OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
LÁNYREGÉNY
LÁNYREGÉNY : Mogyoró

Mogyoró

  2016.08.11. 04:17

Szalay Lenke - MogyoróÍrta: Szalay Lenke
Illusztrálta: Réber László
Kiadó: Ciceró, 2011
Oldalstám: 200
 
Lassan már nagymama korba lépnek azok az olvasók, akik annak idején szívből szerették Mogyorót, a kockás kabátos, kék sapkás, kékszemű, mosolygós kislányt. Szalay Lenke méltán népszerű regényét most, kis híján egy fél évszázaddal az első kiadás megjelenése után változatlan formában, Réber László felejthetetlen rajzaival vehetik kézbe a mai gyerekek, s remélhetőleg ugyanolyan élvezettel fogják nyomon követni Mogyoró mulatságos kalandjait, ahogy annak idején szüleik, nagyszüleik tették.

 

OSZOLI MÁRTI

Nyilván többen egyetértenek azzal az állítással, hogy sok újra kiadott klasszikus gyerekkönyv még ma is megállja a helyét a gyerekolvasók könyvespolcán, a kortárs gyerekirodalom legjobbjai között. Nem vesztettek aktualitásukból, nyelvezetük sem tűnik avittnak. Gondoljunk csak Kästner Emil és a detektívekjére (1928) vagy Lindgren Harisnyás Pippijére (1945). Amikor a Cicero Kiadó által újra kiadott Mogyoró című könyvet a kezembe vettem, mégis ellenérzésekkel olvastam a könyv hátsó borítóján lévő ajánlást. “Lassan már nagymama korba lépnek azok az olvasók, akik annak idején szívből szerették Mogyorót, a kockás kabátos, kék sapkás, kékszemű, mosolygós kislányt. Szalay Lenke méltán népszerű regényét most, kis híján egy fél évszázaddal az első kiadás megjelenése után változatlan formában, Réber László felejthetetlen rajzaival vehetik kézbe a mai gyerekek, s remélhetőleg ugyanolyan élvezettel fogják nyomon követni Mogyoró mulatságos kalandjait, ahogy annak idején szüleik, nagyszüleik tették.”

Ezt olvasva azon kezdtem tűnődni, hogy kinek is szólhat ma ez a mű? Vajon egy ilyen ajánlás után beteszi-e a gyerek olvasó a kosarába a könyvet? Vagy a nagymamakorban lévő olvasó veszi meg esetleg az unokájának, mondván, hogy neki tetszett, biztos a gyereknek is fog? S egyáltalán, milyen korú gyerekeknek szól ez a könyv? Az ajánlás alapján: kislányoknak. (A korábbi kiadás a Pöttyös könyvek sorozatban jelent meg.) Viszont a mai lányok, akik már tudnak olvasni, előbb veszik le a könyvesbolt polcáról a Cicero Kiadó Tök jó könyvek-köteteit, mint egy így reklámozott könyvet. A kisebbek pedig – akiknek e sorozat készült (l. Klasszikusok gyerekeknek) – méltán riadhatnak vissza a 208 oldalas terjedelemtől.

A könyv főszereplője Mogyoró, aki nyolcéves, másodikos kislány. Bájos, csacsogó, gyermekien őszinte, és a humor sem áll távol tőle. A másik fontos szereplő a Néni, akivel Mogyoró már a könyv elején megismerkedik. A Néni, aki talán az írónő, amellett, hogy élvezi a kislány üdítő jelenlétét, nem mond le Mogyoró stílusának fejlesztéséről sem. A Néni meséli el az eseményeket, amelyek Mogyoróval történnek (érdekes, hogy a Néni keresztnevét a könyv végéig nem tudjuk meg). Végigkísérhetjük Mogyoró életét a családjában, osztályával, osztálykiránduláson, április elsején, gyereknapon stb. Két szép mesét is olvashatunk a XI., illetve XII. fejezetben, amelyet Mogyoró mesél a Néninek. A könyv a balatoni nyaralásból küldött levéllel ér véget, amelyet Madár Katalin (Mogyoró) mármint harmadik osztályos tanuló ír alá.

Olvasás közben azon gondolkoztam: vajon fél évszázaddal a megjelenés után ugyanolyan élvezettel olvassák-e a mai gyerekek a történetet. Az események akár maiak is lehetnének, hiszen manapság is van gyereknap, április elsejei tréfa, testvérháború, osztálykirándulás. A gyerekek alapjában véve gyerekek maradtak. A stílus azonban sokat változott. A könyv nyelvezete például szokatlan lehet a mai olvasóknak. Először is olyan szavakat kell tisztázni, mint közért, ószeres, tantusz, s hogy mit jelentett régen a szülők részéről az a fenyegetés, hogy “javítóintézetbe visznek”.

A Néniről, aki folyton kijavítja a kislány beszédét, eszünkbe juthat Higgins professzor, aki Pygmalyont (vagy Elizát) tanítgatja a jó modorra. “Idefigyelj, te kis Mogyoró! Arra kérlek, ne mondd mindég azt, hogy ühüm! Az olyan csúnya szokás!” vagy egy másik helyen: “most hazamegyek, és krumplit pucolok anyukámnak… – Talán hámozol, Mogyoró? Vagy ahogy a réztükör előtt állva megszólal a kislány: “azért nagyon szép… csak csillogóbbra kellene pucolni” – Ejnye Mogyoró, hát nem megállapodtunk a múltkor, hogy nem mondod többé, hogy pucolni?” – javítja ki ismét a Néni.
De Mogyoró nemhiába cserfes kislány, kacagva mondja: “Hát akkor úgy mondjam, hogy fényesre kell hámozni?”

A szoktál-e olvasni kérdésre is imigyen fele Mogyoró: “De mennyire szokok!” S amikor a Néni ezt is kijavítja, hogy helyesen: szoktam olvasni, a kislány felháborodottan válaszolja: “de hiszen én szokok is olvasni – nemcsak szoktam!” Az efféle didaktikusság az egész műre jellemző. Ez a mai olvasónak akár már zavaró is lehet.
Az akkori diákszlengen (hanta, krumpli az órád, atomi) is csak mosolyogunk már. Ráadásul a stílus néhol dagályos is: “Egy napon, nem is olyan régen, amikor alkonyból estébe suhant már az idő, s az égbolt sötétjéből fényes csillagok, meg a hold sárgás vigyorgó képe bámult be az ablakon…”

Érdekes az a szituáció is – s manapság szinte elképzelhetetlen -, hogy egy nyolcéves kislány az utcán egy ismeretlen néni mellé szegődve barátságot köt. A gyermeki közlésvágy nem változott ma sem, azt gondolom azonban, a szülők inkább arra nevelik gyermekeiket, hogy idegenekkel ne álljanak szóba.

Nemcsak a stílus, a világ is nagyot változott. Szalay Lenke könyvét olvasva el kell telnie pár fejezetnek, mire megszokjuk stílusát, s már élvezni is tudjuk a történeteket. Mert bevallhatjuk, hogy az olvasás során valóban megszeretjük Mogyorót, a kedves, derűs, humoros kislányt. Néha még Porter méltán híres “hősnője”, Pollyannája is eszünkbe jut róla (Porter: Az élet játéka).

Ha már a nagymama korú olvasókat emlegettük az elején, lehet, hogy jobb, ha Mogyoró kalandjait a nagyi (vagy a szülő) olvassa fel az unokának (gyermeknek). Egyrészt ez jó alkalom lehet a generációk közötti kapcsolattartásra, másrészt az ő szájából hallva e történeteket, azok a visszaemlékezés hitelességével szólhatnak.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót