OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM
RECENZIÓK - GYEREKIRODALOM : A végtelen történet- Tedd azt, amit akarsz!

A végtelen történet- Tedd azt, amit akarsz!

Galgóczi Móni  2020.08.19. 11:26

Írta: Michae Ende, fordította: Hárs Ernő.: Európa Könyvkiadó, 2019.,: 444 oldal
 
Mint ahogy az az életrajzban is olvasható, a Michael Ende szülei sokat veszekedtek, és a heves viták során nem voltak tekintettel fiukra, aki ettől kezdve nagyon magányosnak érezte magát. Olyan barátokat keresett, akik segítettek neki elfelejteni a mindennapi megpróbáltatásokat. Ilyen volt például Willi, egy szivarkereskedő fia, aki sajnos 1937-ben meghalt, de testessége és barna haja ismét feléledt az 1979-ben íródott A Végtelen Történet Bastianjában (a regény magyar fordításában: Barnabás).

Jung azt állítja, hogy egyetlen lelki beteg sem tekinthető gyógyultnak, amíg a magasabb rendű célokra vonatkozó hitét vissza nem nyerte. Burkolt formában ehhez a gyógyulási folyamathoz járul hozzá a mese, amely szimbolikusan ösztönzi az embert abban, hogy létének magasabb szintjére jusson.

 

Egészen más a helyzet a gyerekekkel, akik számára a mesék jelentősége felbecsülhetetlen. A gyermekek számára a mese főhősének személyes vonzereje mindennél fontosabb. Ha a kis olvasó képes azonosulni a mese főhősével, a jelképek rendszerén keresztül a mese utat mutat számára önmaga, és a körülötte lévő világ felfedezésében, függetlenül attól, hogy közben milyen nehézségek várnak rá.

Hiszen nincs egyedül. Bármikor beléphet a mese világába (mint ahogy Barnabás is tette A Végtelen Történetben, hogy a többiek segítségével megismerje saját belső folyamatait (minden esetben fantáziába burkolt jelképek segítségével), és amikor úgymond elvégezte a feladatát, bármikor ki is léphet a való világba.

A regény már formáját tekintve is szakít a hagyományokkal: két színnel íródott, jelezve ezzel, hogy két különálló történetről van szó. Ha úgy tetszik: mese a mesében. Csakhogy a mese folyamán fokozatosan kiderül, hogy a szálak összefutnak, a helyszínek és a szereplők ugyanazon világ két síkjának egyazon szereplői.

Fantáziának és az emberek világának léte egymástól függ. Az emberek vágyaikkal és gondolataikkal tartják fent Fantáziát, mégis hazugságnak nevezik, sőt, rosszabb esetben tagadják mindazt, ami ott történik. Ezért el akarják pusztítani.

Csakhogy Fantázia sem hagyja magát. És ezzel máris elérkeztünk az örök körforgás témájához, amiről egyébként a századvég nagy egzisztencialista filozófusai: Bergson és Schopenhauer, sőt, Nietzsche is írtak.

Barnabásnak a történet során végig kell járnia az emberiség fejlődésének folyamatait. Történetével azt példázza, hogy minden utat elölről kell kezdenünk, és elejétől a végéig nekünk magunknak kell bejárni. Hogy elérjük célunkat, mindenről le kell mondanunk, mindent, ami az „előző életükben” volt, el kell felejtenünk, és akkor, de csak akkor képesek leszünk egy magasabb spirituális szintre lépni.

Mivel a történelem folyamán, ahogy az ember egyre erősebb öntudatra ébredt, elveszítette szellemi érzékenységét (ami korábban természetes volt), egyre nehezebben vagyunk képesek befogadni és megérteni a jelképes beszédet (mint például a mítoszokat és a meséket). Csak és kizárólag rajunk múlik, hogy hagyjuk-e eluralkodni saját kis világunkban is a Semmit, vagy felvesszük a harcot az elveszett értékekért.

1984-ben A Végtelen Történetből Wolfgang Petersen filmet készített, ami Ende számára a legrosszabb giccset és kommerszt jelentette, ezért visszavonta nevét és pert indított a forgatás megakadályozása érdekében, de kérelmét néhány jelenet törlésén kívül a bíróság elutasította.

Galgóczi Móni
Forrás: ekuktura.hu

 
 

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót