség megértésében és megoldásában a gyerekeknek, a szülőknek valamint a tanároknak is. Interjú.

Nem a napokban megjelent Massza című könyv az első ifjúsági regénye: a D.A.C. című kamaszregény-sorozata igazán népszerűvé tette, országos ismertséget hozott. Új regényében a cyberbullyingról ír, amelyről itthon csak kevesen tudják, mit is jelent valójában. Miért pont ezt a témát választotta?

 

Néhány évvel ezelőtt teljesen kiborított, amikor három tinédzser öngyilkosságot követett el Amerikában és Angliában. Eleinte „csak” az iskolában zaklatták őket, később már a neten, a közösségi oldalakon keresztül. Ryan Halligan 2003-ban, 13 évesen akasztotta fel magát, mert éveken át zaklatták: elterjesztették róla, hogy homoszexuális, emiatt pedig mindennapos fenyegetéseket kellett elviselnie. Daniel Perry-t egy magát csinos tinédzserlányként kiadó csoport Skype-on keresztül vette rá, hogy maszturbáljon a kamerák előtt, majd megzsarolták, hogy a felvételt elterjesztik, ha nem fizet több ezer fontot.

A 17 éves angol tinédzser levetette magát egy hídról. A kanadai Amanda Toddot pedig egy idősebb férfi vette rá hosszas győzködés, több héten át tartó „netes udvarlás” után, hogy mutassa meg a melleit a kamerán keresztül. A férfi aztán eltűnt, majd egy évre rá újra megjelent és megfenyegette a 12 éves kislányt, hogy az összes létező netes oldalra kiteszi a róla készült fehérneműs fotókat. Az ígéretét betartotta, a kanadai kislány pedig teljesen összeomlott. A lánytól mindenki elfordult, a közösség kitaszította, képtelen volt túllépni az őt ért megaláztatásokon. Hiába váltott háromszor is iskolát, a férfi az új osztálytársaknak is elküldte a képeket.

A történtek után két évvel, 2012-ben felvágta az ereit. Mindhárom eset felzaklatott, nem tudtam elhinni, hogy ilyesmi megtörténhet. Elkezdtem beleásni magam a témába, és láttam, hogy számtalan hasonló példát találhatunk még. A D. A. C.- könyveknek köszönhetően egyébként is közel áll hozzám a tinik világa, látom, mennyire érzékenyek és sebezhetőek. Évekig érleltem magamban a regény ötletét, majd végül Csapody Kinga (A Manó Könyvek főszerkesztője, a D. A. C.-sorozat is itt jelent meg – a Szerk.) kért fel, hogy írjam meg.

  • A Massza című kötetben az iskolai és netes megfélemlítés legkülönfélébb formáival szembesül az olvasó: az egyik szereplő fejét belenyomják a vécébe, a másik fiút az Instagramon gyalázzák kommentekben egy fotója miatt. A főhős Ráber Patriktól pedig eleinte „csak” a tízóraiját és a pénzét veszik el, emiatt heteken át éhezik az iskolában. Később a neten keresztül bombázzák a támadói, két osztálytársa: naponta legalább ötven mocskolódó üzenetet küldenek neki a Facebookon keresztül, végül halálosan is megfenyegetik. Mit tehet egy gyerek, ha ilyen támadások érik és mit tehet a szülő vagy a pedagógus?

Nagyon fontos, hogy a bántalmazott mindenképpen kérjen segítségét a felnőttektől, a tanáraitól vagy a szüleitől. Azonnal üljön le velük és őszintén beszéljék át a történteket, legyen az bármilyen „apróságnak” tűnő bántás. Borzasztóan ideges leszek, amikor hallom, ha egy felnőtt lekicsinyli a gyerek problémáját. Vagy ha azt mondja a neki panaszkodó gyerekének, hogy „hazudik”. Tudom, hogy a legtöbb szülőnek kevés ideje van a munka mellett, hullafáradtan érnek haza, és nagyon megterhelő az egész napos robotolás után még türelmesnek is maradni és átbeszélni az iskolában történteket. De meg kell tenniük, mert csak így vehetik észre a bántalmazás jeleit.

  • Milyen jelei vannak, ha egy gyereket megfélemlítenek az iskolában?

Jelentkezhet szokatlan falási rohamokban, ami utalhat arra, hogy egész nap éhezett, vagy éppen csökkent étvágyban, indokolatlan fogyásban, esetleg rémálmok formájában. Vagy ha a gyerek betegnek tetteti magát, nem akar iskolába menni, mindent megtesz azért, hogy ellóghasson a tanórákról. Intő jel lehet, ha a gyerekre korábban nem volt jellemző a szorongó magatartás, de elkezd halkan, dadogva beszélni, sokat sír, vagy önbizalomhiányból fakadóan nem akarja megcsinálni a házi feladatot, mert úgy érzi, neki ez úgysem sikerülhet. A lényeg, hogy a szülők megfelelő figyelmet fordítsanak a gyerekre, minden nap beszélgessenek vele, és rágják át az iskolában történteket, mert így idejében észre lehet venni, ha baj van. A megfélemlítés súlyosságától függően a rendőrséghez is fordulhatnak, de minden esetben megkereshetik a Felelős Társadalomért Alapítvány munkatársait, akik kifejezetten az iskolai bántalmazások és netes megfélemlítés áldozatait segítik. Most csak néhány példát ragadtam ki, de a könyv végén komplett útmutatást kaphatnak az olvasók erre vonatkozóan.

  • És mit tesznek az iskolák, ha ilyen esetet tapasztalnak?

Sajnos még a szülők többsége sem tud ezzel a jelenséggel mit kezdeni, nemhogy az iskolák. Az igazgatók pedig gyakran azt a félmegoldást javasolják, hogy írassák másik iskolába a gyereket, legyen szó az agresszorról vagy magáról a bántalmazott diákról. Ez azonban csak tüneti kezelés, és ahogy Amanda Todd esetében is láttuk, hiába váltott háromszor iskolát, a zaklatója mindenhol megtalálta. 

Már csak az ismeretek hiánya miatt sem foglalkoznak a cyberbullying vagy az iskolai bántalmazások hátterével, csupán szankciókat alkalmaznak, mert az egy gyors „megoldás”. A Felelős Társadalomért Alapítvány ingyenes programokon keresztül mutatná be a jelenséget, készítené fel a tanárokat az esetkezelésre, vagy egyáltalán arra, hogy felismerjék a bántalmazás jeleit – ha lenne olyan iskola, ahol fogadnák őket. A legtöbb intézmény ugyanis elutasítóan reagál, időhiányra panaszkodik, vagy csak szimplán nem ismeri fel, mennyire fontos, megoldandó problémáról van szó. Ha a jelenlegi oktatási helyzetet nézzük, látható, hogy a tanárok tényleg túl vannak terhelve, de erre mégis muszáj lenne valahogy időt szakítani.

  • Akadnak azért kivételek?

Egy pedagógus ismerősöm elmesélte, hogy a Massza kapcsán beszélgetett az osztályába járó diákjaival, és kiderült, hogy valamilyen mértékben még ha enyhébb változatban is, de már minden gyerek megtapasztalta a megfélemlítést. Amikor pedig megkérdezte, kihez fordulnának segítségért a tanulók többsége azt mondta, senkihez, ha nagyon muszáj a barátaiknak vagy a tanárnőnek talán elmondanák a történteket, de a szülőknek semmiképpen sem, mert úgysem értenék.

Ahogy a Massza főhőse, az érzékeny és tehetséges 14 éves Patrik sem, aki sokáig magába fojtja a történteket, még a szülei is elhajtják, amikor hozzájuk fordul segítségért.

Sokszor az életben is így történik, rosszul reagálják le a szülők a hallottakat, mert nem tudnak vele mit kezdeni. Az sem sokat segít, ha arra biztatják, járjon karatézni. Vagy ha nem engedik meg, hogy rosszul érezze magát a gyerek a bőrében. Mert úgy vagyunk szocializálva, hogy egy fiúnak nem szabad sírnia vagy fájdalmat éreznie, ami nyilvánvalóan egy hibásan kódolt reakció a társadalmunkban.

  • Ezért is bújt egy kamaszfiú bőrébe, hogy beszéljünk végre a fiúk fájdalmáról is?

Valahogy úgy, azon túl, hogy ez írói kihívás is. Nem akartam „lánysztorit”, mert abból már eleget olvastunk. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy a lányok problémáiról nem kell beszélni, vagy, hogy nekik nem nehéz. Abból a szemszögből viszont több könyv született már. A zaklatás fogalmát is automatikusan a lányokhoz kapcsoljuk, pedig rengeteg fiúval is megtörténik, nagyon mély, akár soha be nem gyógyuló sebeket okozva.

  • Még a beszélgetés elején említette a két, öngyilkosságot elkövető kamaszfiút. Patrik viszont mégsem ezt az utat választja, hanem inkább ő válik agresszorrá. Miért?

Egyrészt az eddigi könyvek, amelyeket a témában olvastam, mind öngyilkossággal végződtek. Pont ezért nem akartam ugyanígy befejezni. Másrészt Patrik nem az a tipikus áldozattípus, akiről azt gondolnánk, kipécézhetik az iskolában. A borzalmak ellenére neki van mibe kapaszkodnia: a színjátszó szakkörbe, ahol heti több délutánt is eltölt. A zaklatás többféle következménnyel járhat, az egyik, hogy az áldozat válik agresszorrá. Úgy éreztem, a főhős személyiségéből ez utóbbi fakad, hiszen rátalál egy erőre, még ha az a romboló fajtából is való. Egy ponton túl elszakad a cérna és azt mondja, elég, többé nem lehet őt félreállítani. Patrik története persze nem a jó megoldás, hiszen nem így kell magunkat erősnek mutatni.

  • Előfordul, hogy öntől kérnek tanácsot a gyerekek vagy a tinédzserek?

Igen, és nagyon örülök, hogy megnyílnak nekem. Gyerekpárti vagyok, mindig a gyerekeknek írok. Boldoggá tesz, ha a tanárok és a szülők is elolvassák a könyveimet, de ezek elsősorban a gyerekeknek szólnak.

  • Az egyik író-olvasó találkozó után odajött hozzám egy kirívóan öltözködő tinédzserlány azzal a kérdéssel, hogy az öltözködése miatt kiközösítik, változtasson-e a szokásain?

Nehéz erre bármit is mondani, elmondtam, hogy talán picit könnyebb lesz boldogulnia a közösségben, ha visszafogja magát, de nem támogatom, hogy besimuljon, inkább keresse a hasonszőrűek társaságát és legyen önmaga. Elmondta, hogy egyébként is nagyon szorongó alkat, a sokk viszont utána következett, mert később kiderült, hogy az önbántalmazás sem áll távol tőle. Amikor rákérdeztem, beszélt-e erről a szüleinek, annyit mondott, az édesanyja lehülyézte, hogy ilyesmit csinált.

Én ugyan nem vagyok szakember, de muszáj valahogy kezelni ezeket a helyzeteket. Azt tapasztaltam, hogy a figyelem hiányzik leginkább az életükből. Hogy megoszthassák a félelmeiket, a vágyaikat, vagy az örömeiket egy olyasvalakivel, aki végighallgatja őket, nem vág közbe, és nem ítélkezik. Hanem csak ott van mellettük, és figyel.

  • Több hónapon át végzett kutatást, szakértőkkel beszélgetett, cikkek százait olvasta el a témában. Ez mennyire viselte meg?

Nagyon. Főleg, amikor írtam a könyvet, és hónapokig „benne éltem”. Sok történetet is meghallgattam, videókat is néztem, és tényleg nem hittem, hogy ezek megtörténhetnek, borzasztóan megviselt. A mai napig nem tudtam még újra a kezembe venni a Masszát, mert fáj beleolvasni. Kis halálok már az Arccal a hóban című drámakötetem írása közben is történtek. De ez az első könyvem, amibe belehaltam.

Forrás: librarius.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77