OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Leleplezem a családomat

Leleplezem a családomat

Barna Péter  2017.10.19. 22:59

Méhes György - Leleplezem a családomatÍrta:  
Illusztrálta: Bányai István 
Kiadó: Cerkabella, 2015
Oldalszám: 200

„El van intézve! – jelentette ki biztató mosollyal Vilmos atya –, a költözködést én fogom megszervezni. 

Ebből rögtön tudtuk, hogy rémes dolgok következnek.

Miután Öcsi és barátai porrá zúzzák Apu könyvtárát, és néhány szaki (meg a titokzatos rauhenpikk) segítségével berendezik az új lakást – némi vendégriasztó, takarékossági, autóvezetési és férjnevelési túlélő lecke után –, azt hihetnénk, megnyugszanak a kedélyek. De nem!

Apu és Anyu inkább nyakába veszi a világot, azaz hátára a zsákot, és meg sem áll az Adriáig. Egészen addig lubickolnak gondtalanul, ameddig Vilmos atya..."

A főszereplők  viszontagságairól és ”rémtetteiről” a regénysorozat mindegyik kötetében olvashatunk.

 

E vidám regényeket az író gyakorló szülőknek és a felnövekvő ifjúságnak szánta, hogy a kalandok végére kiderüljön: a barátság, a megértés, a szeretet, anyu meg apu, a család és hasonló nyalánkságok a legfontosabb részei az életnek; bár annak bizony része a tévedés, a hazugság, a baleset, a hiúság, vagy a mindig ínyenc önzés, a remeknek érzett rosszindulat, a borzongató félelem és a jó kis káröröm is.
 
A "Nagy Mesélőként” ismert író a család mindennapi apróságait karikírozza ki ellenállhatatlan humorral, sorozatosan bizonygatva, hogy semmin sem nevethetünk jobban, mint tulajdon balfogásainkon.
 

Tartalom

Ujjé, költözni nagyszerű

Hont foglalunk

Új világot teremtünk

Milyen az eszményi férj?

Majdnem autó

A takarékoskodás titkai

Az az átkozott utazás!


Egy családregény kellős közepe

„Ilyesmi is csak velünk történhet meg…” – ezzel a mondattal kezdődik és végződik Méhes György Leleplezem a családomat című családregénye. És bár az író rögtön meg is cáfolja a felütés és zárás érvényességét („Ezt szokták mondani az emberek. Pedig nem így van. Állandóan ilyesmik történnek valamennyiünkkel.” 5.), attól még mindez jól tükrözi az ember általános hozzáállását a szokatlan és váratlan szituációkhoz. Mert mindannyian úgy gondoljuk, hogy amit átélünk, az csakis ránk jellemző, kizárólag velünk fordulhat elő. Méhes könyvében azt bizonyítja, hogy ez mennyire nincs így, ezen kívül persze csak félkomolyan, de tanácsadói szándékai is vannak: „Művem egyébként tankönyvül szolgálhat kezdő családapák számára, hogyan kerülhetik el a családi élet zátonyait, örvényeit. Roppant sokat tanulhatnának belőle, de sajnos előre tudom, hogy egy fikarcnyit sem okulnak, s ugyanúgy beleesnek a csapdákba, ahogy beleestünk mi is.” (5.) Könyve olyan témákat dolgoz fel, amelyekben mindenki magára, és saját környezetére ismerhet. És a poén éppen ez: azt hisszük, hogy saját családi helyzetünk a legkaotikusabb, napi rutinunk a legkuszább és életünk a legbonyolultabb, de amikor megismerünk másokat, kicsit reálisabbá válik a kép, és belátjuk: mindenkinek hasonló sémákkal és kihívásokkal kell megküzdenie élete során. A különbség inkább a felfogásban van: van, akit megnyomorít, hogy nem pontosan abban a mederben folyik az élete, amit ő elképzelt, és van, aki próbál alkalmazkodni, de azt sem veszi a szívére, ha nem sikerül mindez. Kellő öniróniával szemlélődik, és tudja, jobban teszi, ha rugalmasan kezeli azt a számtalan történést, ami befolyással van rá. Pontosan ilyen figura az elbeszélőnk is, aki egy két gyermekes, szerető apa és férj, akinek kordában kell tartania állandóan változó családi életét. A hét fejezet életének meghatározó kihívásait taglalja. Azokat, amiken mindenkinek át kell esnie. Ilyen többek közt a költözés, az azt követő lakásfelújítás, a jogosítvány megszerzése, a spórolás jelensége és az utazás.

A Leleplezem a családomat kicsit olyan, mint a biciklizés, vagy a vezetés. Nehezen jön bele az ember, de ha megszokja, úgy megszereti, hogy aztán alig akarja abbahagyni. Lassan vesszük fel a vonalat, és az elbeszélés olykori modorosságait (beleértve azt is, amikor az énelbeszélő megszólítja olvasóját) is nehéz megszokni, de a kötet folyamatosan von be minket is a létrehozott világába, és egyre inkább úgy érezzük, szemlélődő helyett szereplővé avanzsáltunk. Aztán szinte már várjuk, hogy mi a következő témakör, mi a legújabb kaland, megoldatlan feladat vagy vicces jelenet. Igen, jelenet, mert úgy érezzük magunkat, akárcsak színházban lennénk. Bohózatokat, számos helyzet- és jellemkomikumot kapunk, amik közül több is tele van élettel, frappáns dialógusokkal, érzékletes és ötletes leírásokkal, és váratlan csattanókkal. Ezeknek köszönhetően valóban mosolyra is fakasztanak minket.

Persze mindezt nehéz egy egész könyvön keresztül fenntartani úgy, hogy a történetek és a fordulatok ne váljanak kiszámíthatóvá vagy lapossá. Sajnos itt is ez történik, a kötet végére mintha elfáradna a beszélő. Nem ülnek annyira a poénok, nem olyan élvezetesek a leírások, és a közhelyek száma is gyarapodik. Ebben nagy szerepe van annak is, hogy a korábbi fejezetekkel ellentétben a záró téma már sokkal inkább magának az utazás és a nyaralás aktusának kifejtése, mintsem a korábbiakhoz hasonlóan a család tagjai ehhez való viszonyulásának bemutatása.

Az előző fejezetek során a témától függetlenül ugyanis a lényeget mindig a családtagok, az ők egymáshoz való viszonya, az egy család életében felmerülő sarkalatos kérdések, problémák, kihívások és feladatok adják. Éppen ez teszi az egészet érdekesebbé: nem csak azt olvassuk, hogy milyen nehéz költözni vagy jogosítványt szerezni, hanem azt, hogy ezeknek a folyamata milyen befolyással van a szereplők életére. Ahhoz, hogy a férj jogosítványt kapjon, mennyi plusz energiát kell mozgósítania a feleségnek, milyen áldozatokat kell vállalnia a gyerekeknek. Így nyerünk betekintést azokba a működési és érzelmi mechanizmusokba, amik együtt tartanak egy családot. De a fókusz mindvégig az emberen, a férjen, a feleségen, a gyerekeken van, az események csak eszközök. Az utolsó fejezet éppen ezért nyújt kevesebbet, mint a többi: ez a két tényező megcserélődik, és az utazás, valamint az ott látottak kerülnek a középpontba. Itt nem érezzük azt, hogy még egy lépéssel közelebb kerültünk azokhoz a szereplőkhöz, akiket egyre inkább megismertünk a regény folyamán.

Ennek ellenére általánosságban elmondható, hogy a jellemrajzok érzékletesen vannak ábrázolva és rendkívül életszerűek. A könnyed és sodró történetvezetés azonban sokszor beleesik saját csapdájába, és az az olvasó érzése, hogy rossz irányba viszi a lendület. Lényegtelen, vagy legalábbis az összkép szempontjából kevésbé fontos részletek vagy személyek kerülnek előtérbe, amik sem nem túl élvezetesek, sem nem árnyalják a helyzetet. Ilyen az, amikor a második fejezetben (Hont foglalunk) az elégségesnél sokkal több szó esik a hanyag és nemtörődöm mesteremberekről, akiknek a feladata lenne az új lakás felújítása. És ilyen az egész regényben meghatározó Vilmos atya személye, aki indokolatlanul lép elő főszereplővé. Ő az, aki szinte minden lényeges helyzetben felbukkan, és sokkal inkább feleslegesen hátráltatja az események gördülékeny továbbvitelét, mintsem elősegítené azt. Persze az világos, hogy ő egyfajta szimbólum, aki megtestesíti azt a család-barátot, aki minden háznál előfordul, és haszontalan tanácsokat ad anélkül, hogy bárki is kérné erre, mégis ezúttal fel-felbukkanó, állandósuló jelenléte indokolatlannak mondható.

Összegezve az eddig leírtakat elmondható, hogy Méhes György könyve egy érdekes és élvezetes olvasmány, melynek bár vannak hibái, mégis képes arra, hogy szórakoztasson és megnevettesse olvasóját, így teljesíti vállalt célját. A könyv végére érve pedig az az érzésünk, hogy az a görbe tükör, amit könyvével a szerző elénk szándékozik állítani, talán nem is annyira görbe. És ez így is van rendjén.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót