OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Tom Sawyer kalandjai

Tom Sawyer kalandjai

  2017.10.17. 21:46

Írta: Mark Twain
Fordította: Gyurkovics Máté
Kiadó: Könyvmolyképző, 2015
Oldalszám: 288

Tom Sawyer nem egy mintagyerek.

A nagynénje, Polly néni nem tudja, hová tegye a fiút: Tom egyrészt egy megátalkodott rossz kölyök, aki folyton csak úszik, kalózkodik, kincset keres, meg úgy általában a világot rója, másrészt viszont egy életvidám virgonc kissrác, aki folyton úszik, kalózkodik, kincset keres, meg úgy általában a világot rója. Tom mozgalmas életébe rengeteg dolog belefér (a tanuláson és a templomba járáson kívül): van közte romantikus; van közte mókás és belevaló; ami pedig éjfélkor a temetőben történik az egyenesen vérfagyasztó…

A Tom Sawyer kalandjai egy dolgot biztosan elárul az olvasónak: Mark Twain, a szerző is volt gyerek, es ezt egyáltalán nem felejtette el!

 

 

Galgóczi Tamás
 

Ki ne ismerné Tom Sawyert, aki a Mississippi melletti falucskában tölti kamaszkorát, és igazi rosszcsont viselkedésével borzolja környezete idegeit? Ki ne irigykedne azért a határtalan fantáziáért, aminek köszönhetően fantasztikus kalandokat képes önmaga és barátai számára kitalálni? Ki nem sóhajtozna együtt érzéssel olvasás közben, amikor imádottjával (Betsy) töltött időről számol be a krónikás?

Nem vitás, az iskolát és mindenféle kötöttséget utáló kiskamasz utolérhetetlenül megtestesíti a gyerekkor összes varázslatos élményét, amit a szerencsésebb sorsú ember valaha is átélt, és azóta részben már elfelejtett.

Tom emlékei olyan gondtalansággal, szertelenséggel áradnak, hogy sem az időközben eltelt másfél évszázad, sem pedig az elkerülhetetlenül bekövetkezett társadalmi átalakulás nem kezdte ki hangulatát, a regény ma is ugyanolyan eleven közvetlenséggel szól az olvasóhoz, mint évtizedekkel korábban (ebből a szempontból is hasonlít A dzsungel könyvéhez”, ami ugyancsak felnőttirodalomból vált ifjúsági klasszikussá).

Samuel Langhorne Clemens ugyanis eredetileg felnőtteknek szánta művét, de aztán felesége és a közakarat hatására jobb belátásra tért, s képes volt beismerni: ifjúsági regényt írt.

Így járt jobban, mert legalább nem kellett folyamatosan magyarázkodnia az önéletrajzi elemek miatt (a találgatás amúgy is évtizedekig tartott, hogy ez vagy az a szereplő a valós életben ki volt, mely fejezetek igazak, és melyek kitaláltak, stb.)

Mondjuk az is igaz, hogy a mai ifjúságot különösebben nem foglalkoztatja a könyv ez irányú értelmezése és háttere, számukra csupán egyike azon nagy könyveknek, amelyek híven visszaadják mindazon fontos dolgokat, amelyekért élni érdemes, s amelyek foglalkoztatják a hasonló korú ifjoncokat. Nem utolsó sorban képes megfogalmazni azt a világfájdalmat, ami – még ha csak rövid időre is – beárnyékolja a gyerekkor bárányfelhős egét.

Példaként elég, ha Huck panaszára utalok az utolsó fejezetben, amivel a civilizációt illeti: „Olyan szépen kellett beszélni, hogy elment a kedvem minden szótól.” Vagy Tom keserűségét, amikor Betsy visszaadja a jegyajándékát. De azok a képzelgések sem utolsók, amelyekben a címszereplő jogtalan sérelmének tudatában arról képzeleg, miként NEM fog évtizedekkel később, a halálos ágyán megbocsátani Polly néninek.

Egyszóval – a sorozatcímmel összhangban – valódi klasszikust tisztelhetünk a könyvben, ami életkortól függetlenül képes varázslók és más effélék támogatása nélkül elvarázsolni az olvasót. Nem túlzás azt állítani, hogy még unokáinknak is kedvence lesz, igazi folytatásával, a Huckleberry Finn című regénnyel együtt.

És a végére egy kis érdekesség. A Tom Sawyer kalandjai 1937-es első magyar kiadásában fordítóként még Karinthy Frigyes szerepelt, ám időközben kiderült, ő csupán átnézte Koroknay István fordítását. Szerencsére Mark Twain humorából így sem veszett el semmi, ellentétben a folytatásokkal (Tom Sawyer a léghajón, 1889, Tom Sawyer mint detektív, 1895), amelyeknek gyengeségét még a fordító sem tudta korrigálni.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót