OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
GYERMEKREGÉNY
GYERMEKREGÉNY : Holli, a hős - Mese arról, hogyan félj bátran

Holli, a hős - Mese arról, hogyan félj bátran

  2018.10.15. 23:40

6-9 éveseknek
 
"A felnőttek után a gyerekeknek mesél arról Al Ghaoui Hesna, hogyan fordíthatják a saját javukra a félelmet  Azt ugyanis már egészen kicsi korban nem árt tisztázni, hogy a félelem teljesen természetes, nincs mit szégyellni rajta, sőt, akár a saját oldalukra is tudjuk állítani."

„A történet főhőse a leggyakoribb gyermeki félelmekkel küzd meg egy mumus segítségével, aki nagyon egyszerű, és könnyen elsajátítható technikát is ajánl a félelemmel való megküzdésre. A könyv egy kedves és olvasmányos mese, ami segít a gyerekeknek, hogy bátrabbnak érezzék magukat” – mondta róla Gyurkó Szilvia.

Al Ghaoui Hesna: Holli, a hős - Mese arról, hogyan félj bátranÍrta és illusztrálta: Al Ghaoui Hesna
Kiadó: Bookline Könyvek
Oldalszám: 72
Megjelenés: 2018. szeptember

Szerinted ki az igazán bátor? Például az, aki bár fél, meg meri tenni azt, amitől tart.

Amikor egy szikla szélén állsz, vagy egy sötét szobába lépsz, esetleg nagy közönség előtt kell szerepelned - teljesen természetes, hogy félsz. De a félelem, bármilyen furcsán is hangzik, fontos és hasznos érzés. Sőt, a segítségedre lehet, ha megtanulod kezelni!

 

Holli rettenetesen izgul az iskolai fellépése miatt. Ekkor szegődik mellé egy apró és barátságos házirém, Mumus, akitől a kislány megtanulja, hogyan állíthatja a félelmet a saját oldalára. Kalandjaik során kiderül, hogy néha bizony még a felnőttek is félnek, ám ebben nincs semmi szégyellni való.

Al Ghaoui Hesna, a haditudósításairól híres, immár kétgyermekes riporter, saját rajzaival illusztrált könyvében egyszerű gyakorlatok és egy könnyen megjegyezhető bátorságinduló segít erőt meríteni a gyerekeknek a nehéz helyzetekben, hogy bátran és magabiztosan nézhessenek szembe a kihívásokkal.
Csak az ne olvassa el, aki sohasem félt!
 
"Legyen ez a könyv kiindulópont és segítség, őszinte, mély beszélgetésekhez, érzésekről, arról, hogy ki-mikor-mitől vagy kitől félt, és hogyan sikerült – vagy nem sikerült – bátorrá válnia."
 
Ezt a mondatot, és az alább olvasható, fantasztikus könyvajánlót Bajzáth Mária mesepedagógus írta a Holli, a hős elolvasása után. Majd kiugrottam a bőrömből, hogy egy ilyen kivételes szakember így véletekedik róla! Remélem, Holli és Mumus története tényleg sok fontos beszélgetést fog elindítani szülők és gyerekek, sőt gyerekek és gyerekek között! - Al Ghaoui Hesna

"Ezernyi népmesét ismerek, de csak egyetlen népmesehősről tudok, aki nem ismerte a félelmet. A mesebeli fiú világgá ment, és rengeteg próbát kiállt, hogy megtanuljon félni…Nem véletlenül őrzi a hagyomány a félelemkeresők történetét a világ minden táján, és az sem véletlen, hogy Al Ghaoui Hesna könyvet írt róla. A félelem ugyanis nélkülözhetetlen emberi érzés, az élet és az életben maradás egyik alapfeltétele.

Hesna, a téma nagy tudású ismerőjeként, a gyerekekek nyelvén is pontos, finom érzékenységgel, didaktikus felhangok nélkül ír arról, hogy a félelem minden emberben ott lakik. Meg kell tanulnunk felismerni, az egyik legfontosabb érzésünk, amit fel lehet vállalni. Használható technikákat ad a félelem kezelésére, a légzőgyakorlattól, az éneklésen át, a nemet mondás bátorságáig.

Jó szívvel és hatalmas lelkesedéssel ajánlom ezt a könyvet a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt. Beszélgessenek, gondolkodjanak együtt a témáról! Legyen ez a könyv kiindulópont és segítség, őszinte, mély beszélgetésekhez, érzésekről, arról, hogy ki-mikor-mitől vagy kitől félt, és hogyan sikerült – vagy nem sikerült – bátorrá válnia."

 
„Nem szabad a szőnyeg alá söpörni”
Schütz Gabriella interjúja Al Ghaoui Hesnával
 

A neved összefonódott a félelem legyőzésével. A Félj bátran című köteted után mi volt a célod a mesekönyv megírásával?

Al_Ghaoui_Hesna_G__los_Mih__lyot__ja.jpgLeginkább az, hogy megértessem a gyerekekkel és a szüleikkel, hogy szabad félni. A félelem nem rossz, és nem valami olyan dolog, amit el kell temetni önmagunkban. Szerettem volna ledönteni azt a tévhitet, miszerint az a szuperhős, aki semmitől sem fél. Ha csak egyetlenegy dolgot megjegyeznek a mesekönyv kapcsán, mégpedig azt, hogy nem az a bátor, aki nem fél semmitől, hanem az, aki fél, de mégis megteszi a szükséges lépéseket, akkor máris megérte, hogy megírtam Holli meséjét. Az csak hab a tortán, ha a többi üzenetem is értő fülekre lel, nevezetesen, hogy bármikor mondhatunk nemet, vagy kérhetünk segítséget, még a legnagyobb félelem dacára is.

Végezetül pedig szerettem volna gyors, pontos kipróbált „receptet” a gyerekek és szüleik kezébe adni, amivel azonnal csökkenhetik a szorongást, a félelmet, az aggodalmat, vagy éppen a dühöt.

Mi ez a módszer?

Több ilyen praktika is van, a könyvben kettőt részletez Holli. Az egyik egy egyszerű légző gyakorlat, a másik pedig az izmok szisztematikus megfeszítése utáni kiengedés következtében az idegrendszerünkben fellépő kisimulást célozza, hiszen az izmok közvetlenül hatnak az idegrendszerünkre. Mindkét módszert gyakran alkalmazzák, hatékonyságuk többszörösen is bizonyítást nyert.

Hol tanultad ezeket a módszereket?

Sokfelé jártam, sok mindent tanultam és olvastam. A mesekönyvben is szereplő légzőgyakorlatot, ha jól emlékszem a CNN-nél tanították nekem.

 Alkalmazod ezeket a technikákat a mindennapjaidban?

Hajjaj, de még mennyire!

Muszáj megkérdeznem, hogy mi volt életed legrizikósabb, legfélelmetesebb helyzete?

Nem igazán tudok egy konkrét esetet kiemelni, amikor a leginkább féltem. Inkább sok hasonló dologra emlékszem, melyek mind ugyanabba a csokorba szedhetőek. Természetesen életem legrizikósabb eseményei a Közel-Keleten, Gházában vagy Afganisztánban voltak. Volt olyan, hogy megtámadták a konvoj hátsó részét, vagy az egyik társunkat megsebesítették. A legjobban mégis mindig akkor féltem, amikor már nem forgott a kamera, hanem a hotelben voltam például az operatőrrel és egy portással, majd egyik pillanatról a másikra elment az áram. Polgárháborús övezetben a vaksötétben, csak rosszra tud gondolni az ember. Ezekben a helyzetekben az volt a közös, hogy nem lehetett mit tenni, várni kellett. Vészhelyzetben a tehetetlenség nagyon marcangoló tud lenni. Mégis át kell tudni konvertálni a félelmet valami mássá. Végül is minden ijesztő helyzetben sikerült megnyugodnom, hiszen tudtam, a pániktól nem lesz jobb.

Mit tehetünk akkor, amikor nagyon félünk?

Át kell helyezni a fókuszt a félelemről egy bizonyos vágyra vagy célra, mely erősebb tud lenni a félelmünknél. Ez tud segíteni a legtöbbet.

A szüleidtől tanultad mindazt, amit tudsz a félelemről? Otthonról hoztad ezt a szemléletmódot?

Egyrészről azt hiszem, igen, sok mindent hozunk otthonról, másrészről viszont nem. Az biztos, hogy szeretném én is olyan elengedőn, megengedőn és elfogadóan, bizalommal telve nevelni a lányaimat, mint ahogyan azt a szüleim tették velem. Ők egyszerűen bíztak bennem, és tudták, hogy nem fogok butaságot csinálni. Elengedtek tizennégy évesen egy másik városba tanulni, majd tizenhat évesen kiengedtek ösztöndíjjal Amerikába, amikor vezetni tanultam, ideadták az autójukat, végül pedig, amikor huszonévesen elkezdtem tudósítani, soha nem mondták azt, hogy ne menj olyan helyre, ahol háború van. Azt annál inkább, hogy ne vállaljak felesleges kockázatot, és vigyázzak magamra. A legnagyobb ajándék volt tőlük, hogy bíztak bennem.

Mi a „baj” a mai nevelési módszereinkkel?

Szerintem leginkább a túlféltés az, amiből sok baj származhat. A legtöbb szülő mostanság annyira túlfélti a gyermekét, hogy az egy tapodtat sem mer egyedül lépni, ezáltal nem is jut sikerélményhez. Sikerélmények híján pedig nem tud megszületni az önmagunkba vetett hit, az önbizalom.

Visszatérve a mesekönyvhöz, kiről mintáztad Holli karakterét? Az illusztrációk alapján valahogy nagyon is rád hasonlít.

– Eltaláltad, Holli valahol én magam vagyok. Szorongó kisgyerek voltam, és tudom nagyon is jól, mit jelent félni. A mesekönyv megírása valahol egy önterápia is volt. Minden kisgyereknek meg kell tudnia azt, hogy nincs azzal baj, ha fél. A félelem egy természetes érzés, mely valójában egy sor nagyon is klassz dolgot művel velünk. Kiélesíti a látásunkat, a hallásunkat, gyorsabbakká válunk, jobban tudunk teljesíteni. A félelmet nem szabad elnyomnunk, inkább meg kell szelídítenünk.

Jól értem, hogy te magad rajzoltad a könyvben szereplő illusztrációkat?

 Igen.

Ez nagyon vicces, hiszen elnézve Holli göndör fekete haját, tiszta, csodálkozó tekintetét, rögtön az jutott eszembe, hogy az illusztrátor nagyon is jól ismerhet téged, hogy ennyire át tudta adni a képeivel azt, amit te a szövegben leírtál…

Szeretek rajzolgatni, és a telefonom segítségével készültek el az első próbálkozások, melyeket megmutattam a Kolibri Kiadónak. Ők rendkívül nyitottak voltak, és azt mondták, tegyünk egy próbát. Az idő nagyon sürgetett, hiszen második kislányomat, Zeát vártam, és már az utolsó hetekben jártam, amikor a rajzok leadási határideje volt. Hálás vagyok, hogy sikerült időben befejeznem, és hogy a saját rajzaim díszítik a könyvem.

Mik a terveid? Ugye írsz még mesekönyvet?

Épp a napokban gondoltam újra az írásra, és persze a rajzolásra is. A témának a szorongást gondolnám, fontos, hasznos lenne mind a gyerekek, mind a szülők szempontjából. Szükséges ezekről az érzelmeinkről beszélgetni, nem szabad a szőnyeg alá söpörni őket, hogy majd csak elmúlnak, vagy majd csak elfeledkezünk róluk. Remélem, lesz időm és energiám megírni két kisgyerek mellett is.

Forrás: Bárka online

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót