OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Demény Péter - Hóbucka Hugó a mókusoknál

Demény Péter - Hóbucka Hugó a mókusoknál

Makkai Kinga  2016.06.22. 12:57

“Hóbucka Hugónak mindenkihez köze van”

A XVII. Marosvásárhelyi Könyvvásárra jelent meg Demény Péter Hóbucka Hugó a mókusoknál című meseregénye. A szerzőt makkai Kinga kérdezte.

Miért és mikor kezdtél el gyermekeknek írni?
Mi inspirál az írásra?
 
Ahogy a lyányom nőtt, egyre inkább úgy éreztem, írnom kell neki is – számomra ő “a” gyermek abban az értelemben, hogy rajta „mérem le” az ilyen jellegű szövegeim hatását vagy inkább eredetiségét, hitelességét. A lyányom inspirál tehát, a lyányom, akit még hálistennek nem sikerült elrontanunk, bár persze jóval gyermekebb volt, amikor az Ágóbágót írtam, mint most, a Hóbuckakor.

 

  • Teszteled-e a gyermekeken az írásaid? Könnyebb vagy nehezebb számodra a gyermekeknek írni?

Tesztelem, mert jóval nehezebb: nehezebb ellenőriznem őket, megbíznom magamban. Egy vers vagy próza esetében tudom, hány pénzt ér; egy gyerekvers vagy mese írásakor fogalmam sincsen, mitől jó. Érzem az ötleteket, de nem tudom, vajon nem gyermekdedek-e ahelyett, hogy gyerekesek lennének a szó szabad és játékos értelmében.

  • 2009-ben az Aranyvackor pályázaton Keszeg Ágnessel első díjat nyertetek. Mit jelentett számodra ez a díj?

Nagyon sokat jelentett. Egyrészt Ági miatt: hogy éppen egy ilyen jó bolondos, huncut, őrült munkatársat találjak, aki mintha azt rajzolná, amit én rajzolnék, ha nem lennék felmentve ebből a tárgyból – hát az csodálatos élmény volt és maradt a mai napig. Másrészt az önbizalomhiány, vagy mondjuk, ingadozás miatt: egy díj persze nem minden, valamit talán mégiscsak jelent.

  • Idén megjelent meseregényed az aranyvackor-díjas meséd folytatása. Mikor határoztad el, hogy folytatod a történetet?

Éppen akkor, amikor megnyertem ezt a díjat. Ha már jó, miért ne folytatnám? Én amúgy is egy kalandvágyó író vagyok, nem félek a kockázatoktól, bár körülnézek azért…

  • Hogyan született meg Hóbucka alakja? Van-e valamilyen kapcsolat, hasonlóság, párbeszéd Zelk Zoltán, Marék Veronika, Szutyejev, vagy Csukás hóemberalakjai és Hóbucka Hugó figurája között?

Hóbucka Hugónak mindenkihez köze van, aki jó meséket írt magyarul vagy más nyelven, vagy éppen jó rajzfilmet rendezett. De köze van Ágota hóemberéhez is, aki mellett ropogós arccal lefényképeztük.

  • Minden jó meseregény legalább két síkon olvasható. Másként olvassa a gyerek, mást olvas ki belőle a felnőtt. Ez a kettősség a te könyvedben is funkcionál. Mennyire volt ez szándékos részedről?

A kettősség talán onnan lehet, hogy Ágota éppen abban a korban van, amikor már nem gyerek, de még nem felnőtt: már tetszenének a fiúk, de még topog az ablak előtt, úgy várja a futárt, ha pizzát rendelünk. Az ő kettősségeit próbálom használni.

  • A klasszikus meseregény a jó és a rossz konfliktusára épül. Feltételezhetjük-e, hogy a rossz a te meseregényedben átlényegül a szereplőkben fellelhető emberi hibákba? Könyvedben nagy rokonszenvvel rajzolod meg gyerek(állat)szereplőidet, a felnőttekkel viszont kíméletlen vagy (itt Makk Miklós és  Rőtfülű Dezső alakjára gondolok). Van-e ebben valamiféle szerzői célzatosság?

Számomra Rőtfülű Dezső másképpen gonosz, mint Makk Miklós. Rőtfülű gonosz, Makk Miklós csupán félrelépős – ő nem akar rosszat senkinek, csak hát vannak az életben helyzetek, amikor szándék nélkül is sikerül megsebezni a másikat. Egyébként meg azt hiszem, a jó – gonosz ellentétezés manicheista lenne a Hóbucka esetében. Rőtfülű egy színfolt, semmi más; a történet úgy indul, hogy a “főhős” elábrándozik. Hajlamosak vagyunk ezt valami szörnyűségnek gondolni, de hát éppen ez vezet a Makkékkal való megismerkedéséhez, ami mégsem olyan borzasztó, nem?

  • Mire a meseregény végére értem, igen megkedveltem Hóbucka Hugót. Szívesen olvastam volna még kalandjait, de nagyon hamar búcsúznom kellett tőlük. Találkozunk-e még Hóbucka Hugóval, tervezed-e a meseregény folytatását?

Nem tudom, folytatom-e. Valamelyik nap azon morfondíroztunk az egyik ismerősömmel, hogy a folytatás csak A Karib tenger kalózai esetében bizonyult szerencsésnek.

  • A magyar gyerekolvasók költőként, íróként is megismertek immár. Milyen műfajban szándékozol a közeljövőben gyerekeknek írni? Mesélj a terveidről!

Még semmit nem tudok a terveimről, de hát a Hóbuckáról sem tudtam, amíg a Szabadság meg nem kért egy karácsonyi jegyzetre. Megírtam, s talán akkor kezdtem havat gyűjteni hozzá…

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót