OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN
MIÉRTEK ÉS HOGYANOK AZ ELSŐ TÍZ ÉVBEN : 7 éves kortól - Mit érzel? Az érzelmek színes világa

7 éves kortól - Mit érzel? Az érzelmek színes világa

https://i.ytimg.com/vi/4mJg1R3ewsU/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEjCPYBEIoBSFryq4qpAxUIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJDeAE=&rs=AOn4CLBAMK1YbG1WrfYuoCzjCuP7WBLKkAÍrta: Elinor Greenwood
Fordította: Nagy Györgyi Eszter
Kiadó: HVG Könyvek, 2019
Oldalszám: 80

Mi történik a szívedben és a fejedben?

Hogyan hat a nevetés a szervezetedre? Miért jó sírni, ha bánatos vagy? Mit tehetsz, ha valaki zaklat?

Boldogság, félelem, düh, szomorúság… olyan sokféle érzelem van, nem egyszerű kiigazodni rajtuk.

De az érzelmek a barátaid – tanuld meg felismerni és kifejezni őket!

 

foxbooks.hu
 

A könyv bemutatja a négy alapérzelem – a boldogság, a düh, a félelem és a szomorúság – természetét, elmagyarázza, hogy melyik, milyen jellegű érzés, miért fontosak az életünkben, és mit nyerhetünk általuk. Elgondolkodtató kérdéseket, feladatokat is ad a gyerekeknek, játékba hívja őket, segít nekik, hogy minél könnyebben be tudják azonosítani érzelmeiket, és felismerjék, hogyan irányíthatják azokat. 

A boldogság

"Fantasztikus élmények várnak rád! Csodálatos meglepetésekben lesz részed!"
Charlie és a csokigyár, Roald Dahl

A Boldogság fejezetből kiderül, hogy melyik az a négy jótékony hatású hormon, ami az agyban termelődik, amikor boldogok vagyunk. Kiderül, hogy még a tettetett mosoly során is termelődnek boldogsághormonok! Megtudhatják a gyerekek, hogy mi minden jót tesz velük a boldogság, és mi ennek a csodálatos érzésnek a valódi varázsereje. Játékos feladattal ösztönzi őket arra, hogy fogalmazzák meg, mi teszi őket boldoggá, és megmutatja nekik, hogyan legyenek hálásak, és elégedettek mindazért, amijük van, de leginkább önmagukért.

"A szivárványokat számold, ne a zivatarfelhőket!"

 

Szó esik a pihenő idő és a lazítás áldásos hatásáról is, arról, hogy hogyan tudnak relaxálni, és megtanítja őket a legalapvetőbb légzőgyakorlatokra (hasi légzés, csillaglégzés), sőt néhány hatékony jógapózra is. A Mit érzel? szerzője elmagyarázza a gyerekeknek, mi az a tudatos jelenlét (mindfulness) és hogyan alkalmazhatják a mindennapokban, hogyan figyelhetik meg így önmagukat és környezetüket.

A düh

A dühről szóló fejezetből kiderül, hogy a düh valójában nem szégyelni való, hanem teljesen normális, emberi érzés. Mindenki kijön néha a sodrából, a fontos, hogy tanuljuk meg irányítani a dühünket. Ennek az érzelemnek öt fázisa létezik. Testünk először riadót fúj és agyunk elkezdi termelni a stresszhormonokat, majd beindul az „erőgyűjtés“, testünk megfeszül, arcunk kipirul és egyre csak fokozódik a feszültség egészen a „forráspontig“, amikor kitör belőlünk a düh. Ekkor már a szívünk erősen kalapál, a testünk próbálja lehűteni magát, ezért kidagadnak az erek. Amikor pedig a stresszhormonok kezdenek kiürülni a szervezetünkből, kimerültnek és fáradtnak érezzük magunkat, amíg teljesen le nem nyugszunk, és vissza nem áll minden a régi kerékvágásba. Na de hogyan kezelhetjük a dühünket?

"Nem félek a vihatról, mert most tanulom kormányozni a hajómat."
Kisasszonyok, Luisa May Alcott

 

A könyv elmagyarázza, hogy a dühnek csak egy kis része válik láthatóvá, a nagy része – köztük a szégyen, a tehetetlenség, a magány, a bűntudat és a stressz stb. – a felszín alatt marad. Mit tegyünk ezekkel? A könyv nemcsak arra ad tippeket, hogy hogyan szelídítsék meg ezt az érzést, mielőtt még kirobbanna, hanem arra is, hogy hogyan fékezhetik meg, és kezelhetik a gyerekek a dühünket, majd hogyan engedhetik el a csalódottságukat. Ez a fejezet kitér a főbb okok – mint például az igazságtalanság, vagy az irigység – elemzésére és kezelésére is.

A félelem

A félelem is természetes emberi érzés, időnként mindenki berezel. Testünk felkészül, szájunk kiszárad, pupillánk kitágul, kipirulunk, remegünk, libabőrösök leszünk… Ismerős?

"Az igazi bátorság éppen az, hogy akkor is kiálld a veszélyt, ha félsz tőle, márpedig ezzel a fajta bátorsággal te bőségesen el vagy látva."
Óz, a nagy varázsló, L. Frank Baum
 

Ez a fejezet szemlélteti a gyerekeknek, hogy mi az alapvető különbség a félelem, és az aggodalom között. Elmagyarázza nekik, hogy mit tehetnek a bénító szorongás ellen. Bemutatja a Fogalmazd meg! Keress megoldást! Kérj segítséget! technikát.

A könyv mutat pár tippet arra is, hogy hogyan gyűrjék le a félelmet, ha új helyzetbe kerülnek, például új iskolába, vagy idegen helyre, illetve hogy hogyan álljanak a felnőttproblémák elé, például hogyan dolgozzák fel a szülők elválását.

A szomorúság

Sírni jó! Ezzel a kijelentéssel kezdődik a fejezet, és szemlélteti is a gyerekeknek, hogy miért. A sírás segít megkönnyebbülniük, jelzi a környezetüknek, hogy segítségre van szükségük és oldja a fájdalmukat. Ebben a fejezetben használható tippeket kapnak arra, hogy hogyan űzhetik el a bánatukat. Segíthet például, ha felidéznek boldog emlékeket, alkalmazzák a méhecskelégzést (bemutatja, hogyan kell), próbálják megnyugtatni magukat pozitív szavakkal, beszélgetnek róla, olyan dolgokat csinálnak, amiket élveznek, vagy az is, ha leírnak három pozitív dolgot az életükben. De néha bizony elég egy nagy ölelés is!

"A vihart napsütés, a bánatot öröm követi."
Orosz közmondás

 

A Mit érzel? egyik nagyon hasznos része a Zaklatási kisokos, amiben először is tisztába teszik a gyerekeknek a zaklatás fogalmát, hogy mi minden (szavakkal, fizikailag, tettekkel) minősül annak. Bemutatja, hogy milyen érzés, amikor zaklatnak, és hogy hogyan kérhetnek segítséget, ha zaklatják őket. Elmagyarázza nekik, hogy joguk van arra, hogy biztonságban érezzék magukat. A könyv leírja, hogy mit tehetnek a zaklatás ellen a gyerekek. Felhívja a figyelmüket, hogy ne tartsák titokban, és kikhez érdemes fordulniuk ilyen helyzetekben. De kitér arra is, mit tegyen az a gyerek, aki észleli, hogy  mást zaklatnak, illetve mit tehet maga a zaklató.

Szintén fontos témakör, amikor valaki nem tud beilleszkedni, mert úgy érzi más, mint a többiek. A könyv biztatja a gyerekeket, hogy bízzanak önmagukban, és vegyék észre mennyire különlegesek. De arra is használható ötleteket ad nekik, hogyan szerezhetnek ilyen helyzetben barátokat. A fejezet végén helyet kap még az elmúlás, a kedvencünk elvesztése miatti szomorúság, és hogy hogyan dolgozhatják fel fájdalmukat. A könyv itt bemutatja a gyász öt fázisát (tagadás – düh – alkudozás – szomorúság – elfogadás) is a gyerekeknek.

"A legigazibb te vagy. Ez a való igaz. Senkire sem igaz, hogy jobban te, mint te vagy!"
Boldog születésnapot, Dr. Seuss

 

A Mit érzel?  kötetet egy nagyon kedves és bátorító rész zárja. A Te egy csoda vagy! fejezetből minden gyerek feltöltődhet szeretettel, elfogadással és tudatosítja bennük, hogy – ahogy minden ember -, úgy ő is különleges, egyedi és csodálatos lény.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót