OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : A Völgy, írta Tárkony

A Völgy, írta Tárkony

R. Kiss Kornélia  2016.07.23. 02:05

Írta: Kollár Árpád, illusztrálta: Nagy Norbert. Csimota Kiadó, 2016., 84 oldal
 

Borzos, álmos, reszketeg — mi az? Hát költő!

Kollár Árpád új mesehőse, Tárkony, a költő az irónia ellenére is nagyon kedves, szerethető figura

Képtelenség nem szeretni Kollár Árpád új mesehősét, Tárkonyt, a borzos, álmos, reszketeg, nyafogó „nemköltő költőt”, aki először a tejesdobozra nyomtatott versből értesül arról, hogy rajta kívül is él más poéta — ráadásul nagyon úgy tűnik, hogy híresebb, mint ő.

Mielőtt megállapítanánk, hogy a szerző joggal vagy jogtalanul ironizál a költőkön, és keresni kezdenénk Tárkony alakjának ihletőjét a kortárs (magyar) irodalomban, jusson eszünkbe, hogy maga a szerző is költő, ezért az irónia nyilván mindig önirónia is.

A könyvhét előtt sokan várták, hogy megismerhessék Tárkonyt, Kollár Árpád első mesekönyvének főhősét. Ez a várakozás részben a költő előző gyerekverskötetének, a Milyen madárnak volt köszönhető, amely tavalyelőtt jelent meg, és szokatlanul nagy visszhangot váltott ki — nagyobbat, mint amilyet általában a gyerekversek szoktak. A legtöbben nem is igazán gyerekkönyvként tekintettek rá, inkább a gyerekek gondolatvilágából merítő, gyerekeknek is olvasható „felnőtt” költészetre.
 

Valójában a Milyen madár arra volt a legjobb példa, hogy a „gyerek” és a „felnőtt” költészet között nincs éles határvonal. A Milyen madár legalábbis teljes értékű verseskötet volt, és az új kötet, A Völgy, írta Tárkony is teljes értékű mesekönyv, újra csak Nagy Norbert illusztrációival. Itt nyilvánvalóan a gyerekek az elsődleges célközönség, de a néhol lírai, ironikus, ötletes történetek a felnőtteknek is tudnak újat mondani.

Valahol itt, a gyerekek meg a felnőttek világa között félúton él a főhős, Tárkony is. A játék és a kalandvágy mellett jól megfér a depresszió, a félelem, a magány és a hiúság. Tárkony univerzális figura, talán nem túlzás, hogy jó fordításban bárhol a világon megállná a helyét. De a magyar olvasónak azért nyilvánvaló, hogy a Völgy jellegzetesen magyar hely, amelyet nem kevés iróniával szemlél Kollár Árpád.

Kezdjük ott, hogy Tárkony a Kossuth Lajos utca 22.-ben lakik. Nem valószínű, hogy lenne olyan magyar település, ahol nincs Kossuth Lajos utca, nincs kocsma — ahol a Kocsmáros, a falu bölcse trónol, akárcsak a Völgyben –, nincs templom, vagy legalábbis templomtorony, amire Tündér felmenekülhet a színnyalók elől. Olyan hely ez, ahol eltörik a vadcsízek éneke, mert valaki üvegfalat húz a röptük útjába.

Ha a Völgyre gondolunk, egy valóságos, álmos magyar falu jelenik meg a szemünk előtt, és néha bizony Tárkony és barátai is nagyon magyarok tudnak lenni. Főleg maga a nemköltő költő, aki menet közben döbben rá, hogy legalább két költő van a világon. Nem csoda, hogy ehhez a felfedezéshez nagy szerencse kell neki, mert többnyire végigalussza a legtöbb felemelő vagy kritikus pillanatot, a többieknek úgy kell magukkal rángatni a kelletlen poétát, amikor valami fontos közös ügyről van szó.

Ott van a falánk Oregán, ott a Kocsmáros, aki kocsmája révén mindenkinek megszerzi mindenét, és ott van Tündér, akiről úgy hírlik, kocsma nélkül is mindenkitől mindent megszerez. Szó sincs róla, hogy Tündér, akiben egyébként semmi tündéres nincs — még csak nem is nő —, esetleg politikus volna, esetleg köztisztviselő, bár ki tudja. Hiszen ő az, aki átható pillantásával el tudja intézni a vidékre rászabadult milliónyi színnyalót, de naponta csak egyet hajlandó eltüntetni. Ezért azzal biztatja Tárkonyt és csapatát, hogy egymillió év múlva jöjjenek vissza, aztán befordul a fal felé, mert vége a munkaidejének. Hogy a színnyalók az összes színt felfalják a Völgyben, az más kérdés.

A Völgy történetei többnyire nagyon széles teret kínálnak az ehhez hasonló értelmezési játékhoz. Kollár mesekönyvének iróniájában pedig az a szép, hogy a mese figurái és a Völgy ennek ellenére is szerethetők maradnak, és még Tárkonynak is feltűnik, hogy a vadcsízek törött énekébe egyre több fiatal hang vegyül.

Forrás: Magyar Nemzet

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót