OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
DISZTÓPIA
DISZTÓPIA : A Legyek Ura

A Legyek Ura

  2016.08.01. 20:04

Írta: William Golding
Fordította: Gy. Horváth László
Kiadó: Európa, 2015
Oldalszám: 272

„Született ​optimista vagyok – írja Golding – de a fogyatékos logika … pesszimistát formál belőlem.”

Ebből a folyamatból valóban a végeredmény, a pesszimizmus marad meg uralkodó benyomásként Golding mindazon regényeinek olvastán, amelyek emberi-írói alapélményével – a háborúval foglalkoznak.

A pesszimizmusból azonban egyfajta megnyugvás alakul ki, mihelyt Golding az emberség kérdését firtatja:
 
„Ember voltunk abban áll – írja –, hogy el tudjuk dönteni, mi a helyes és mi a rossz, mi a csúf és mi a szép, mi az igazság és mi az igazságtalan.”

 


A legyek ura voltaképpen a régi angol kalandregényeknek, a „hős gyarmatosító brit szellem”-et propagáló műveknek keserű paródiájául készült – de sokkal több lett ennél: egy maroknyi kamasz hajótörött életének néhány hetében az emberi ösztönök fejlődésének teljes panorámáját – a magatartásformák teljes skáláját adja a legvégletesebb helyzetekben. Megmutatja, hogy az értelem, az emberség, az ésszerű társadalom az ember elemi szükséglete; de ha az értelem nem eléggé érett, az emberség nem eléggé erőteljes, feltámadhatnak az alantas ösztönök, az öncélú hatalomvágy, a kegyetlenség.

 
 
 
A kategória alapműve természetesen az éppen hatvan éve megjelent A Legyek Ura. Golding mintája a népszerű skót ifjúsági regény, R.M. Ballantyne A korallsziget című könyve volt, melyben hajótörött fiatalok a tökéletes keresztény társadalmat hozzák létre egy lakatlan szigeten. A Legyek Ura repülőgép-szerencsétlenséget elszenvedő iskolásainak ez enyhén szólva nem sikerül, hiszen az ő szigetükön hamarosan egy emberhez méltatlan, brutális diktatúra alakul ki. Golding alapvetése ugyanis az, hogy a két világháború borzalmai után ideje elismerni: az emberi természet eredendően rossz, és civilizáció ide vagy oda, egy szokatlan szituáció pillanatok alatt képes kiváltani belőlünk az állatias erőszakosságot.

Bár a regényt az évek során több kritika is érte (például, hogy bár az emberi természetről akar általánosságokat elmondani, valójában csak a férfiak természetéről beszél), a regény népszerűsége ma is töretlen, még annak ellenére is (vagy talán éppen azért?), hogy kötelező olvasmány. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a mai napig születnek olyan regények, melyeken egyértelműen érezhető A Legyek Ura hatása.

 

Tőth Ákis

Ritkán érzek ilyet, de most azt kell mondanom, A Legyek Ura után tulajdonképpen minden korábbi olvasmányélményem zárójelbe került, és föléjük kerekedett egy új etalon – egy mindössze 210 oldalas könyvecske, ami kultikus, mindenkitől megkapja a kellő tiszteletet, de ha igazán nekiülnénk kibontani, talán sokkal többet tudnánk meg belőle magunkról, emberekről, mint az általában mennyei magasságokba helyezett klasszikusainkból. Most azt mondanám, a Száz év magány és A Mester és Margarita mellett helyeztem el magamban. Hogy miért?

Mert bár nagyon sokfelől megközelíthető a tematikája (mint lehetséges disztópia, mint a gyermeki ártatlansággal és az emberi természettel kapcsolatos mélylélektani tanulmány, mint magunkba néző kalandregény), összességében véve Ralph-ék történetében mégis benne van az emberiség legősibb problémáinak egész sora.

Bevallom, sokáig azért nem olvastam el Golding könyvét, mert tartózkodtam a gyermekek eredendő gonoszságával kapcsolatos okfejtésektől, de már néhány sor után világossá vált, hogy az író gyermekei nem egyszerűen gyermekek – ők olyan emberek, akik előéletüket hátrahagyva a nulláról indulhatnak, akárcsak fejlődésének hajnalán az emberiség. Egy csapat jól nevelt angol kölyökről van szó, hattól tizenkét éves korig, akiknek a gondolatvilágában az otthon jelen van ugyan, de szinte teljesen jelentéktelennek tűnik a hasonló történetekhez képest (még a legkisebbek kiborulása is mérföldekkel elmarad azoktól a drámáktól, amiket a lakatlan szigetekre vetődött átlaghősöktől megszoktunk). Ez különösen annak függvényében érdekes, hogy lelkük mélyén talán tisztában is vannak azzal, hogy az otthon már nem létezik, hiszen az alkotó sejteti velünk, hogy odakint tombol az újabb világháború.* 

Így tehát a kis gyermekközösség rövidke kalandja lemodellezi nekünk azt az utat, amit a szellemileg, technikailag, tudományosan és társadalmilag fejlődő emberiség bejárt történelme során – csakhogy minden nehezen megfogható filozófiai probléma, ránk vonatkozó, túlságosan is nagy volumenű kérdés itt kivetül néhány tinédzser világosan körülírható és megragadható konfliktusára.

A közösség szerveződése és széthúzása, a kialakult helyzethez történő viszonyulás problematikája, az ezekből fakadó súrlódás előreviszi a cselekményt, ahogyan előrevitte az emberiséget is. Jack és az elvadult szabadság, Röfi és a racionalizmus, Ralph és a kételkedve törekvés, Simon és a szellem ereje – nem működnek külön-külön, hiába tűnik elsőre kézenfekvőnek, hogy Jack az antihős, és nélküle minden könnyebb lenne. Ezt hinni egyszerűen álszentség, mert ahogyan a disznót is egyedül ő képes leölni, úgy az emberiségnek is számtalanszor kellett bemocskolnia a kezét, hogy elérjen fejlettségének adott fokára. Szükség van persze az egyensúlyra is, hogy egyik résztvevő se kerekedhessen felül, és akárcsak civilizációnk története során sokszor, bizony A Legyek Urában is az arányok kibillenése fogja jelenteni a szörnyűségek kezdetét. Az más kérdés, hogy elégedettek lehetünk-e jelenlegi állapotunkkal, de tény: tulajdonságaink alapján makro és mikro nézőpontból, egyénre vetítve és a milliárdos tömegeket nézve is bennünk van Jack. Avagy köztünk vannak a Jackek, sokszor ők a leghangosabbak, és nem lehetünk mind Ralph-ok…

 

Számomra egyébként Ralph és Simon jelleme volt a legérdekesebb a sztoriban – Ralph Simon pedig talán pontosan azt a szerepet tölti be a történet utolsó negyedében, amire ma azt mondanánk.

A fenti gondolatokkal persze nem kötelező egyetérteni, sőt, ha valaki pontosan azokat a témákat emelte ki a regényből, amiket szinte már mellékesnek tituláltam, azzal sincsen semmi baj. Az efféle könyvek pontosan azért zseniálisak, mert minden olvasóban mást hintenek el – de hogy valamit elhintenek, az teljesen bizonyos. Melegen ajánlom mindenkinek, és kivételesen azt is támogatom, hogy kicsit nézzünk utána a sztorinak, például keressük ki Youtube-on a zseniális RetroShock!-os videót róla. Ha ugyanis nagyjából képben vagyunk a történettel kapcsolatban, kapunk egy minimális iránymutatást, mire is kell igazán figyelni, olyan apró építőkockákat fedezhetünk fel a kész alkotásban, amik felett talán elsiklanánk. Ezek a finom kis utalások, célzások adják a történet legjavát, így juthatunk még közelebb a minél átfogóbb értelmezéséhez.

Olvasni egyébként kimondottan hálás dolog A Legyek Urát: a stílus sebes, a jellemleírásokat tanítani kellene, ahogyan a természet megfestését is. Semmi esetre sem ifjúsági irodalom, és bár Amerikában tudtommal kötelező olvasmány valahol az általános iskola végén, azért érdemes átgondolni, pontosan kinek adjuk a kezébe. Janne Teller Semmijénél (mint hasonló témájú, esetleges jövőbeni kötelező olvasmánynál) egyébként nagyságrendekkel jobb minőségű irodalmi élmény, bőségesebb tartalommal, ami nem csak üzeneteket közvetít, de az olvasás szeretetét is elültetheti a fiatalokban.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót