OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK (4-6)
KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK (4-6) : Padlókönyvek

Padlókönyvek

  2017.04.03. 00:31

5-9 éveseknek
Illusztrálta: Gévai Csilla, Rontó Lili, Sütő Róbert
Kiadó: Akadémiai Kiadó, 2013
Oldalszám: 24
 
Három mese:
Jancsi és Juliska, A három kismalac, Piroska és a farkas.
 
Három grafikus:
Gévai Csilla, Rontó Lili, Sütő Róbert.
 
Két nyelv: magyar és angol.
És egy igazán nagy könyv: 30×42cm (A3).

Terítsd a padlóra a könyved, üld körül a barátaiddal és a családtagjaiddal, ugorj fejest a mesékbe, és indulj el az úton!

Te magad is eljátszhatod a meséket a könyv lapjain, ha kiemeled a kiadvány közepén található dupla oldalt, és körbevágod a szereplők figuráit.

 

Gáspár-Singer Anna
 
 
Három klasszikus Grimm-mese elevenedik meg a Padlókönyv lapjain, a Jancsi és Juliska, a Piroska és a farkas, valamint a Három kismalac története, és a mesék a szőnyegen üldögélve akár el is játszhatók.
 
A Padlókönyv nem átlagos mesekönyv. Kézbe venni, forgatni már csak mérete miatt sem könnyű, pláne gyerekkéznek. Inkább a földön ülve jó nézegetni, szülőnek és gyereknek egyaránt.
 

Az Akadémiai Kiadó (nem tudományos) kiadványa ugyanis foglalkoztató könyv is egyben: nem csupán a már ismert meséket, hanem kivágható és összeragasztható figurákat is tartalmaz, amelyekkel, ha éppen úgy tartja kedvünk, az egyes történeteket el is játszhatjuk.

A padlóra/földre teríthető, nagyméretű könyvben a történeteket megjelenítő, színes illusztrációé a főszerep: grafikusai Gévai Csilla, Rontó Lili és Sütő Róbert. A rajzhoz tartozó mesék a lap szélein futnak körbe, ráadásul két nyelven, magyarul és angolul. Az óvodások számára ajánlható könyv tulajdonképpen olyan, mint egy többfunkciós társasjáték: a gyerekek meghallgathatják a meséket, majd a szülők segítségével elkészíthetik az egyes karaktereket, és persze elsajátíthatják azok angol elnevezését is.

A figurákkal lépegetve könnyedén bejárható a varázslatos mesebirodalom, melyet minden esetben felülről, madártávlatból látunk. Valahogy úgy, mintha éppen egy hatalmas, kerek erdő felett repülnénk, és csak azért állnánk meg egy pillanatra, hogy a történeteknek mi is a részeseivé váljunk. Vagy esetleg megpróbáljuk másképp alakítani az eseményeket.

A szokatlan perspektíva miatt persze maguk a figurák is másképp festenek, mint ahogy korábban megszokhattuk: a szereplők felülről nézve csöppent sem tűnnek kidolgozottnak, édeskésnek, sokkal inkább ironikusan elnagyoltnak. És mégis: van abban valami különös báj, amikor Jancsi és Juliska mostohája leginkább egy színes, foltszerű pacaként, a Piroska és a farkas vadásza borongós hangulatban lévő Rumcájszként, a boszorka groteszk papírmasé figuraként, az erdő állatai pedig, fekete árnyképekként jelennek meg előttünk.

De a legjobb az, hogy az ötletes illusztrációknak köszönhetően szinte egyszerre láthatjuk a mesék időben és térben egymás után következő jeleneteit, s így a gyerekek számára is érthetőbbé válik a történetekben tetten érhető folyamat. Lépésről lépésre juthatnak el egyiktől a másikig (például Piroska erdőbéli kalandjától a farkas meglakolásáig) úgy, hogy közben az út maga is láthatóvá válik: hosszában szeli át a dupla oldalt. A már említett felülnézet egyrészt arra (is) szolgál, hogy az olvasó a mesékről – a megszokottól eltérő perspektíva miatt – átfogóbb képet alkothasson, másrészt el is távolít, kihangsúlyozva a látottak valóságtól eltérő jellegét. Ami így már nem is annyira félelmetes.

A három kismalac (a Padlókönyvben)

A három kismalac (a Padlókönyvben)

Az eredetihez képest a mesék magyar szövege lerövidített, éppen azért, hogy a lap szélén, körben kiférjen. Némely esetben azonban felfedezhetünk olyan mondatokat – például a Piroska és a farkas meséjében –, amelyeknek ez a rövidítés nem igazán tett jót.

A jól ismert történetben például Piroska minden esetben a nagymama megváltozott külsejére (aki történetesen már a farkas), kérdez rá („Miért ilyen nagyok a szemeid?”): ezek a kérdések viszont ebben a könyvben kijelentésekké változnak („Milyen nagyok a szemeid), s ezáltal, a válaszokkal együttvéve („Hogy jobban lássalak”) maga a történet is kissé elsietettnek hat.

Ettől eltekintve a Padlókönyv gyerekeknek és játékos kedvű felnőtteknek (leginkább szülőknek) egyaránt jó választás lehet. Ha nem is lefekvés idejére, de esős hétvégékre – esetleg a nem is olyan távoli téli estékre – mindenképpen ajánlott.

 

idotetrisz.blog.hu

A Padlókönyvek mindenki számára hozzáférhetővé teszi a közösségi mesélés élményét.

Kinyitjuk az A/3-as méretű könyvet, lerakjuk a földre, körbeüljük. És kezdődik a csoda: a mesék utakként jelennek meg a könyvlapokon: Jancsi és Juliska, a Három kismalac és Piroska útját látjuk az erdőben. Az előzőleg kivágott szereplőket pedig tologatjuk az úton, ahogy a történet halad előre. Pont annyi erőfeszítés a mesélőtől, amit könnyedén megtesz, mégha mégoly fáradt is. És a mese közös életre kel. A gyerek kapkodja ki a kezünkből a szereplőket, maga is mesél, újra- és újrajátssza a történetet. Testvérét látva már a kétéves is mondja a maga verzióját.

Mert annak rendje és módja szerint természetesen sorra születnek a különböző verziók: mindenki mondja a magáét. Gévai Csilla, Rontó Lili és Sütő Róbert illusztrációi pont annyira sematikusak és mégis részletgazdagok, hogy a történet színezésére ihlessenek, vagy éppen az egész storyline-nak adjanak egy-egy gellert.

A mesélés heve, a közösségi megélés öröme simán feledteti a könyv hibáit: azt, hogy a szereplők bele vannak rajzolva a képekbe, így a mozgatható hősök duplán szerepelnek a mesében; azt, hogy ha valóban egy útként fogjuk fel a történeteket, nagymama háza nem szerepelhet két lapon is, hiszen az a haladás linearitásában két házat jelent; az, hogy a lapok úgy vannak összefűzve, hogy Jancsi és Juliska útja szó szerint belefut a Három kismalacéba. De mindez elhalványul, mert a hősök élnek, a történet fejlődik, és valóban átsétálnak a szereplők egymás terébe. (Jut eszembe, Szirmai Márton rövidfilmje Agócs Írisz illusztrációival) Az eredeti mesék így tehát nagyvonalúan is kezelhetők: éppen ezért nem gond, ha esetleg problematikusnak tartjuk az eredeti történet ismertetését a gyerekkel. Én speciel Jancsi és Juliska történetét nem osztom meg az ötévesemmel. Ehelyett teljesen rábíztam a történetalkotást. És működött.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót