OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK (4-6)
KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK (4-6) : Nem, nem, hanem

Nem, nem, hanem

Gáspár-Singer Anna  2016.02.29. 23:08

Írta: Varró Dániel
Illusztráció: Agócs Írisz
Kiadó: Manó Könyvek, 2013
Oldalszám: 40 
 
,,Misinek, a kisfiamnak próbáltam egy olyan könyvet írni, amely összefoglalja, amit a világról tud, egyszerű kérdésekkel, amelyekre már tud válaszolni”. 
 
 
Facebook közösségi oldalon tesztelte a verseket, és tapasztalata szerint a felnőttek nem voltak olyan fogékonyak a helyes megoldás kitalálására, mint a gyerekek.

A felelgetős könyvekben alapvetően az a jó, hogy a gyerek, miközben együtt olvassák, nézegetik, észrevétlenül is tanul. 

Külön öröm, ha esetleg még humoros is, vagy ha a kötetben illusztráció és szöveg harmonikus egysége valósul meg.
 

 


A cél az, hogy a zsenge korú olvasóközönség, még jóval azelőtt, hogy a saját verzióját kialakítaná, a fontos dolgokról először is a felnőtt világ álláspontját ismerje meg. Például hogy a zoknit nem a kezünkre húzzuk, hanem a lábunkra. Később még eldöntheti, hogy ezt a szabályt követi-e, vagy sem. Akár a mobiltelefonját is tarthatja benne. Az új varródani hasonló sorrendiségről szól, vagyis hogy a gyerek elsősorban az őt körülvevő világ szabályrendszerével legyen tisztában.

 
 
Varró Dániel & Agócs Írisz szerzőpáros könyve, a Nem, nem, hanem tulajdonképpen nem is mesekönyv. Nincs ugyanis hagyományos értelemben vett története, hanem egy-egy dupla oldalon megjelenő, találós kérdésbe rejtett információhalmazt tartalmaz.

Olyan problémákról, amik egy kisgyerekben felmerülhetnek (vagy felmerülhetnének) elsősorban a számokkal („Hány keze van anyunak?”), a közlekedési eszközökkel („Hogy jön a nagymama mihozzánk által? Elefántháton?), az élőlényekkel, az alapvető higiénés szabályokkal, a tárgyakkal, az égitestekkel, a születéssel, az érzelmekkel kapcsolatban.

Nem, nem hanem főleg az óvodáskorúak számára lehet jó választás, mert ugyan esti mesének kevés (a rajzok alapján esetleg újabb mesét szőhet a szülő), de éppen ez a korosztály az, amely vélhetően már kezdi érzékelni a nyelvben, valamint a képekben megjelenő humort.

És pont ez a könyv erőssége is: a rövid kérdésekre több (és mindig helytelen) válaszlehetőség után (Hol laktál egészen pici korodban? Tojásban? Ikrában? Gyufásdobozban?”) úgy igazít el, hogy közben meghagyja az olvasónak a gondolkodás lehetőségét is.

A megoldáshoz ugyanis már a következő oldalra kell lapoznunk. Néha előfordul azért, hogy rövid időre a felnőtt is elbizonytalanodik. Például azért, mert nem jut eszébe rögtön, hogy mi lehet az, ami „elrepül, ha a kezünk nem fogja” (persze hogy a lufi). Ebből is látszik, hogy egy bizonyos kor után ez már nem is annyira evidens.

Mit kell itt ezzel a könyvvel csinálni?
Érdemes állatos keksszel kínálni?
Vagy bántalmazz vele egy eladót tettleg?
Tépd szét, és tedd vissza? Nem, nem, hanem ...... vedd meg!
 
„Ha mindenki alszik, csak te vagy pont ébren,
trombitát kell akkor fújkálni szépen?
Csipszzacskót zörgetni?
Csámcsogva enni?
Nem, nem, hanem pszt-pszt,
csöndben kell lenni."

A könyv koncepciója a kérdés - válasz, speciális tipográfiával lefojtott négysorosokban. Meglepetésre és rímekre épülő szerkezet. És nem csak a kisdedek meglepetésére: nem ma kezdtem ezt az irodalom-izét, de ha sejtem a rímet, akkor sem tudom pontosan, mi áll a következő lap bal szélén, mert a költő még az utolsó sorok szótagszámával is elviccelődik, hogy az irodalmárok is csak vakarják a fejüket. A csigáért középtájt nagy köszönet, mostantól sok-sok anya napi stressze oldódik azon a ponton. Olvashatom úgy is, hogy a koncepció parodizálja a butaságokat kérdező, nemvicces nagymamát vagy a közepes tehetségű gyermekműsor-vezetőt, tudjátok, ez a bábszínházi sztájl: hát ki eszi meg a nagymamát? A vadász? (Neeeeem.) De mivel egész életünk egyetlen nagy nem, nem, hanem…, több ez ennél.

Varró Dániel mindig ironikus, akkor is, ha nem akarja, mindig van két réteg: kedves és karcos, gyerek és felnőtt, klasszikus és trendi, míves és szleng, konstruktív és dekonstruktív benne, de az egészet a német pillanatragasztók megbízhatóságával tartja össze a világ iránti alapvető attitűdje, a naiv szeretet. Ezért tud feledhetetlen gyerekkönyvet írni, és ezért is írhat róla egyetemi társa, olvasója, ismerőse néhol paródiagyanús recenziót. S költészetének ez az újabb fegyverténye is épp annyira költészetnapi, ahogy ma már tizenkettedike van, és ahogy Jakab sem e jeles napon született, pedig nagyon igyekeztem, hanem két és fél órával utána, megjegyzem, apám névnapja s az űrhajózás világnapja.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót