OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK (4-6)
KREATÍV-INTERAKTÍV KIADVÁNYOK (4-6) : Desing-könyvek

Desing-könyvek

Gyovai Katalin  2017.04.04. 17:34

Típus: interaktív képeskönyvek
Kiadó: Csimota
Típus: kreatív
 
A kis formátumú (120×120 mm) könyvek érdekessége, hogy pusztán képekben mutatják be a mesét, ami lehetővé teszi a szájhagyományhoz való visszatérést.
A megjelent köteteket különböző, neves illusztrátorok értelmezésében, kötetenként 18 képben tekinthetjük meg, amelyek szövegnélküliségének köszönhetően kötetlenül mesélhetünk, kedvünk szerint színezhetjük, alakíthatjuk a történet fonalát.

A sorozatban olyan klasszikusokat jelentettünk meg eddig, mint a Piroska és a farkas, Hófehérke és a hét törpe, Csizmás kandúr, A 3 kis malac, vagy a Csipkerózsika.

A megjelent meséket neves grafikusok feldolgozásában láthatjuk, mint Kárpáti Tibor, Baranyai (b) András, Rutkai Bori, Bodonyi Panni, Makhult Gabriella, Csernus Ági, Paulovkin Boglárka, Pap Kata, Nagy Diána, Maros Krisztina, Szepesi Szűcs Barbara, Grela Alexandra, Kasza Julianna, Stark Attila, Nagy Dóra, Takács Mari.

 

piroska_karpatit_01

Részlet: Kárpáti Tibor: Piroska és a farkas (Little Red Riding Hood)

 

Az így megjelent kötetek mind más és más technikával, különböző értelmezésekben jöttek létre, így a gyerekek többféle vizuális látásmóddal találkozhatnak. Arról, hogy ez miért is fontos, Kucsera Éva Myreille korábban, egy moksha.hu-n megjelent cikkben fejtette ki véleményét:

Kodály azt mondta, hogy a gyerekek zenei nevelését nem lehet elég korán kezdeni. Én hiszek abban is, hogy a gyerekek vizuális nevelését sem lehet elég korán kezdeni. Fontosnak tartom, hogy már kicsi korban sokféle dologgal találkozzanak, sokféle inger érje őket. Hiszek abban, hogy az elnagyolt, babás ábrázoláson, valamint Füzesi Zsuzsa bájos és a disney-s “megfelelően optimalizált” illusztrációin kívül karcosabb, érdekesebb, változatosabb dolgokat is mutatni kell nekik. – Gyerekként nagyon szerettem és felnőttként is rajongok Réber László rajzaiért pedig stílusa messze áll az “édestől”, viszont megunhatatlan. Az illusztrációin keresztül ugyanúgy a gyerekkorom részévé vált, mint Sajdik Ferenc. – A Design-könyvei egyszerre érdekesek és szórakoztatóak, remek alkotók munkái válnak a gyerekek mindennapjainak részeivé.”

 

5c-keszrajz

Készülő vázlatok Stark Attila: Csizmás kandúr (Kot w butach) c. Design-könyvéből

 

Grela Alexandra,–akinek a Design-könyvsorozatunkban Csipkerózsika egyik feldolgozását köszönhetjük – a problémát elsősorban abban látja, hogy a modern képalkotás a történethez hasonlóan megkívánná a nézőtől (olvasótól), hogy otthon legyen az általa használt formákban – viszont ebben a tekintetben nagyok a hiányosságok, így az olvashatóság sem valósul meg egykönnyen. A klasszikus mesék szöveg nélküli adaptációi ugyanakkor segíthetik a befogadást és a kortárs vizuális formák megértését, elfogadását is. A kötet keletkezésének műhelytitkait egy vele készített interjúban osztotta meg velünk.

 

grela_csipke_vazlatok_01_ok

Készülő vázlatok Grela Alexandra: Csipkerózsikájához (Þyrnirós)

 

Sokakban megfogalmazódik a kérdés, hogy a gyerekek számára mennyire értelmezhetőek a szöveg nélküli mesék. Erről Révész Emese, művészettörténész mesélt:

„A szülők legnagyobb meglepetésére kiderült, hogy már a négy-öt éves gyermekek is folyékonyan értik a tisztán képi elbeszéléseket, gond nélkül értelmezik a különféle, elvont képi kifejezési formákat. A legfontosabb azonban talán az, hogy e könyvek által a „képolvasó” gyerekek szembesülhettek azzal, hogy egyazon történetnek számtalan (képi) interpretációja lehetséges, s a maga módján mindegyik hiteles és teljes.”

 

maros_csipke6

Készülnek a végleges illusztrációk Maros Krisztina Csipkerózsikájához (Törnrosa).

 

A vele készített interjúban így nyilatkozott a munkáról:

„A Csipkerózsika-sorozat esetében annyi instrukciót kaptam még, hogy lehetőleg hagyományos technikával (és ne számítógépben) készüljenek a képek. Nekem az első ötletem egy végig szénnel rajzolt kötet volt, egy sejtelmes bolyongás a sötétségben — ami viszont összhatásában nagyon közel állt volna a Szepesi Szűcs Barbi által teremtett monokróm világhoz, ezért ezt a technikát elvetettük. Onnantól, hogy a végső kivitelezés módját megtaláltuk, abszolút szabad kezet kaptam.”

 

Ez azért is lehetséges, mert a gyerekek ösztönösen képesek a szimbólumok értelmezésére, az illusztrátorok pedig a fent említett meséket sok esetben szimbólumok használatával jelenítik meg. A belső képalkotás így fordítva, a narratíva a képek felidézésével jön létre. A sűrített ábrázolás gondolkodásra késztet, a cselekmények felgöngyölítésével pedig újraalkothatjuk a mesét.

Desing-mesék

Piroska és a farkas

Balogh Andrea           Rutkai Bori                  Baranyai András         Kárpáti Tibor            Takács Mari                             

piroska_balogh_forgatott  piroska_rutkai_forgatott  piroska_baranyai_forgatott  piroska_karpati_forgatott  piroska_takacs_forgatott

Hófehérke és a hét törpe

Kasza Julianna           Kárpáti Tibor               Makhult Gabriella      Pap Kata                      Árvai Borbála

 
hofeherke_kasza_forgatott  hofeherke_karpati_forgatott  hofeherke_makhult_forgatott  hofeherke_pap_forgatott  hofeherke_arvai_forgatott

Csizmás kandúr

Stark Attila              Paulovkin Boglárka     Csernus Ági               Carolina Búzio           Bodonyi Panni
 
csizmas_stark_forgatott  csizmas_paulovkin_forgatott  csizmas_csernus_forgatott  csizmas_carolina_forgatott  csizmas_bodonyi_forgatott

A 3 kis malac

Pap Kata                      Nagy Diána                  Kárpáti Tibor                 Nagy Dóra                 Takács Mari
 
aharomkismalac_pap_forgatott  aharomkismalac_nagydia_forgatott  aharomkismalac_karpati_forgatott  aharomkismalac_nagydora_forgatott  aharomkismalac_takacs_forgatott

Csipkerózsika

Szűcs Barbara             Maros Krisztina      Grela Alexandra   

csipkerozsika_SZSZB_borito  csipkerozsika_MK_borito  csipkerozsika_GA_borito

Forrás: csimota.hu

 

 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót