OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Áfonyka - meseregény

Áfonyka - meseregény

Kadlót Nikolett  2016.07.09. 00:16

Írta: Varró Zsuzsa: Áfonyka, illusztrálta: Domján-Udvardi Melinda. Holnap Kiadó, 2015., 132 oldal
 

Újabb erdő a mesetérképen

 
Varró Zsuzsa Édes Anyanyelvünk-pályadíjas mesekönyve, az Áfonyka az izgalmas kalandok mellett a nyelv és a természet szeretetére tanítja a 8 év feletti gyerekeket.
 
Erdőben játszódó mese sok van. Ma is népszerű a Százholdas Pagony (Milne: Micimackó), a Négyszögletű Kerek Erdő (Lázár Ervin), s a nincs-erdőről (Halász Judit) is szoktak énekelni. Ebbe a sorba áll most be a Gyöngyvirágos Tölgyes, amelyet Varró Zsuzsa töltött meg lakókkal, színekkel, élményekkel. A szerző Áfonyka című új kötetének helyszíne ugyanis egy zegzugos tölgyerdő, ahol egy erdei tündérke kalandjait élhetjük át.
 
Varró Zsuzsa Édes Anyanyelvünk-pályadíjas mesekönyve idén jelent meg a Holnap Kiadó gondozásában. A Domján-Udvardy Melinda illusztrátorral való közös munka eredménye egy jól szerkesztett, szépen illusztrált könyv lett, ahol a képek hűen követik az írottakat, kellemes atmoszférát teremtenek. Az egységes (pasztell) színvilággal és technikával készült, rendkívül aprólékos rajzok a kisebbeknek is örömteli perceket okozhatnak, amíg a mesét hallgatva böngészik például az erdőről készített részletes térképet a belső borítóoldalakon.

 

 
A nagyobbacska gyerekek már önállóan is Áfonykával tarthatnak a kalandok közben: a kötetet ugyanis leginkább 8 éves kortól ajánlják a szerkesztői. A mese szerencsére kellőképpen tagolt. A 15 fejezet lazán kapcsolódik egymáshoz, de külön-külön is önálló szórakozást nyújtanak. Így a gyerekek estéről estére követhetik Áfonykát, és kalandjai során fokozatosan megismerhetik az erdő különös lakóit.

Ez az erdő valóban sok izgalmas alakot tartogat: kezdve például Kökönyével, a mókussal, aki fütyörészésével felébreszti Áfonykát, s így elindítja a történetet. Vagy ott van Böhöm Venti, a furcsa szavajárású szél, aki lendületet ad a mesének, s akár kéretlenül is elfúj bárkit bárhova. De találkozhatunk a falánk Bertukával vagy az őszhozó Zontág Dezsővel is, és említhetném Filoméla királykisasszonyt vagy a titokzatos Erdőelnyelőt is. A nem mindennapi alakokkal való találkozások közben Áfonykának mókás feladatokat kell ügyességgel, ötletességgel megoldani, rejtélyeket kibogozni, problémákat elhárítani tündérke módra.

A helyszín azért is különleges, mert itt szinte mindenki versben beszél, vagy legalábbis dalra fakad – egy erdőhöz képest sok benne a költő. Sőt klasszikusokat is megidéz a könyv: a szemfüles olvasó még akár Walter von der Vogelweide soraira is rábukkanhat!

Aki a verses betétek humorát s nyelvi leleményét garantálja, nem más, mint Varró Dániel. Az ő írásai tagolják a történetfolyamot. A szavakkal való játék bizonyára családi vonás, ugyanis Varró Zsuzsa is előszeretettel használ szokatlan vagy egyénileg alkotott kifejezéseket. Ezek sajnos nagy mennyiségben olykor zavaróvá válnak, kizökkentik az olvasót, s bosszantóan kicsavartnak, helyenként erőltetettnek érződnek. Például azt mondja a szél: „Nézzétek ezt a pancserovicsot!”

De említhetnénk a következőt is: „Ez aztán a hengerbuckó!” Elég lett volna az a fajta nyelvi szellemesség, amelyet szintén Böhöm Venti szájából csentem el példaként: „aztán hipp-hopp, elszeleltem”, vagy „ha bekap engem egy óriás, széllelbélelt lesz”. Máshol egy-egy szólás vagy közmondás, ismert kifejezés nyer szórakoztatóan új értelmet a mesekörnyezetben, például a „húzd fel a nyúlcipőt!” felszólítás, amikor valóban egy nyuszi kínálja a stoplist.

A cselekmény változatos, elgondolkodtatja a gyerekeket, s külön jó, hogy mindennek van megoldása. Itt igazán rossz dolgok sem történnek – persze komiszság és egy csipetnyi rosszcsontság azért akad. A Rettenetes (Krucifix) Rinaldó nevet viselő négyfejű sárkány sem félelmetes, csak morcos, ha korona van a fogán.

Különösen kedves rész Laska és Rizike néni epizódja, ahol a fák tiszteletébe kóstolhatunk bele teljesen új nézőpontból. Remélhetőleg a gyerekeket is a természet szeretetére buzdítja a szundikáló-fecsegő facsemeték gondolata, akiknél szintén van iskola, csak ott a törzshajlítás vagy a szélben hajladozás a tananyag.

Áfonyka sem egy átlagos tündér, hanem sokkal valószerűbb, karakteresebb, vagányabb. Olyan szereplő, akivel szívesen összefutna bármelyik könyvolvasó. Újabb erdőt fedezhetünk fel a mesék hatalmas térképén: érdemes benne barangolni, mert mire elolvassuk Áfonyka történetét, a könyv végére igazán ki is tavaszodik.

Kadlót Nikolett
Forrás: Irodalmi Jelen

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót