OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM
RECENZIÓK - IFJÚSÁGI IRODALOM : A láp gyermeke - “In the middle of the night I call your name”

A láp gyermeke - “In the middle of the night I call your name”

Wittmann Ildikó  2016.07.04. 11:53

Írta: Siobhan Dowd, fordította: Zubovics Katalin. Pongrác Kiadó, 2015., 368 oldal
 
Siobhan Dowd  ír származású angol író életműve a sors akaratából rövid, de töredékességében is felsejteti különleges tehetséggel és érzékenységgel megáldott alkotójának nagyságát.
Öröm kézbe venni az emberi értékek mellett elkötelezett írónő mind több regényét magyarul is.

A 2008-ban (posztumusz) megjelent, s többek közt a könyvtárosok Carnegie-díját elnyert Bog Child magyar fordítását olvashatjuk most, A láp gyermeke címen, a Pongrác Kiadó jóvoltából.

A bog magyarul mocsarat jelent, „bog people”-nek pedig azokat a tőzeglápban talált, évszázados, évezredes holttesteket nevezik, akiket vélhetőleg emberáldozatként temettek el. De az észak-írországi Londonderry katolikusok által lakott körzetét, évtizedes forrongások színhelyét is Bogside-nak hívják.

Siobhan Dowd kötetében ez a fajta metaforikus szemlélet fontos szerepet kap, a cím értelmezési lehetőségeinek polifonikussága pedig a mű cselekményére utal. 

 

Dowdnak ezt a regényét szokás a történelmi regény műfajába sorolni. A kor, amelynek látleletét adja, a puskaporos 1981-es év Észak-Írországban. Egy észak és dél határán álló északi kisváros és a környező lankák a fő helyszíne a műnek. A korabeli hírekből jól ismert észak-írországi események (az IRA terrorcselekményei, a lázadás és éhségsztájk a Maze börtön H-blokkjában, a ’81-es időközi parlamenti választás, ahol a bebörtönzött éhségsztájkoló Bobby Sands nyer, a Sinn Fein párt erőre kapása) az itt élők sorsán kerül közel hozzánk.
 
A mű abból az alapvető emberi vágyból táplálkozik, hogy hogyan lehessen „normális” életet élni olyan körülmények között, amikor a normalitás alapvető feltételei nem adottak. Ennélfogva a részletesen bemutatott történelmi események végső soron mégis csak mint díszlet veszik körbe a mű főhősét, a középiskolai vizsgák előtt álló Fergus McCannt. Ugyanakkor a vázolt kor lehetőséget ad arra, hogy akár minden időszakra, helyszínre vonatkoztatható történelmi tanulságokkal szolgáljon.
 
A regény egyébként számos más zsáner közé is sorolható: megvizsgálható fejlődésregényként, bildungsromanként, de a lélektani regény, a családregény, a polifonikus regény, a „bűnregény” és a krimi elemeit is felfedezhetjük, és minden megközelítésből izgalmas olvasatot ad. Mindeközben mégiscsak a tizenéves korosztálynak szól, olyan korabeli trendek bemutatásával, mint a hosszú haj, a Che Guevarás póló, a dübörgő angolszász rockzene, a Clash, a The Jam és persze az alig egy éve elhunyt John Lennon Imagine című kultikus lemeze, annak is apró, életigenlő szerelmesdala.
 
Ritka élmény manapság olyan ifjúsági regényt olvasni, ahol a metaforák használata a szöveg egyik fő építőköve, és amelyben a nagyon letisztult metaforák a szövegértelmezés mélyebb rétegeiben erősítik, árnyalják a művet.
A határon élés, a (magyarországi érettséginek megfelelő) vizsgákra készülés (amely egyben belépő egy szebb, ígéretesebb, felnőtt világba a tengeren túl, Skóciában) egyértelmű utalás a főszereplő Fergus felnőttkor és gyerekkor határán való létére. A határon átkelés egyben a törvény megszegésének tényét is erősíti.
A tőzeglápban megőrzött lány teteme épségben marad, mintha borostyánba záródott volna: a borostyán visszatérő motívum a szövegben, de ilyen borostyánszerű zárványokként ékelődik a regénybe ennek a lánynak, Melnek a megidézett története is.
 
A fordításnak is köszönhetjük az egyik legfontosabb, visszatérő metafora jelenlétét, amely a regény tág időintervallumát egybefogja: a ”vaskori” emberáldozat-lány sorsa kereszteződik a modern „vasember” (a sportból, a triatlonból ismert fogalom, amivel Fergust is illetik) sorsával. S mindez Margaret Thatcher, a legendás „Vaslédi” korában, ha úgy tetszik: egy újabb vaskorban; ebben az esetben a vas nem mint az ember kezéhez szelídített anyag jelenik meg, hanem (újabb metaforaként) a thatcheri kormány, a Westminsterben ülésező parlament kemény, kompromisszumot nem ismerő állásfoglalásaira, intézkedéseire utal.
 
Gondolhatjuk persze, hogy ennek a történetnek az elmeséléséhez valóban nagy szükség van a metaforákra, hiszen egy olyan bonyolult történelmi és társadalmi helyzetet kell felvázolni, ahol szintén a metaforák szintjén esik szó a különbségekről: katolikus és protestáns, ír és angol: mind önmagán túli, feloldhatatlannak tűnő ellentétre utal.
 
A történelmi leckén túl azonban egy jobb sors lehetőségét kínálja a regény, s talán annak a gondolatnak a megerősítését, amit Fergustól hallunk: az élet a legfontosabb, fontosabb a hősies mártírhalálnál is.
Wittmann Ildikó
Forrás: gyermekirodalom.hu
 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót