OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
REJTELMES TÖRTÉNETEK
REJTELMES TÖRTÉNETEK : Minou szigete

Minou szigete

  2016.08.04. 01:05

Mette Jakobsen - Minou szigeteÍrta: Mette Jakobsen
Fordította: Upor László
Kiadó: Libri, 2012
Oldalszám: 251
 
Minou szigetét a fülszöveg A kis herceg és A végtelen történet közé pozicionálja. Én egész másféle szövegekhez kapcsoltam a könyvet.
 
Bár van valami földtől elszakadt ebben a tengerközépi Sehol-szigetben, mégsem a fantasy birodalmában mozgunk, nem bolygók és kitalált világok között, hanem egy nagyjából valóságos helyszínen, valahol az Északi-tengeren egy sziklás szigeten, pár fura figura zárt közösségében.

 

Minou szigete, ez a szeles, jeges kőtenger, amin csak pár ember lakik, ismerős helyszín. Jártunk már itt a skandináv filmekben és könyvekben. Ez a pár ember, aki itt él, valamiért nem találta meg a helyét a társadalomban, és kiiratkozott a normális életből. Mindannyiuknak van valami furcsa szokása: egy szokás, amivel traumatikus, feloldatlan múltjukat ismétlik.  A Ládás eltüntető bűvészládákat készít. A Tiszteletes megpróbálja öngyilkos elődjét megérteni, és álladnóan ehetetlen pereceket süt, megpróbál a prédikációk, a gyakorlatok általmind mélyebbre jutni önmagába. A Papa Descartes és a filozófia segítségével az Ész hatalmát próbálja helyreállítani, és állandóan olvas, jegyzetel, és filozófusi életet akar élni. A Mama pedig rajzaival a Képzeletbe menekül, és kifesti a falakat. Ez a marék fura ember alig tud egymással úgy érintkezni, hogy áttörjék e mániák falát. Kommunikációjuk szertartás: prédikáció, ünnep, cirkusz. Otthonuk a magány: a templomé, a dolgozószobáé, a tengerparté, a világítótoronyé.     

Eredetileg hárman voltak a szigeten: a Tiszteletes, a Papa és a Ládás. Melléjük érkezik meg negyedikként kívülről a nő. A tengerből jön ki, mint egy Vénusz-allegória, hatalmas, vörös hajjal. Csakhogy egy ilyen zárt közösséget a kívülről jövő ember mindig felborít. Így történik ez most is.

Papa és Mama (akiknek Minou, a kislányuk szemszögéből nincs más neve) összeházasodnak, és gyerekük lesz. Csakhogy a gyerek mindig visszatérés is valamiféle normalitás, valamiféle társadalom felé. Hiába él Minou boldogan az elzárt szigeten a Mama eltűnéséig, mindenképp el fog menni - míg a többiek, így vagy úgy, de örökre ott ragadnak.

A sziget Minou gyerek-Varázshegye: a Papa filozófus, az Észben hisz, Descartes a kedvenc filozófusa, sőt, úgy gondolja, hogy ő maga Descartes leszármazottja. Groteszk Settembrini, de nem a háború előtt, hanem a háború feldolgozatlan tapasztalatával. Lázasan kutatja az élet értelmét, amit csak az Ész lelhet fel. Azt tanítja Minounak, hogy a racionális gondolkodás minden helyzetben a segítségére van. Mindeközben ő maga is megtapasztalta, hogy az Ész nem segít bizonyos helyzetekben: a háború törölte el az Ész mindenhatóságába vetett hitet: Papa hónapokon keresztül bújt egy zöldségveremben, és közben mindentől elszakadt, nem csak fizikailag, hanem mentálisan is. A Sziget a zöldségesverem következménye nála, egyfajta önként vállalt meghosszabbítása az elzártságnak: ebben dolgozza, próbálja meg feldolgozni a vermet a filozófia segítségével.

Mama is a háború, az erőszakos, értelmetlen halál tapasztalatával érkezik a szigetre. Nem tudjuk meg, hogy pontosan mi történt, csak annyit, hogy nem hajlandó róla beszélni, hogy valami elől menekül. Így futnak egymás karjaiba Papával. Míg Papa az Ész embere, Mama a képzeleté. Szerinte az élet értelme csak a képzelet, azaz a művészet segítségével megismerhető és a lét így elviselhető. Minou kettejük között vergődik, és mindkettőt elfogadja: hol az apja tanácsai jutnak eszébe az észről, hol a mamáé a képzeletből. Titkos naplójában rajzok és elmélkedések váltják egymást.

Ugyanakkor sem az Ész, sem a Képzelet nem oldja meg a felnőttek problémáit, és ezt Minou is látja. Hiába a képzelet, az anyja szenved a szigeten az elzártságtól és ki akar törni, ki a világba. Nem elég Kínába képzelnie magát, el is szeretne menni oda. Az apja hiába gondolkozik állandóan, nem érti meg a feleségét, és nem is tudja megtartani. A kettő dilemmájának, a maradás és a menekülés dilemmájának mindenképp csak a tragédia tud véget vetni. Minou, a kislány feladata az marad, hogy megértse: miért tűnt el az anyja, és mit tud kezdeni ő maga a szigettel, az ésszel, a képzelettel.

Ahhoz, hogy el tudjon ő is és apja is búcsúzni a Mamától, kell egy holttest - mert nagyon nehéz úgy meggyászolni valakit, hogy az a valaki nincs is - hogy még lehet bízni abban, hogy előkerül. Egy vízbe fulladt kisfiú holtteste lesz ez a tárgy, amin keresztül el tudnak búcsúzni a halottól. Amit nem tudnak egymásnak elmondani, és nem tudtak a Mamának sem elmondani, azt elmondják a halott kisfiúnak. Az apa az Ész segítségével próbálja megérteni a halált, és összeomlik - beismeri, hogy az Ész itt nem segít. Az összes tudását, elméletét a kisfiúnak mondja el, amit a Mamának nem tudott elmondani, mert a Mama a Képzelet nevében ellenállt. 

Minou pedig mesét ír és rajzol a kisfiúról, és a mesében jut el oda, hogy a Mama tényleg belegyalogolt a tengerbe. De közben végig is gondolja mindazt, ami a Mama halálát megelőzte, és megérti, hogy miért várta hiába a Papa a cirkuszi előadás után Ládástól, az eltüntető művésztől haza a Mamát. Mert Ládás eltüntetései, a bűvésztrükkök a racionalitás hatalmát szüntetik meg, és a képzeletet mozgósítják. Ládás a képzelet birodalmába vitte el a Mamát, aki nem akart onnan visszajönni.

Minou végül meghozza a döntést: el fog menni a szigetről, ahogy a Mama el akart menni, de ő igaziból. Magába olvaszt mindent, amit a szigettől, ettől a zárványtól, kaphatott: a Papától az Észt, a Mamától a Képzeletet, a Tiszteletestől a hitet, a Ládástól pedig a meséket.

Forrás: Meseutca

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót