OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ISMERETTERJESZTŐ 4-6 ÉVESEKNEK
ISMERETTERJESZTŐ 4-6 ÉVESEKNEK : Pipacska és Kockapaci kalandjai - Vidám matematika I.

Pipacska és Kockapaci kalandjai - Vidám matematika I.

  2017.09.10. 16:06

4 éves kortól
 
G.V. Szapgir; L.A. Levinova: Pipacska és Kockapaci kalandjai - Vidám matematika I. - Vidám matematika 1.Írta: L. A. Levinova – G. V. Szapgir
Fordította: Rozsnyai Ervin, Láng Rózsa
Illusztrálta: Gaál Éva
Kiadó: Typotex, 2015
Oldalszám: 230

„Hol ​volt, hol nem, volt egyszer egy kicsi ház, lakott abban egy apró emberke. Pipacskának hívták, mert az arcocskája mindig piros volt. Zöld süveget viselt. A mi emberkénk, Pipacska, Nagy Varázsló szeretett volna lenni. Csillagokkal díszített ezüst süvegre vágyott.

De hogyan lehet valakiből varázsló? Ezt bizony Pipacska már nem tudta, és nem is volt senki, akitől megkérdezhette volna. Ezért aztán elhatározta, hogy pajtásokat keres magának. Hiszen a jó pajtás mindig segít, ha kell.

A nagy keresés közben rálelt a színes építőkockákra, s ahogy „egyik kockát a másikra rakta, a kockák egyszer csak felugrottak. Lett belőlük valami, se nem csikó, se csacsi – Kockapaci.”

Így kezdődik a két barát története, akik a mese folyamán csuda kalandokba keverednek, s még csudább teremtményeket ismernek meg: felhőelefántokat és felhőzsiráfokat, Nyuszi Gyuszit és Elefánt Elemért, vagy éppen a Zöldszakállú Manót, s közben persze megküzdenek a gonosz Pókhas Pállal. Az egyes fejezetek rövidek, frappánsak, a kísérő kérdések már a 3-4 éveseket is elgondolkodtatják, az esti közös meseolvasás pedig lebilincselő fejlesztőjátékká válik.
 

Hintafa blog
 
Ha azt mondom bevezetés a matematikába, akkor a rettegéstől borsószem nagyságúra ugrik a gyomrod, vagy az izgatottságtól kitágulnak a pupilláid? P, aki idén kezdte az iskolát nagyon szereti a számokat, a számolást,  az számos rejtvényeket. Hiszem, hogy ebben nagy szerepe van annak, hogy az első benyomásai nagyon jók voltak. Ismerjétek meg  Ti is, gyerekkorunk elfeledett matematika klasszikusát: Kockapacit és Pipacskát.

De mikor és hogyan kell elkezdeni a gyerekeket jól bevezetni a matematika világába?  

Leghamarabb akkor, amikor észrevesszük, hogy érdeklődni kezd a számok/mennyiségek világa iránt. (Ez nagyjából 3 éves kor körül szokott bekövetkezni.) Hiszen a számok akkor is körülvesznek minket, ha nem is figyelünk oda rájuk tudatosan. Hányszor mondjuk, hogy még "vehetsz kettő", már csak "négyet kell aludni", "kérek szépen egyet" stb.

A hogyanra is van egy pazar ötletem: Kockapaci és Pipacska kalandjaival. A kis varázslótanoncról és a négylábú barátjáról egy gyerekbulin hallottam először, ahol az anyukának olvasták fel kislányként. Belelapoztam, és mondanom sem kell miután hazajöttünk azonnal elkezdtem keresgélni, hogy hol találhatom meg. Elsőre persze csak a könyvtárban leltem rá, hiszen a könyvet először 1975-ben adták ki, azóta pedig teljesen eltűnt a könyvesboltokból, az antikváriumokban lehetett időnként durva összegekért kapni. Egészen addig amíg (dobpergés) a Typotex Kiadó ismét megjelentette 2012-ben az első, és utána nem sokkal a második kötetet is. (Taps!!) A fordítás Láng Rózsa munkája. A könyvekről készült képeken látszik, hogy a második kötetünk régebbi, az első kiadású Móra példány. Ehhez használtan (és meglepően jó áron) jutottam hozzá, úgyhogy ez maradt, de ma már szerencsére könnyedén beszerezhető mindkét kötet újonnan is. 

Térjünk rá végre, hogy miért szereti minden kisgyerekes ismerősünk, akihez idáig eljutott.

Elöljáróbam még annyit, hogy a gyerek nem fog összeadni, kivonni, háromjegyűekkel osztani, szorozni, deriválni mire elolvassuk a köteteket. De  nem is kell. Sajnos sokan élnek abban a tévhitben, hogy az lesz jó matekos, aki már egészen kicsi korában el tud számolni százezerig. Gondolom nem fog senkit sokkolóan érni a hír, ha azt mondom, a matematika nem egyenlő egy kupac számmal, sem pedig a szorzótábla betéve tudásával. Sokkal inkább egyfajta gondolkodásmód. De hogyan lehet már az alapokat úgy letenni, hogy arra később szorzótáblát, és társait stabilan lehessen ráépíteni?

Kockapaciék történetével mélyen a gyerekek tudatába ivódnak és biztos lábakon állnak majd a matematikai gondolkodás, és más létfontosságú alapfogalmak is, mint az 

  • egy és a sok,
  • tudni fog halmazokat összeállítani tárgyak egy csoportjából, valamilyen rendező elv szerint
  • ismerni fogja a kerek/nem kerek fogalmát,
  • érteni fogja, hogy mit jelent elől, hátul, középen
  • hogyan kell számolás nélkül megállapítani a tárgyak közti egyenlőséget, egyenlőtlenséget
  • hogyan kell tárgyakat összehasonlítani magasságuk, szélességük, hosszúságuk szerint,
  • jobb-bal közti különbséget,
  • begyakorolja az éjjel-nappal, reggel, este váltakozásait
  • a hét napjait
  • játszik geometriai formákkal (négyzet, kör, téglalap, háromszög)
  • kialakul a számfogalma, látni fogja a mennyiségek közti különbséget 1-10-ig 
  • észrevesz tárgyakat, amiket párosan használunk.

Voltaképpen az ovis "tananyagot" foglalja magában, amiket egy 3-6 éves korú gyereknek ismernie kell, mire iskolába kerül. Bár az előző két mondatban szerepel a "tananyag" és a "kell" szó is, ami szembemegy az ovis egzisztencia lényegével, de megnyutatásként álljon itt: a gyerekek nagyon szeretnek ezekkel a fogalmakkal játszani, várják és örömmel fogadják az ilyen alkalmakat. 

Kinek van: magasabb? szélesebb? kerek?

img_4354uj_1.jpg

A szerzők a történet első részét elsősorban a 4 éveseknek, míg a másodikat inkább az 5 éveseknek ajánlják. Saját tapasztalat alapján azt mondhatom, hogy ha egy 3-3,5 éves érdeklődik az ilyen játékok iránt, akkor nyugodtan bele lehet vágni, mert érteni fogja.

A kötetek fejezetei úgy épülnek fel, hogy a mesék mellett található a szülőknek szóló apróbetűs részből megismerjük a fejezet célját, aprólékos tanácsokat kapunk az egyes fogalmak megismertetéséhez, az olvasás módjához is. Végül két-, három-, olykor négyféle játékötletet adnak az adott részben megismert fogalmak elmélyítéséhez. Néhány helyen a fejezetek közben nagybetűvel szedett, gyerekeknek szóló kérdések szerepelnek, kapcsolódva az ismertetett fogalmakhoz. (Lásd fenti kép.)

img_4366uj_1.jpg

Az olvasás után pedig jöhet a játék. Mondok pár példát.

Az első fejezetben megismerjük Pipacskát és az egy és a sok fogalmát. Kiválaszthatunk például a sok játékautó közül olyat, amiből csak egy van (pl. piros), és ezt megmutathatjuk a gyereknek, jól elkülönítve a többitől, vagy a sok sárga építőkocka közül azt az egyet, amelyik kék. Egy későbbi fejezetben ki kell választani egy kupac tárgyból a kerek dolgokat. Banálisnak tűnhet, de ha azt mondom, hogy ezzel a gyerek halmazokat kezd el kialakítani, akkor már kicsit komolyabb színezete lesz a feladatnak, nem?

f56a8179uj.jpg

Egy másik kedvenc elfoglaltságunk a szülinapos fejezetből származik. Itt Pipacskáék vendégeket hívnak, hogy megünnepeljék Kockapaci születésnapját.  De jut-e mindenkinek szék, és tányér? Itt az ugyanannyi kevesebb, több fogalmával játszunk. Korongok segítségével gyakoroljuk a ráhelyezést, amellyel megállapítjuk, hogy mennyi hiányzik, vagy mennyivel van esetleg több. Rendeztünk mi is szülinapot, ahol játéktányérokat és poharakat tettünk egymás mellé, hogy lássuk jut-e az összes vendégnek. 

img_4364uj_1.jpg

 

A módszerrel tanulják meg a gyerekek, hogy egymás mellé helyezzék el a dolgokat, az összehasonlítást valamely tulajdonság (mennyiség, hosszúság, szélesség stb.) alapján végezzék el. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a jelenlegi elsős matematika tankönyv is a megfeleltetés technikájával mutatja be a mennyiségek közti különbséget, illetve ezt követően az alapműveleteket.)

Az olvasáshoz az alábbi tanácsokkal látnak el bennünket:

  • heti két fejezetnél többet ne olvassunk,
  • fejezetek között játsszuk többször az aktuális fogalmakat gyakoroltató játékokat,
  • célszerű előre elolvasni a fejezeteket, hogy mielőtt a gyerekenek felolvassuk tisztában legyünk a fogalmakkal, elő lehessen készíteni a játékokat.

A könyv mellett szóló számtalan érvek egyike: a játékokhoz szükséges anyagigény minimális költségvetésű. A legtöbb háztartásban már eleve megvan, vagy olcsón beszerezhetőek. Ilyen lehetséges kellékek:

  • kövek, kagylók, kisautók
  • figurák (nálunk dinók)
  • játék étkészlet
  • építőkockák
  • gombok, különböző méretben és színekben (pl. piros, sárga,  kék)
  • geometriai formák kartonból
  • korongok, számolópálcikák
  • számkártyák (második kötethez)

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót