OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
INTERJÚK
INTERJÚK : Igaz Dóra - Egy fiú a csapatból

Igaz Dóra - Egy fiú a csapatból

  2018.10.12. 01:53

A trauma öröklődik
Interjú Igaz Dórával, aki új regényével segít feldolgozni a holokausztot

Ahogy a következő interjúból kiderül, Igaz Dóra most megjelent a regénye, az Egy fiú a csapatból talán ledönti a hallgatás falát. Igaz Dóra - Egy fiú a csapatból

Az írónő beszél saját identitás kereséséről, arról, hogy hogyan beszéljünk a gyerekekekl a holokauszt tényéről és hogy milyen belső késztetés hatására született meg az a magyar gyerekirodalomban eddig egyedülálló regény.

A gyerekek előtt  gyakran tabu a holokauszt. Mit gondolsz, miért van ez?

Azt hiszem, a tabuk felállításának több rétege van, ebben az esetben meg különösen. Egyrészt szülőként sokszor túlóvjuk a gyerekeket. Valami ösztönös indíttatásból nem beszélünk olyan témákról, amik az élet nehéz dolgaival foglalkoznak. Egyszerűbb kellemes, vidám dolgokkal foglalkozni, mert talán úgy érezzük, akkor a mi gyerekünk is csak a kellemes, vidám oldalát tapasztalja meg a világnak. Olykor még a meséket is kilúgozzuk, nehogy bármi "rossz" belekerüljön... Ebből a megvilágításból nézve egyértelmű, miért nem kerülhet szóba a legtöbb családban a holokauszt. A másik dolog, amiből a tabu ered, az az, hogy mi felnőttek sem igazán tudunk mit kezdeni a témával.

Te mikor hallottál először a holokausztról?

 

Nagyon sokáig azt éreztem, hogy van valami titok a családban, amiről nem beszél senki. Én is magamnak próbáltam összerakni elejtett megjegyzésekből az egész történetet. Kamasz voltam már, mire megértettem, vagy legalábbis tisztában láttam, hogy mi is volt valójában.

Emlékszem egy esetre, amikor úgy hatodikos koromban szóba került az osztályban, hogy mi zsidók vagyunk. És az egyik osztálytársam gyorsan biztosított arról, hogy ő azt hallotta otthon, nem kell utálni a zsidókat. Borzasztóan megdöbbentem akkor. Nem gondoltam, hogy ezt külön hangsúlyozni kell. Paradox helyzet nagyon, hiszen a kislány és a családja egyértelműen jót akart, de éppen ezzel világítottak rá arra, hogy úgymond jónak lenni nem természetes...

Ért téged atrocitás a zsidó származásod miatt?

 Inkább értetlenséggel találkoztam. De ez nem is csoda. Ha mi zsidók csak suttogva merünk beszélni róla, nem várhatjuk el a körülöttünk lévőktől, hogy természetesen kezeljék a helyzetet.

Mennyire meghatározó a zsidó identitás alakulásában a holokauszt ténye?

Meghatározó. Éppen azért, mert nincs tisztázva, átbeszélve, értelmezve. A legtöbb zsidó családban a trauma öröklődik és még a mai zsidó gyerekek is gyakran abban nőnek fel, hogy a külvilág felé tagadják a zsidóságukat. Met ha kiderül, őket is ugyanúgy kirekeszthetik, megbélyegezhetik, elpusztíthatják, mint akkor.

Mit tanácsolsz a felnőtteknek, mikor, mennyit érdemes elmesélni a témáról?

 A gyerekek óhatatlanul hallanak innen-onnan valamit., és ha nem kapnak segítséget, maguk próbálják összerakni a képet, ez a kép pedig hiányos és torz lesz, amit később nehezebb lesz egyenesbe tenni. Azt hiszem, egy kiskamasszal már mindent meg lehet osztani. Ebben a korban a gyerekek világlátását még nem homályosítják el a felnőttekét befolyásoló szorongások és előítéletek. Azt, hogy mi vezetett a holokauszthoz, már egy kisiskolással is át lehet beszélni. És szerintem át is kell beszélni, hogy a későbbiekben ne befolyásolják nemtudásból, nemértésből származó vélemények.

Melyek azok a holokausztot tematizáló - még ha nem is direkt arról szóló -  irodalmi alkotások, amiket te fontosnak tartasz a 10-12 éves korosztálynak?

Felnőtt olvasóknak sokféle irodalom született, ami érinti a témát. A Sorstalanság-ot nem kell bemutatni, ugyanígy az Anne Frank naplóját sem. Van jónéhány memoárkönyv, és regény.  Gyerekeknek  írt mű jóval kevesebb és ez érthető. A Pagonynál jelent meg nemrég A kék kabátos lány, ami a nagyobb kamaszokat szólítja meg. Talán szélesebb körben ismert a Számláld meg a csillagokat, ami a dán ellenállással foglalkozik, illetve a haláltáborban játszódó A csíkos pizsamás fiú. De azt hiszem, eddig még nem született olyan gyerekeknek szóló könyv, ami a Magyarországon történtekkel foglalkozik.

Mi inspirálta ezt a regényt?

A holokausztot sokan sokféleképpen dolgozták már fel, de a magyar gyerekirodalomban egyáltalán nem jelenik meg ez a téma. Pedig éppen a kiskamaszkor az, amikor a legérzékenyebbek, legnyitottabbak a gyerekek, amikor leginkább igénylik azt, hogy el tudjanak igazodni a világban.

Úgy éreztem, szükség van egy könyvre, ami éppen ezt a korosztályt szólítja meg. De nem volt könnyű megírni, fogalmam sem volt, hogyan kezdjek bele. Aztán meg hirtelen jött magától. Attól, hogy elkezdtem figyelni, hogyan állnak hozzá az én gyerekeim és a körülöttünk élő gyerekek, családok a kérdéshez.

Mennyi a személyes történet a könyvben és mennyi a fikció?

Ez nem történelmi esszé és nem is egy túlélő visszaemlékezése. Az Egy fiú a csapatból  egy regény, amiben keveredik a fikció a különböző forrásokból hallott visszaemlékezésekkel, olvasott anyaggal, személyes élményekkel. Nagymamám Auschwitzból tért vissza, anyukámat gyerekként csempészték ki a gettóból és bújtatták el egy vidéki zárdában. Az ő elbeszéléseikből is van egy-két jelenet, ami felbukkan a könyvben.

Ki inspirálta Dani alakját?

Három gyerekem van, látom, hallom, mi foglalkoztatja ezt a korosztályt... Dani egy tipikus ötödikes, a tipikus ötödikesek problémáival, gondolataival, érzéseivel. Az, hogy zsidó, csak annyit jelent, hogy meg kell birkóznia a holokauszt kérdésével is. De ezzel nem csak neki kell foglalkoznia. Zsombinak és a többi haverjának ugyanolyan nehézséget okoz, csak éppen más nézőpontból.

A szöveg egyik céljaként tekinthető, hogy ledöntse a hallgatás falát - mit vársz ettől a könyvtől?

Az lenne jó, ha elindítana egy beszélgetést a gyerekek között, szülőkkel, tanárokkal, otthon és az iskolában is. És nem csak azokban a családokban, akik különben is érzékenyek a témára. Talán olyanok is kézbe veszik, akik "szimplán" egy gyerekregényt szeretnének elolvasni. És talán éppen ezekben a gyerekben, családokban ébreszt új gondolatokat.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót