2014/ „Már csak a változás állandó, vagy még az sem?”
2017.06.10. 21:06
„A rohamos változások közepette egy szó biztosan elavult, és ez az "elavul" szó – írja a rendezvénysorozat egyik állandó szereplője: Gyarmathy Éva. Vele együtt tesszük fel mi is a kérdést: hogy ma „már csak a változás állandó, vagy még az sem?”
Nem véletlenül lett ez a felvetés a 3. Digitális Pedagógus Konferencia alcíme is. Hiszen éppen a folyamatos változások, és az ezekre adandó érvényes reflexiók szükségessége ösztönöz bennünket arra, hogy újra meg újra összehívjuk a digitális világ pedagógiájának elméletével és gyakorlatával foglalkozó konferenciát.
|
Miről szólnak a plenáris előadások?
Lannert Judit: PISA-sokk a digitális szövegértés terén is
Magyarország a 2012-es PISA vizsgálat eredményei alapján több kompetenciaterületen is visszaesett. 2003-hoz képest szignifikánsan romlott a magyar tanulók matematikai teljesítménye és problémamegoldó készsége, a digitális szövegértésben pedig Európában az sereghajtók vagyunk! A három kompetenciaterületen elszenvedett romlás mögött álló okok nem függetlenek egymástól.
Az előadás arra tesz kísérletet, hogy feltárja a 2012-es PISA-sokk mögött álló okokat. A matematika és digitális szövegértés terén a világban sok helyen új szelek fújnak, de ezek még alig értek el hozzánk. Az előadás második felében néhány külföldön már bevált jó gyakorlat bemutatására kerül sor, amelyeket Magyarországon is érdemes lenne kipróbálni. (Lannert Judit, oktatáskutató)
Gyarmathy Éva: A kis kiborgok és a kritikai gondolkodás
Az előadásban a jövő olyan fejlődési irányait mutatom be, amelyektől régóta tartunk, miközben magunk siettetjük, sőt kérjük. A gépekkel való összeolvadás már nem a távoli jövő. Már most a telefonunk az "okos" és a tudásunkat a kezünkben tartjuk, nem a fejünkben. A jó hír, hogy hamarosan a régi megszokott helyzet visszaáll, és a tudásunkat megint a fejünkben hordjuk majd. A rossz hír, hogy lényegében az okos telefonunk kerül nem is annyira a távoli jövőben a fejünkbe. A digitális bennszülötteket felváltják a kis kiborgocskák.
Mi a szerepe most a pedagógiának és a pszichológiának? Ugyanaz, mint eddig volt: az emberi értékeket maximalizálni, vagyis az ember gondolkodását az adott kultúrában lehetséges legmagasabb szintre emelni. Az infokommunikációs társadalomban elérhetők a Bloom taxonómiája szerinti legmagasabb szintek. Sőt, ezek nélkül nem lehet sikeres senki. Ahogy az írásbeliség korában az elemző gondolkodás volt az alapja a sikerességnek, a digitális korszakban a kritikai gondolkodás lép előtérbe. (Gyarmathy Éva, klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus)
Koren Balázs: Okostelefonok az oktatásban
2014-et írunk. A diákok hazamennek, s a Facebookon folytatják a szünetben megkezdett beszélgetéseket. Wikipedián keresik meg mikor élt Napoleon, s úgy nőnek fel, hogy minden egy kattintásra van tőlük. A tanteremben ezzel szemben azzal szembesülnek, hogy minden lassú, régi.
Hogyan lehet okostelefonokat, tableteket bevonni az oktatásba? Milyen korosztályba hogyan lehet alkalmazni azokat? Az előadás során példákat fogok mutatni arra is, hogyan ne használjuk ezeket az eszközöket.
(Koren Balázs, 3 gyermek édesapja, matematika tanár, 7 év középiskolai oktatási gyakorlat, osztályfőnök, az utóbbi három évben az ELTE TTK Matematika módszertani központ oktatója. Ezek mellett az androidportal.hu életrehívója.)
|
Program
2014. április 26. (szombat)
ELTE PPK, Kazinczy utcai épület
9:00-10:00 (Aula) |
|
Regisztráció |
10:00-10:15 (Aula) |
|
Köszöntés, a konferencia megnyitása
(Perjés István, Lévai Dóra) |
10:20-11:50 (Aula) |
|
Plenáris előadások |
|
10:20-10:50 |
Lannert Judit: PISA-sokk a digitális írástudás terén is |
|
10:50-11:20 |
Gyarmathy Éva: A kis kiborgok és a kritikai gondolkodás |
|
11:20-11:50 |
Koren Balázs: Okostelefonok az oktatásban |
11:50-12:10
(Aula) |
|
Digitális Pedagógus Díj 2014 – A Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárának díjátadója |
12:10-13:10
(Kazy Fszt. 4.) |
|
Ebédszünet, kiállítók bemutatkozása |
13:15-14:45 |
|
Szekciófoglalkozások/I. |
13:15-14:45
(Kazy 409.) |
I/1. Info-kommunikáció a tanulásban és a fejlesztésben 1.
“Az én gyerekem is tehetséges” ISZE projekttémához kapcsolódó előadások és műhelybeszélgetés
Szekcióvezető: Gyarmathy Éva |
|
|
Gyarmathy Éva: Tanulás a digitális korszakban |
13:15-14:45 (Kazy Aula) |
I/2. IKT-eszközök kreatív használata – pedagógusok digitális módszertani ötletei I. (Digitális Pedagógus Díjazottak jó gyakorlat bemutatói)
Szekcióvezető: Lévai Dóra |
|
|
Valastyánné Rábl Stefánia: Sasszem – Természeti- és épített környezeti nyomozó iroda – avagy kincsvadászok a világörökség nyomában |
|
|
Bognár Amália: Ajánlott olvasmány feldolgozása IKT eszközökkel |
|
|
Tusorné Fekete Éva: Vízprojekt – avagy amikor együtt visszük a vadászpuskát – természetismeret órán |
|
|
Bakos Márta: A magyar nyelv HANGZÓ tiszta forrása – Tájnyelveink |
|
|
Filep Otília: Kreatív fizika |
|
|
Tóthné Bán Gyöngyi: Találd ki, hol vagyok? – Mystery skype |
13:15-14:45 (Kazy 113.) |
I/3. 21. századi tanulás a gyakorlatban
Szekcióvezető: Prievara Tibor |
|
|
Prievara Tibor: A jövő iskolája – a gyakorlatban |
|
|
Fekete Zsombor: A konzervatív játékosítás gyakorlata: módszer, eredmények, ajánlások |
|
|
Bráder Edina: A diák mint tartalomfejlesztő |
|
|
Koncz Orsolya: Motiváció és 21. századi tanulás |
|
|
Horváth Bianka – Rácz Lili: DiákBlog – így írunk mi! |
|
|
Selyem Dávid: Közgazdaságtani applikáció fejlesztése |
|
|
Bakos Bence – Juhász Gergely: Budapest on the Go! – turisztikai játék fejlesztése |
13:15-14:45 (Kazy 407.) |
I/4. A STEM területek (Tudomány, Technológia, Mérnöktudomány és Matematika) megalapozása a közoktatásban IKT-eszközök támogatásával – Korszerű természettudományos nevelés jó gyakorlatai
Szekcióvezető: Szegedi Eszter |
|
|
Kőrösi Gábor, Esztelecki Péter: Újragondolt tanítás, avagy inverz tanítás IKT eszközök segítségével |
|
|
Kurtán Kolos: Magyarország – a második félév kihívásai! Jó gyakorlatok a földrajz tanításában a 8. évfolyamon |
|
|
Czeglédi Karolina, Mészárosné Fogarasi Erika: Info-kommunikációs eszközök a természettudományos nevelésben, Szandaszőlősön |
|
|
Holeczné Morvai Ildikó, Nagyné Lelkes Anikó: Természettudományos gyakorlat 1. és 5. osztályban IKT eszközök támogatásával |
|
|
Réti Mónika: Ark of Inquiry – nemzetközi kísérlet a felfedeztető tanulás tanulókhoz juttatására, digitális és kevert tanulási környezetben |
13:15-14:45 (Kazy 313.) |
I/5. Az újmédia tudományközi kapcsolatai
Szekcióvezető: Forgó Sándor |
|
|
Fehér Katalin: A digitális profiltól a selfie-ig |
|
|
Szakadát István: Digitális kételyek |
|
|
László Miklós: Élménytársadalom a Facebook galaxisban |
|
|
Molnár György: Az újmédia digitális, időszerű, tartalmi kérdései |
|
|
Forgó Sándor: Az újmédia oktatáselméleti aspektusai |
13:15-14:45 (Kazy 314.) |
I/6. Lájk és/vagy fejsimogatás
A workshop egy olyan világhírű, több országban sikerrel alkalmazott fejlesztő módszert mutat be, amely segíti az egészséges digitális-perszonális interakció megvalósítását a gyerekekkel.
Szekcióvezető: János Réka |
15:00:16:30 |
|
Szekciófoglalkozások/II. |
15:00:16:30 (Kazy 409.) |
II/1. Info-kommunikáció a tanulásban és a fejlesztésben 2.
“Az én gyerekem is tehetséges” ISZE projekttémához kapcsolódó előadások és műhelybeszélgetés
Szekcióvezető: Gyarmathy Éva |
|
|
Szántai Károly: Info-kommunikációs akadálymentesítés a digitális korszakban |
15:00:16:30 (Kazy Aula) |
II/2. IKT-eszközök kreatív használata – pedagógusok digitális módszertani ötletei II. (Digitális Pedagógus Díjazottak jó gyakorlat bemutatói)
Szekcióvezető: Hülber László |
|
|
Kiss Mónika Mária: Szeretettel – Anyukáknak |
|
|
Percs Kriszta: Rizikó, világhódító matek társasjáték |
|
|
Vajda Éva: XIX.század költői a Facebookon |
|
|
Nemes-Nagy Katalin Erika: Ezt főztük ki! |
|
|
Tóth Éva: Készíts hirdetési újságot! |
|
|
Csikó Szilvia: Peregrinusok egykor és most – Életpálya-tervezés és tudásmenedzsment lehetőségei a középiskolás korosztály körében |
15:00:16:30 (Kazy 313.) |
II/3. Miért nem értjük egymást? Szülők és pedagógusok online és offline. Kerekasztal-beszélgetés és fórum a Kölöknet és az OFOE országos vizsgálatainak tapasztalatairól.
Szekcióvezető: Németh Szilvia |
15:00:16:30 (Kazy 113.) |
II/4. Az új nemzedék – digitális tanárjelöltek
Szekcióvezető: Buda András |
|
|
Balogh Andrea – Bot Krisztina – Kolláth Enikő: A digitális implementáció intézményesülése, a digitális pedagógiai kultúra támogatása |
|
|
Malmos Edina – Jász Erzsébet: Tegyük IKT-vá a tanórát! |
|
|
Csont István: P-P-P az oktatásban |
|
|
Nagyházi Anna: Modern inspiráció és szemléltetés az oktatásban, avagy miből tanul a diák és miből a tanár |
|
|
Katona József: A jövő iskolája |
15:00:16:30 (Kazy 314.) |
II/5. Filmkészítés a magatartásproblémával küzdő gyermekek körében
Szekcióvezetők: Csuja László, Fehér Beáta |
|