OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
IFJÚSÁGI - VARÁZSVILÁG-MÁGIA
IFJÚSÁGI - VARÁZSVILÁG-MÁGIA : A jövő harcosai (2) - A feledés folyója

A jövő harcosai (2) - A feledés folyója

  2017.07.01. 14:54

Bessenyei Gábor: Az Olimposz legyőzése 2. – A feledés folyójaKiadás éve: 2016
Oldalszám: 408
 
Indul az újabb istenvadászat!
Marcell, Erik és Adria nyara más, mint a kortársaiké, hiszen a tanév végén hihetetlen kalandokba keveredtek. Lenyűgöző kalandokat éltek át, leleplezték az áruló görög istent és helyrehozták az időzavart.

Ám valami még sincs rendben. Egyre több furcsaság akad a jelenben.

Hogyan kerülnek hárpiák egy panelházba?! Zeusz kérésére visszautaznak az ókori Görögországba, megtalálni a medréből eltűnt alvilági folyót, aminek vízétől a holtak elfelejtik az emlékeiket.

Az alvilág már az összeomlás szélén áll, az idő szövete meghasadt, és mitikus szörnyek szöknek át a jelenbe.

A jövő harcosai versenyt futnak az idővel, hogy megtalálják a feledés folyóját, mielőtt minden összeroppan. Ám ahogy nyomoznak, és megismerik az istenek korábbi tetteit, egyre több szörnyűségről hallanak. Talán még nagyobb a veszedelem, mint gondolták…

Hőseink újabb sodró kalandra indulnak. Tarts velük az izgalmas úton!

 

tudatosolvaso.blogspot

Ez a könyv számomra egy kettős időutazás. Egyrészt a történet miatt, hiszen ismét vendégül látja főhőseinket és az olvasót az ókori Görögország, minden bájával és sötét titkával együtt. Másrészt önmagam miatt: fogtam a könyvet, és fejest ugrottam a gyerekkoromba. Tudom, hogy ha 8-10 évvel fiatalabb lennék, beteges rajongásba kezdenék, a legjobb barátaimként tekintenék a főszereplőkre és a legnagyobb vágyam egy házi halálistennő lenne. Így azonban megmaradt egy kiváló ifjúsági regénynek, amit bátran merek majd ajánlani a fiatalabb korosztálynak. Mégis, egy kicsit visszautaztam a 12-13 éves önmagamhoz, aki az emberekkel szemben a könyveket preferálta, aki órákig kereste a kalandokat a könyvtárban, akinek az volt a legnagyobb boldogság, ha elveszhetett egy újabb világban és véget nem érő ábrándozásokkal töltötte az idejét. Megláttam ezt a kislányt ebben a könyvben, és ezért igazán hálás vagyok.

Na de félre az érzelgősséggel, beszéljünk egy kicsit a könyv technikai oldaláról! A koncepció nagyjából ugyan az, mint az előző résznél, maradtak a görög betűs fejezet számozások - tök jó!-, illetve a végén ismét találunk néhány méltatást. Újítás azonban, hogy a méltatások elé egy részletes Mitológiai ki kicsoda került, ami az egyes istenek rövid bemutatása mellett tartalmazza azt is, hogy milyen szerepet töltenek be a sorozatban, mi történt velük az előző részben. Ez kétszeresen is hasznos, egyrészt biztos, hogy forgatni fogom az ismereti anyag miatt, másrészt pedig ha az író netán nem sietné el a következő részt khm,khm ez ne forduljon elő! :D, akkor némi kapaszkodót is nyújt, hogy képben legyek az eddig történtekkel. Itt tenném még hozzá, hogy ebből - és az egész könyvből - is látszik, mekkora kutatómunka áll a háttérben, én pedig mindig nagyra értékelem, ha egy író ezzel is megtiszteli az olvasóit.

 

Nagy örömmel láttam, hogy mennyit fejlődött a szerző az előző rész megírása óta, sokkal magabiztosabban fogalmaz, és szerencsére már egyáltalán nem fogtam a fejem a magyartalan kifejezések miatt. Szép volt! :) A könyv teli van gazdag leírásokkal - főleg Héliosz palotája tetszett nagyon -, és újabb, odaadással és élénk fantáziával megálmodott istenkarakterekkel. Itt is kiemelném Hélioszt, szerintem most ő sikerült a legjobban, engem megfogott az őrültségével és az idióta szóvicceivel.

Gábor nem csak az írástechnikában mutat fejlődést, hanem a történetvezetésben is. Az Olimposz legyőzésének második része rögtön akcióval indít, ettől nekem sokkal nagyobb kedvem lett olvasni, sokkal hamarabb beindult, mint az első rész. 

Ahogy halad a történet, különféle információkat tudhatunk meg a szereplőkről, többek között a vezetéknevüket, a szüleik nevét és a városuk nevét is. És itt álljuk is meg egy pillanatra. Ha valami hibát akarnék keresni a könyvben, akkor ez utóbbit biztosan kiemelném. Szerintem semmi szükség nem volt elnevezni a várost, ráadásul nekem nagyon bántja a szememet és a magyar város- és falunevekről alkotott képemet. Pillinsz. Hogy is mondjam...nem. Ezt nem tudom befogadni, egyszerűen természetellenesen hangzik és nem is tudom hová tenni. Igaz, összesen kétszer (vagy háromszor?) hangzik el a városnév a regény során, de ez nekem pont elég. Sokkal jobb lett volna, ha marad a város "inkognitóban", mert egyszerűen nem tartom fontosnak a nevét - ez egy kitalált város, annyit tudunk, hogy Magyarországon belül helyezkedik el, kész, boldogok vagyunk, a történet szempontjából még annyira sem fontos, mint az, hogy mikor tartanak a főszereplők pisiszünetet a hősködés közben. Vagy ha mindenképp nevet akarunk adni, még az is jobb lett volna, ha egyszerűen Budapestnek hívjuk. 
Mindegy, lapozzunk, túl fogom élni.

Ami nagyon tetszett, hogy bár a történet - ifjúsági regény lévén teljesen megbocsátható mértékben - néhol leegyszerűsíti a valóságot, mégsem próbálja elbagatellizálni az egyik legnagyobb kérdést: mégis hogyan tudják megoldani ezek a kiskorúak, hogy ne tűnjön fel az eltűnésük? Ebben a részben bepillantást nyerhetünk Marcell konfliktusába a szüleivel, ami pont megfelelő mértékben rázza vissza a regényt a valóság talajára. 

Hőseink ebben a részben újabb nyomozásba kezdenek, ezúttal azonban árnyaltabb a kép, hiszen nem csak az eltűnt alvilági folyót és istennőt, Léthét kell megtalálniuk, hanem azt is, aki elvezethet hozzá. (Egyébként, mielőtt elkezdtem olvasni, el nem tudtam képzelni, hogy lehet egy folyót elrabolni, de nagyon jól meg lett oldva ez is.) A fő szál követi az első rész sémáját: ismét egy áruló istent keresünk, és ismét négy gyanúsítottunk van - Héra, Démétér, Apollón és Héliosz. Az új istenekkel újabb ismeretekre tehetünk szert, és rajtuk kívül felbukkannak olyanok is, akikről az iskolában biztos, hogy nem tanultunk. Gábor még mindig mesterien fonja bele a történetbe a mitológiát, neki köszönhetően észrevétlenül bővültek az ismereteim, sőt, eljutottam arra a pontra, hogy még többet szeretnék tudni. 

A nyomozás végig izgalmas volt, a gyerekek hol egymás oldalán küzdöttek, hol elváltak útjaik, amitől még inkább pörgött a cselekmény. Nekem ezúttal nem sikerült kitalálnom, hogy ki a hunyó, szóval vagy kezdek fáradni, vagy az író gondolkodása lett csavarosabb. 

Különösebben szembetűnő karakterfejlődéseknek nem lehetünk tanúi az olvasás során, inkább árnyaltabb képet kapunk a főszereplőkről, akik képesek meglepetést okozni úgy, hogy közben önmaguk maradnak. Úgy vettem észre, nagyon mélyen a felszín alatt kezd kibontakozni egy szerelmi szál - ami egyáltalán nem váratlan, de ez a klisé  megbocsátható-, viszont szerencsére végig a háttérben marad, nem megy a történet rovására, és a kiskamaszok szerelméhez méltóan aranyos és tartózkodó. Azért persze kíváncsi vagyok, mi lesz belőle - ha lesz egyáltalán.

Bevallom, nekem kicsit hiányzott a Kéer szarkasztikus humora, mintha kicsit kevesebbet kaptunk volna belőle, mint legutóbb. Én ezt annak tulajdonítom, hogy az író egy interjúban azt nyilatkozta, hogy addig kedvelte a Kéert, míg nem volt népszerű, talán emiatt érződik is, hogy egy kicsit "leépítette" - ezt a hozzáállást valamilyen szinten meg tudom érteni, de azért én továbbra is bírom a "csajt".

Bocsánatos bűn ez a Kéer-ügy, a csúnya, ronda, szívtelenül gonosz függővég viszont nem. Ekkora fordulatra egyáltalán nem számítottam, az előző részből kiindulva - én naiv- azt hittem, hogy majd ez is szépen le lesz zárva, hogy ne kelljen körömrágással töltenem a következő rész megjelenéséig hátralévő időt. Erre kaptam az arcomba egy akkora csavart, mint az Olimposz. Köszi, kösz szépen. Most vajon mihez kezdek az életemmel?

Ez a sorozat, hasonlóan Böszörményi Gyula Ambrózy báró esetei sorozatához, hatékony "fegyver" lehet a pedagógusok kezében, egy olyan eszköz, amivel két legyet üthetünk egy csapásra: lépéseket tehetünk az olvasóvá nevelés felé, ráadásul gyarapíthatjuk a gyerekek történelmi ismereteit mindenféle "erőszak" alkalmazása nélkül. Nagyon örülnék, ha ezt minél többen fel tudnák ismerni, és kicsit el mernének távolodni az elavult kötelező olvasmányok bűvköréből. Hatodik-hetedik osztályban kiváló kezdetet jelenthet Az Olimposz legyőzése sorozat.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót