OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Lufi és a hajmeresztő szerelem

Lufi és a hajmeresztő szerelem

Kovács Lajos  2017.04.07. 15:44

Írta: Balázs Ágnes, illusztrálta: Békés Rozi. Móra Könyvkiadó, 2009., 232 oldal
 
Lufi története
A mesés és realista mindenféleség

Aki jó tanárember akar lenni, rövid időn belül szembe találja magát a koedukált huszadik századi iskola elfojtott előítéleteivel. Nő pedagógusként nem érti, miért kell foci után futkosva leizzadni az alig tízperces óraközi szünetben, férfiként (erre már – sajnos – alig akad példa) pedig zavartan pislog a még olvasó lányok pöttyös és csíkos könyveire, és nem meri kimondani sem az előítéleteit, sem a beismerő vallomását arról, hogy ő nem ilyesmiken nőtt fel.

Pedig csak emlékeznie kellene – mondjuk – a Mándy Ivánok mindenevő gyerekkorára ahhoz, hogy könnyedebb hangnemre merjen váltani, és el merje fogadni a lehetőségét a bennünk élő hajlamosságnak a mesés és realista és felületes és dühödt mindenféleség iránt.

 

Nem Harry Potterrõl jutott mindez az eszembe. Amit az õ librettója újjáteremtett, az éppen olyan egyéni és elszánt útkeresés, mint a hasonlóan felkészült, mesélni tudó, hétköznapi valóságunktól ideges, mégis kellõen önironikus írói magatartás. S ha meg tudjuk adni magunkat ennek a felismerésnek, megértjük a pöttyös és csíkos könyvek rajongóit, sõt a mándyivános szeretetüket is. 

Balázs Ágnes igazán elszánt és következetes – emellett olvasott – szerzõje ennek a felfogásnak. Eszébe sem jut, hogy bosszankodjon vagy szomorkodjon a gyerekvilág képtelenségein, ehelyett bíbelõdni kezd velük, és addig tévelyeg hõseivel együtt ebben a valóságban, amíg összeigazodnak a mai mese puzzle darabkái. Lehet, hogy heppiendesen, kívánni valóan, de hiszen mesékben ringatja magát annyi mindenki még körülöttünk, csak tessék kicsit távolságtartóbban nézelõdni a szomszédságban! 

Az ő Lufi nevezetû, immár könyvsorozattá idõsödõ lányszereplõje az irodalomtanárok zavarba ejtõ etalonja. Ez a lány tipikus környezetben él, érzelmek és indulatok között, egyáltalán nem kíméli meg õt környezete a kicsinyes bosszútól, de a gyûlölet elhamarkodott következményeitõl sem. Az asszonyok (gyereknevelési csõdtõl szenvedõ vagy csõdrõl vizionáló anyák, felületes tudásukat elõkelõen palástoló és elõadó pedagógusok, mindent jobban tudó rokonok) kínálják a kétes értékû mintát a kiskamaszos útvesztõkben tébláboló lánycsapatnak, tele rossz döntésekkel, kapkodással, itt-ott parodisztikus elmebajokkal. Balázs Ágnes ugyan nem mentes az illuzionisták lélekkönnnyítõ, a mesékhez igazított megoldásaitól, fõ erénye mégsem a feloldáskeresésben, hanem a mindennapokat sorvasztó, ám kívülrõl nevetésre ingerlõ szarkasztikus humorában keresendõ. Csak sajnálhatjuk, hogy ebben a mosolyban alig részesülnek elnagyoltabb (felelõtlenebb és sematikusabb) férfi felnõttjei. A kortárs kissrácok talán helyettük olyan éretten dacosak (Bitász Feri), bátortalanul esetlenek (Szamóca), könnyedén természetesek (Pierre). 

A történetet elmondani botorság lenne. A cím önmagáért beszél. Lufit utoléri a szerelem, sõt több oldalról meg is kísérti, s a félreértések vígjátékának szövevényében (meg a rossz tanácsadó harag hatása ellenére) tisztább (letisztultabb) marad a gyermekháború sodró lendületében a felnõttek kapkodó helyben-járásánál. Mindez azonban nem válik ítéletté; csak a valódi bûnösök (telefontolvaj gyerekek, férficsábító titkárnõ) nem kapnak kegyelmet. 

Balázs Ágnes ismeri és érti ezt a világot, ahol néha a gyerek éli meg felnõttként a válságait, s a szerepébõl kimenekülõ felnõtt gyerekeskedi el a kiútkeresést (lásd Pál Laura édesanyát). A legmegrendítõbb – dramaturgiailag is kitûnõ – szál a regényben Lufi ellenségének, Laurának a véletlenül eltulajdonított, de korántsem véletlenül elolvasott naplója. Fõszereplõnk katarzisát építi fel erre a regény a regényben szerkesztési ötletre az írónõ, miközben megkínálja a kiskamaszokat a beleérzés, sõt a megrendülés mûvészetével. 

Írónknak sok köze lehet egy (olvasó) korosztály önmagára ismerésében. Ha maradnak kételyeink, akkor azok férfias kérdéseket vetnek fel. Például azt, hogy (még olvasó) elfogult fiúk kézbe veszik-e a hasonló mûveket. Lányokra ismerni, csodálkozni nekik sem lenne mellékes élmény. Tanáraikról nem is beszélve… 

Kovács Lajos

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót