OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : Izgő-mozgó könyv

Izgő-mozgó könyv

Győri Hanna  2016.10.06. 13:54

Illusztrálta: Die Krickelkrakels, fordította: Szalay Zsuzsanna. Irkafirka sorozat, kreatív foglalkoztató. General-Press Kiadó, 2012., 80 oldal
 
Papíron mindent lehet

A General Press kiadónál kapható Irkafirka sorozat különleges kötettel bővült: az Izgő-mozgó könyv kreatív foglalkoztató. Megmozgatja a gyereket intellektuálisan, vizuálisan és manuálisan is. Nem rajzolni kell a könyvben (de lehet!), hanem az ujjunkkal követni az eseményeket, az utasításokat végre hajtani, és megfigyelni, hogy milyen változásokat okozunk vele.

A könyv koncepciója hasonló a tavaly a Vivandránál megjelent Pötty könyvhöz, amelyben szintén a könyvet mozgatva, rázogatva, simítva lehetett „mozgatni” a pöttyöket.

 

Az Izgő-mozgó könyv annyiban más, hogy a könyv oldalait összeköti egy történet: ha nem is egy egységes mese, de minden oldalon haladunk lépkedünk az egyik szereplőtől a másikig, az egyik helyszínről a másikra, és ennek az útnak a végpontja és az eleje meglepően és mulatságosan összeér. Ahogy az út minden kis lépése az. Mivel gondolkodni kell rajta, leköti a gyereket, a poénok pedig felvidítják. Ugyanakkor szemléletet is formál indirekt módon. A rajzzal, a papírral, a történettel bármit kezdhetsz. Bárhonnan elindulhatsz, bárhova kilyukadhatsz, a te kreativitásodra és fantáziádra van bízva. A műalkotás vagy feladat nem egy megváltoztathatatlan és megbonthatatlan egység, hanem a befogadóban értelmet nyerő impulzusok szövedéke.

Szóval az egész, úgy, ahogy van, nagyon szimpatikus. Mi az öt- és a hároméves gyerekeimmel néztük együtt a könyvet. Megpróbáltam felvenni videóra őket, de sajnos nem sikerült egyszerre olvasni és felvenni állvány nélkül. Ugyanis elsőre mindenképp kell egy felnőtt a könyv mellé, ha még nem tud a könyvvel játszó gyerek olvasni. De miután végiglapoztuk, kétszer-háromszor újra játszotta a nagyobbik gyerek egyedül, magában – ez is bizonyítja a feladatok érdekes, elgondolkodtató voltát, ez az elmélyítő fázis. (Ide tartozik, hogy a kisebb gyerek egyáltalán nem értette a dolgot. Láthatóan túl absztrakt volt neki az utasítások, az egymást követő képek és mozgások összepasszintása.)

A könyv vizuális világa az Irkafirkákéhoz hasonló, hiszen ugyanaz az illusztrátor-team alkotta. Ez azt jelenti, hogy bár egy egységes stíluson belül maradunk – fekete-fehér, kontúros, groteszk figurák, kevés figura markánsan megjelenítve, és pár alapszín, kitöltés itt-ott – de a rajzok között vannak aranyosabbak és „pop-artosabbak”, felnőttesebbek. A gyerekeket biztosan nem fogja zavarni ez a heterogenitás, a felnőtteket esetleg. Szerintem lépjünk túl rajta, mert jó!

És akkor most nézzük meg részletesebben a feladatokat! A lényegük, hogy a könyv „tapizásával” változásokat érünk el, előrevisszük a cselekményt. (Kicsit olyan érzésem volt, mintha egy iPad alkalmazás költözött volna vissza a valóságba, a kézzelfoghatóságba. És persze itt nincs az a fajta automatizmus. Itt nem csinálja meg senki igaziból a változást. Tehát itt nyilvánvalóvá válik, hogy a fantáziánk segítségével tudjuk csak kiváltani a változást.)

Meg kell kopogtatni a tojást, hogy feltörjön. Énekelni kell, hogy hangot adjunk a sárkánynak. Meg kell bökni a sünit, és összegömbölyödik. De a legviccesebb talán, amikor az óriás hátát vakargatjuk, és bolhák ugrálnak elő belőle. Úgy értem, elképzeljük, hogy bolhák ugrálnak elő... Szóval erről beszéltem, amikor az intellektuális-manuális-vizuális összehangjáról írtam. Aztán lehet ringatni, forgatni a könyvet, hogy mozogjon benne a víz, a föld, lepotyogjanak a körték. Ha számolunk, az is beleilleszkedik a történetbe: mi vagyunk a konyhai óra. Vagy felhívunk valakit a számokkal, hogy jöjjön át ebédelni. Végül lehet le- és felkapcsolni a lámpát a szerelmeseknek – és visszatérünk a tojásokhoz.s

És a történet nem csak a vicc kedvéért kezdődik előlröl – hanem mert ez tényleg újrajátszható, szemben azokkal a típusú foglalkoztatókkal, amiket kitöltesz, és eldobod. Itt újra és újra követheted a mozdulataiddal a történetet. A gyerek szinte „teszteli” hogy tényleg megtörténik-e mindez újból, és közben eljut a játszótérre, a tengerre és az űrbe. Gyorsabban, mint a gondolat.

Győri Hanna

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót