OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Ez egy ilyen nap

Ez egy ilyen nap

Varga Kende Lőrinc  2016.07.23. 13:30

Írta: Mészöly Ágnes, illusztrálta: Paulovkin Boglárka. Naphegy Kiadó, 2016., 128 oldal

ezegyilyennap_borito.inddMesélj, mi volt ma?

Az elmúlt években egyre inkább felerősödik a gyermekirodalomban egy olyan, játékosan a mese köntösébe bújtatott törekvés, amely arra irányul, hogy a gyermeki nyelvezetet és őszinte gondolkodást középpontba helyezve az egymás iránti elfogadást, toleranciát erősítse, már egészen kis kortól kezdődően.

meszoly_agnes_10Ebbe a tendenciába illeszthető például Boldizsár Ildikó könyve, Az elveszett madártoll is, amely kimondottan a gyermekjogokra épül, és hasonló irány fedezhető fel Mészöly Ágnes frissen megjelent kötetében is, amelyben az egyes naplóbejegyzések teljesen különféle életutakat tárnak az olvasó elé, a didaktikus hangvétel olykor izzadságszagú kialakulása nélkül.

 

Az egyszerű, gyermeki őszinteség jegyében írt történetek nem látványos fordulópontokat, traumákat vagy sorsfordító eseményeket örökítenek meg. A lányok és fiúk csak egy átlagos napot írnak le:

Egy rövid bemutatkozást követően minden bejegyzésben megtudhatjuk, hogyan telik egy iskolai nap. Ezzel párhuzamosan azonban egy sokkal izgalmasabb síkon is követhetjük egy adott nap eseményeit, hiszen a naplóbejegyzés műfajából adódóan lehetővé teszi, hogy közvetlenül az elbeszélő perspektívájával azonosulva hihetetlenül személyes vallomások részesei legyünk. A gyermekek nyíltsága, egyszerű kedvessége által szerethetővé és emberközelivé teszi az apró főhősöket, akik a legkülönbözőbb társadalmi, anyagi környezetből kerülnek ki. A vékony kötet lapjain azonban a néhol több ezer kilométer távolságra lakó szereplők egy nagy osztállyá kovácsolódnak össze, egy nap erejéig.

Találkozhatunk olyan lányokkal-fiúkkal, akik első pillantásra átlagos hétköznapokról számolnak be, ám minél többet és többet tud meg róluk az olvasó, annál jobban erősödik minden egyes individuum, karakter. Emellett pedig előkerülnek szélsőséges és nem megszokott példák is: Az Ausztráliában élő magyar kislány egészen más problémákat, momentumokat emel ki, mint a Kelet-Magyarországon, mélyszegénységben – ám a legnagyobb tisztességben – érvényesülni akaró roma lány. A skála tehát rendkívül széles és annyira átfogó, amennyire azt egy ilyen rövid könyv határai engedik. Mészöly Ágnes mindazonáltal kiválóan használta ki a naplóbejegyzés műfaj adta lehetőségeit, hiszen látványosan elkülöníthetőek, összehasonlíthatóak ezek a kis szeletek, s közben mégis érezni, hogy alapvetően mindenkiben megtalálható az a felhőtlenül vidám gyermeki én, akit egy szerető környezetben nem befolyásolhat anyagi, társadalmi helyzete.

A gyermekek bejegyzéseinek mélyén ugyanis jól felismerhető családmodelleket lehet felfedezni, ami vitathatatlanul fejleszti a gyermekek látóterét, így az egymás megismeréséhez vezető úton is irányjelzőként működhetnek. Feltűnő, de bizonyára nem véletlen, mennyire hangsúlyossá válnak a „problémásabb” háttérrel rendelkező mesélők, így például az elvált vagy valamilyen oknál fogva különélő szülők gyermekei, vagy a hátrányos helyzetűek is. Mindemellett végig hangsúlyos marad az emberi egyenlőség, ami könnyedén leépíti az esetleges negatív sztereotípiákat is: egy szerényebb körülmények között élő család is meg tudja adni egy fiatal számára azt a biztonságot, ami a boldog felnőtté váláshoz elengedhetetlen.

A könyv kétirányú üzenetet hordoz: a gyermek-olvasókat az egyéniségek színes kavalkádjának elfogadása felé terelgeti, míg a felnőtt publikum számára egy nagyon elgondolkodtató tanulság fogalmazódik meg. Ezek a rövid bejegyzések ugyanis tökéletesen leképezik, hogy valójában milyen dolgok mozdulnak meg egy gyermek fejében, így segítséget is nyújtanak, hogy mik lehetnek azok az események, amelyekre érdemes egy szülőnek az iskolából hazafelé menet rákérdeznie. Egy fáradt szülő talán könnyebben hajlik arra, hogy a szokásos kérdéseket ráhagyja a gyermekre, és nem jut idő arra, hogy teljes válasz érkezzen az egyszerűnek tűnő „Mi volt ma az iskolában?” kérdésre, holott – mint azt ezek a szövegek is mutatják – egy átlagos napon is rengeteg apró öröm és bánat érheti az embert.

Mészöly Ágnes korábbi könyveiből is kitűnt a lélekelemző, a fiatalok gondolatmenetét tökéletesen visszaadó hangvétel – így például a Darwin-játszmacímű regénye is erős relevanciával bír azáltal, hogy kendőzetlenül tárja az olvasó elé a szereplők lélekrajzát. Jelen műve újabb bizonyíték arra, hogy lehet úgy és olyan könyvet írni, amely egyszerre szól szülőnek és gyermeknek, a naiv gyermeki nyelvezetet és a sokszor a felnőtteket is meghazudtolóan őszinte, tiszta gondolkodást élethűen beleszőve.

Varga Kende Lőrinc
Forrás: prae.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót