OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
VISSZA A MÚLTBA - REGÉNYES TÖRTÉNELEM KISKAMASZ SZEMMEL
VISSZA A MÚLTBA - REGÉNYES TÖRTÉNELEM KISKAMASZ SZEMMEL : A terepasztal lovagjai

A terepasztal lovagjai

  2017.10.07. 23:27

A terepasztal lovagjai Írta: Kiss Ottó
Illusztrálta: Maarten Wansdronk 
Kiadó: Móra Kiadó, 2007
Oldalszám: 232 
 
„Most, hogy ti is a terepasztal lovagjai lettetek, elárulhatom a legnagyobb titkomat. A városban többen tudni vélik, hogy azért élek itt egyedül, mert valami titkot őrzök. És ebben van is igazság. De ezt soha senki más nem tudhatja meg, csak a beavatottak. Szigorúan csak a beavatottak. Vagyis a lovagok. Ezért mielőtt megmutatnám nektek a titkot, meg kell ígérnetek, hogy soha senkinek nem beszéltek róla. De még csak célzást sem tehettek rá. Még egymás közt sem hozhatjátok szóba soha.”
 
A Bodza utca környékén élő fiúk, Dodi és Szálka léghajót készítenek, amellyel meghódítják a földet, a vizet és a levegőt, sőt a szépséges Fáber Lili szívét is.
 
Grigorján Adorján, az események krónikása cserébe lovaggá üti a fiúkat és beavatja őket a titkos terepasztal társaságába. 
 
Az elsősorban költőként ismert szerző ezzel a művével a középkori lovagregény modernizálására, ifjúsági köntösbe öltöztetésére törekszik. Az izgalmas és fordulatos történetet kisiskolásoknak ajánljuk.
Kiss Ottó hétköznapi hősei

 

Don Szopránó jóslata

A terepasztal lovagjai – már a cím is talányos, játékos. Lovagkori történetre gondolhatunk, de elbizonytalanít a terepasztal szó. Kiss Ottó szeret játszani a szavakkal, ezt már számtalanszor bizonyította, a modern kifejezés rögtön többsíkúvá teszi a még el sem kezdett történetet. Előrevetíti, hogy alighanem a jelenben játszódik majd. A Bevezetés elején álló összefoglaló is ezt bizonyítja, és már itt leszögezi a még nem bizonyított tanulságot: 

„a természet nem képes a hazugságra, az ember viszont igen”. 

Egy a középkorból származó különös levéllel és a benne foglalt jóslatokkal, a lovagi eszmény „korszerűtlenné” válása feletti szomorú megállapításokkal kezdődik a regény, melyet az Ős Lovag írt modern kori leszármazottjának, Grigorján Adorjánnak.

Kissnél nagyszerű, hogy a komolyság és a játékosság, a humor elválaszthatatlan egymástól. A baljóslatoktól (és a reménytől) sem mentes levél komolyságát oldja az ük-ükunoka nevének játékossága. A szerző nyelvi sziporkáival ebben a könyvben sem takarékoskodott.

Az őslovag társa, ahogy a mai amerikai akciófilmekben mondanák, Don Szopránó, messze csengő és vivő nevével, de feltűnik K. Szusz Belli is. Kiss állandóan elvárja a szülőktől vagy az együttolvasást, vagy a magyarázatot, csak reménykedni lehet abban, hogy a gyerekek kérdeznek is. A Sopranos és a szoprán még viszonylag könnyebben érthető, az első talán ma már inkább beugrik a gyerekeknek, mint a sorvadó ének-zene oktatás miatt a második. A casus belli azonban már nem biztos, és az interneten ilyen kitekert formában csak két találattal lesz meg a recenzióknál. 

Az érdekes nyitás után kíváncsiak vagyunk a modern kori hősökre, a gyerekekre, akik újra visszahozhatják a lovagi erényeket az emberiség életébe, akik még képesek lehetnek erre. Don Szopránó, a számok zsenije, az itáliai mester szerint: 

„Számításaim szerint csak a gyerekek segíthetnek a lovagokon. Mert ők azok, akik a legkönnyebben rátalálnak az igazságra. De csak az olyan gyerekek képesek beteljesíteni a saját sorsukat, akik hasonlóak hozzánk, akik az életüket erős várként tudják felépíteni.” 

A ma már sajnos patetikusnak tűnő megállapításokat Kiss jó érzékkel egy középkori lovag szájába adja, így erősítve az állítást.
De kik lesznek ezek a hősök?

A négy mai lovag

Dodi („kövér, akár egy léggömb”) és Szálka (vékony, magas és szögletes) a leghétköznapibb gyerekek, akik önfeledt vakációjukat töltik Dodi nagyanyjánál, Lívióla néninél egy komfortos tárgyakkal teli házban, és éppen azon mesterkednek, hogy egy ásó segítségével a golyóbis túloldalára, Afrikába jussanak. Nagyon tetszik nekik a Rigó utcai szép lány, Fáber Lili, bár egy kicsit fenn hordja az orrát. A jóslat beteljesítéséhez azonban négy gyerek kell, a negyedik már egy nem éppen hétköznapi figura, a környezetvédelmi miniszter fia, Rausek Bibi. 

A humoros és jópofa történet különböző kalandokon keresztül visz el a beteljesítés előtti állapotba. A gyerekek jelleme folyamatosan csiszolódik, a cél érdekében összefognak, igazi jó barátokká válnak, s Grigorján örömmel tapasztalja különleges terepasztalán – azt nem árulom el, miként –, hogy önzetlenek és jószívűek. A történetről legyen elég ennyi.

Kiss Ottó regényében tipikus és különös alakok egyaránt szerepelnek, élethű, hús-vér figurák élik mindennapjaikat, míg hőseink a nagy feladat elvégzésén munkálkodnak. Gyurka, a habókos postás, kicsit Gyuri atyusra emlékeztet, Tavai Áron, a vérbeli kereskedő, Ferró Feró, a kemény, ám rosszindulatúnak tűnő fiú vérebével vagy Miszter Zenit, a fényképész.

A jó és a rossz elkülönítése mellett becsempész a regénybe környezetvédő gondolatokat is, például az üdítős műanyag palackok felhasználásáról. Igazi kalandregényhez illően szerepet kap a történetben örök életű térkép, egy kis léghajózás, jégtörő kód, rabló stb. Kiss Ottó ezúttal is bizonyítja, hogy bármilyen irodalmi közegben otthon van, az izgalmas múltba éppúgy hitelesen, érdekes kalauzol, mint a látszólag unalmas jelenbe. A tanulság sem hiányozhat soha a történeteiből, de ezt ízlésesen, nem sulykolva fogalmazza meg. A humor, az irónia és a nyelvi játékok pedig különösen erősek minden művében – csak legyen, aki érti is őket!

Forrás: Papiruszportál

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót