OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
GYERMEKREGÉNY
GYERMEKREGÉNY : Maja és Molli - A hercegnő és az egyáltalán NEM hercegnő

Maja és Molli - A hercegnő és az egyáltalán NEM hercegnő

  2020.07.02. 19:24

6-8 éveseknek
 
Jessika Von Innerebner - Wunsch Emma - Maja és Molli - A hercegnő és az egyáltalán NEM hercegnő
Írta: Emma, Wunsch
Illusztrálta: Jessika Von Innerebner
Fordította: Tomori Gábor
Kiadó: Maxim, 2019
Oldalszám: 144

MAJA HERCEGNŐ NEM AKAR SULIBA MENNI.
Inkább cipőket vásárolna, partikat szervezne, és a kastélyukat díszítgetné.

MOLLI ALIG VÁRJA AZ ISKOLA KEZDETÉT.
Imádja a szabályokat, a társadalmi igazságszolgáltatást és a jó jegyeket. Odavan még a kemény főtt tojásért is.

A két lány szinte mindenben különbözik egymástól, kivéve abban, hogy nem kedvelik a másikat. Amikor az első sulis hét azzal végződik, hogy Molli nem kap meghívást a Királyi Szülinapi Bulira, a lány eldönti, hogy nem hagyja annyiban ezt az igazságtalanságot, és tönkreteszi a hercegnő szülinapi buliját.

Ám terve olyan nem várt fordulatot hoz, amelyre sem ő, sem Maja nem számított. Végül rá kell jönnie, hogy a bosszú mindig rossz megoldás.

 

 

Részlet a gyermekregényből
 
1.
MAJA HERCEGNŐ NEM AKAR ISKOLÁBA JÁRNI
 

Ez volt Maja hercegno elso napja a suliban. Korábban még egyszer sem járt iskolába, és a legkevésbé sem akart odamenni.

De bizony menni fog!

Csak egy órával korábban történt, hogy a szülei, a király és a királyné felébresztették, és így szóltak:

– Ideje iskolába menni!

Maja először azt hitte, hogy álmodik. Ő hercegnő! Egy hatalmas kastélyban él, amely cifra és drága dolgokkal van tele. Őt nem szokták felébreszteni, hogy iskolába küldjék. Van neki egy csodás udvari tanító nénije, Cornelia asszony, aki délben szokott jönni, egykor elszundít, és pontban kettőkor távozik.

Ámde nyilvánvalóan megváltoztak a dolgok.

- Hiszen itt van. A hátsó ülésen gubbaszt egy luxusautóban, amely robog vele az iskola felé.

Maja anyja, akit a hercegnő FM-nek szólított (ami a Felséges Mami rövidítése), megszorította a lánya kezét.

– Tetszeni fog neked – súgta FM, miközben Blake, a luxusautó sofőrje befordult egy parkolóba, amelynél egy táblán ez a felirat állt: hegyfolyóvölgyi általános iskola.

A hercegnő megrázta a fejét. Tudta, hogy ő bizony kimondottan utálni fogja az iskolát.

 

2.
A HERCEGNŐ KISZÁLL AZ AUTÓBÓL
 

Amint akirályi luxusautó megállt, egy kunkorodó bajszú, magas férfi szaladt oda hozzájuk.

– JÓ REGGELT! – mennydörögte a magas férfi.

– FISH IGAZGATÓ VAGYOK! – Egy meglehetősen vaskos könyvet szorított a mellkasához.

– Szívből örülök, hogy megismerhetem – mondta FM. Majára nézett, aki a lábát bámulta, és azon
tűnődött, vajon mi fog történni a szépséges cipőjével. Majának volt egy olyan érzése, hogy az iskola tele van sárral, homokkal és ragaccsal, amelyek mindegyike tönkreteheti az ő gyönyörű cipőjét.

EZ A HEGYFOLYÓVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA HÁZIRENDJÉNEK EGY PÉLDÁNYA. AZ ISKOLA MINDEN EGYES SZABÁLYÁT TARTALMAZZA. NAGYON HASZNOS – bömbölte Fish igazgató, feltartva a vaskos könyvet.

– Köszönjük – válaszolta FM.

– MOST PEDIG GYERE, BEMUTATLAK A TANÍTÓDNAK! – ordította Fish igazgató. – HÉT ÓRA NEGYVENKETTŐ ELŐTT RENDSZERINT NEM SZOKTUK BEENGEDNI A TANULÓKAT, DE MIVEL TE ÚJ
DIÁK VAGY, NEM SÉRTED MEG A NEGYVENHATOS SZÁMÚ SZABÁLYT.

Ha Maja hercegnő fel is figyelt arra, milyen hangosan beszél Fish igazgató, nem adta jelét ennek. Továbbra is a cipőjét nézve követte FM-et és Fish igazgatót a Hegyfolyóvölgyi Általános Iskola épületébe, amely főtt tojás visszataszító szagát árasztotta, amit a hercegnő utált. Amikor elég idős lett ahhoz, hogy beszélni tudjon, betiltotta a kastély falai között a főtt tojást.

A hercegnő visszatartotta a lélegzetét, miközben az igazgató elhaladt velük a (zokniszagú) tornaterem, a (hagyma- és áporodotthal-szagú) irodája, valamint a (vidámság- és fahéjillatú) könyvtár mellett. A menzánál balra fordult, és továbblépdeltek a folyosón, mígnem egy teremhez értek, melynek ajtaján egy táblán világossárga betűkkel ez a felirat állt: 3B.

– HÁROM BÉ! – kiáltotta Fish igazgató. – MAJA, EZ AZ OSZTÁLYTERMED!

– És én foglak tanítani – szólt az ajtóból egy barna hajú, fiatal nő.

– Miss Happy vagyok. – Megnyugtató és vidám volt a hangja.

– Majának nem erőssége a helyesírás – jegyezte meg FM. – Valószínűleg matekból és környezetismeretből is vannak hiányosságai. – FM nem tudta, hogyan is magyarázza el Cornelia asszonyt Miss Happynek, így hát a lányára pillantott, aki nem figyelt rá, mert még mindig lefelé bámult.

Ilyen szép cipőnek – gondolta a hercegnő – nem lenne szabad iskolában lennie. A magas sarkú, rózsaszín, csillogó cipő arra volt hivatott, hogy báltermek padlóján vagy vörös szőnyegeken
lépdeljen, nem főtt-tojás-szagú folyosókon!

– MISS HAPPYNÉL REMEK KEZEKBEN LESZEL – mennydörögte Fish igazgató. – DE MOST MENNEM KELL. JÖNNEK A GYEREKEK! – Gyakorlatilag (de azért nem teljesen) futásnak eredt. A Hegyfolyóvölgyi Általános Iskola Házirendje szerint a futás a kettes számú szabály megsértésének minősült.

– Hadd mutassam meg a termünket, Maja! – mondta Miss Happy kedvesen, de határozottan.

Maja végül felemelte a tekintetét a lábáról, és belépett a terembe, amelynek szerencsére nem volt semmilyen szaga. FM egy lépéssel lemaradva követte. – Nagyszerű évnek nézünk elébe – mondta Miss Happy.

– Imádni fogod a 3B-t.

Maja az előtte álló nőre meredt. Soha nem fogja szeretni a 3B-t, nem hogy imádni! Miközben Miss Happy olvasósarkokról és tudományos központokról beszélt, a hercegnő feje megfájdult. Kipillantott az ablakon az üres játszótérre. Valószínűleg ki kell majd mennie oda, gondolta, és felkavarodott a gyomra.

Maja gyerek létére nem szerette az olyan gyerekes dolgokat, mint a mászókázás, a jégkrém vagy a fogócskázás. A körömlakkokat szerette, a cipőket, a cipővásárlást, a bútorok átrendezését, a ruhákat, a ruhavásárlást, a bútorok újra átrendezését és a mulatságok tervezgetését. Továbbá szeretett csendben lenni.

Tökéletesen elégedett volt Cornelia asszonnyal, aki nagyjából egy évszázad óta volt udvari tanító néni. Cornelia asszony gyakran megfeledkezett róla, hogy olyan dolgokat tanítson, mint a matek, a helyesírás vagy a környezetismeret. Szeretett porcelánmotívumokról és régiségekről beszélni, és soha nem tette szóvá, ha Maja óra alatt, miközben gyakran porcelánmotívumokról és régiségekről volt szó, felkelt kifesteni a körmét, vagy vett egy habfürdőt. Ámde Cornelia asszony most úgy döntött, hogy nyugdíjba vonul (hogy a régi porcelánmotívumaival foglalkozhasson).

Maja tudta, hogy az üres, csendes játszótér hamarosan tele lesz sikongató, kiabáló gyerekekkel.
Nem töltött sok időt gyerekekkel és/vagy játszótereken, és nem is akart.

Az anyjára nézett, de FM-et túlságosan lekötötték Miss Happy szavai, semhogy észrevegye. A hercegnő megdörzsölte a fejét, és ismét kipillantott az ablakon. Pontosan az történt, amitől félt:milliónyi gyerek tódult a játszótér felé, akik rikító, egymáshoz nem illő színű ruhadarabokat viseltek. Pettyes, csíkos és kockás holmikat, és gyalog, motorral és autóval érkeztek. Továbbá biciklivel és busszal. A kicsik némelyike sírt, és megpróbált elbújni, miközben a nagyobbak a barátaiknak kiabálva vonultak.

Barátok – gondolta a hercegnő megborzongva. Soha nem talált közös témát a vele egykorúakkal. Mi van, ha azt akarják majd, hogy csináljon velük valami szörnyűséget, például kergetőzzön vagy kapaszkodjon fel a mászóka tetejére? A hercegnő elakadó lélegzettel nyelt egyet.

Maja nézte, ahogy Fish igazgató egy hatalmas mappát szorítva a mellkasához a játszótér közepére vonul. Amikor a gyerekek meglátták, sietve girbegurba sorokba rendeződtek.

Maja zúgó fejjel, zakatoló szívvel és összeránduló gyomorral elfordította tekintetét a játszótérről, és a tanító nénijére nézett. Miss Happy elmosolyodott.

– Most leülhetsz a helyedre – mondta egy padra mutatva a terem bal hátsó részében, amelyen
egy címkén ez állt: Maja Rose Lapointstetta. FM odavezette a hercegnőt, adott egy puszit a feje
búbjára, és pompás napot kívánt neki.

Rendkívül fülsértő csengő kezdett csörömpölni, rémisztő hangerővel. Maja hercegnő megrettenve zökkent le a helyére, és nézte, ahogy az anyja távozik. A hercegnő korábban sosem járt iskolában, de tudta, hogy pillanatokon belül egy csapat hangos gyerek érkezik a terembe, és tudni akarják majd, mi az ördögöt csinál ő ott.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót