OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Ez egy ilyen nap

Ez egy ilyen nap

  2017.12.13. 16:15

10 éves kortól
 
ezegyilyennap_borito.inddÍrta: Mészöly Ágnes
Illusztrálta: Paulovkin Boglárka
Kiadó: Napraforgó, 2016
Oldalszám: 128
 
Reggel felkelnek, iskolába mennek, délután hazamennek, játszanak a gépen, este lefekszenek. Azt gondolnánk, minden tízéves gyerekkel pontosan ugyanazok a dolgok történnek minden nap.
 
Csakhogy ebben a könyvben tizenkét olyan gyerek meséli el egy napját, akik különben sosem találkoznának. Van, aki egy tanyán, lovak között él, és van, aki egy város lakótelepén. Van, aki saját medencében úszkál, van, akinél nincs villany.
 
Mészöly Ágnes értő, cseppet sem kioktató, érzékenyítő gyerekkönyve valós szereplőkkel tíz éven felülieknek, Paulovkin Boglárka vagány illusztrációival.
 
A könyv keletkezési körülményeiről az írónő interjújából kaphatunk bővebb információt.

 

Both Gabi
 
Ez az elmúlt évek egyik legfontosabb könyve, ami valójában nem is mese, mégis minden gyereknek el kellene olvasnia.
 
A kötet 12 mai magyar iskolás egy napját írja le reggeltől estig.
 
Van közöttük olyan, aki a szüleivel él. Olyan is, aki csak az anyukájával. Vagy csak az apukájával. Vagy gyerekotthonban.
 
Van köztük szegény és gazdag, olyan, akinek a szülei közmunkások, és olyan is, aki amiatt szomorkodik, hogy a budai villában nincs saját uszodájuk, mint az Ausztráliai házukban, csak egy közös, amiben „idegenek” is fürödnek.
 
És egy olyan kisfiú is, aki az iskolai feladatot nem tudja megoldani, mert fogalma sincs arról, hogy hány éves az apukája. Semmit nem tud róla. Ezért inkább befeketíti azt a rubrikát, amibe az életkornak kellett volna kerülnie.
 
Szívfájdító, megrendítő, felemelő könyv!

Mészöly Ágnes írta meg a  gyerekek interjúi alapján a szövegeket. Soha nem lehetünk neki elég hálásak azért, amiért ennyire tökéletesen megtalálta azt a hangot, amit ez a kötet kíván. És még a humorral sem maradt adós.

Paulovkin Boglárka is rendkívül érzékenyen reagált illusztrációival az adott történetre. Az ilyen könyvekben van a jövőnk záloga.

Reméljük, hogy azok a gyerekek, akik elolvassák, felnőttkorukban is tisztában lesznek azzal, hogy mindannyian egyek vagyunk, semmi szükség nincs a gyűlölködésre.

E remek kezdeményezés mellé a mi Gyurkó Szilvink is odaállt.

 

Az igazán fontos dolgokról

Sándor Enikő beszélgetett Mészöly Ágnessel

Talán mindnyájan hallottátok már Mészöly Ágnes nevét, és a legtöbben olvastatok is tőle valamit. A Sünimanó, a Hanga és Várkony-sorozat, vagy a Hófehér karácsony mind az ő nevéhez kötődik, és valamennyit jó szívvel ajánljuk nektek. Ágiról érdemes tudni, hogy nemcsak író, hanem gyógypedagógus is. Most a legújabb, igazán különleges kötete, az Ez egy ilyen nap kapcsán beszélgettünk vele.

Hogyan lettél író?

Mindig is író szerettem volna lenni. 
Én voltam a kislány, aki órákon keresztül hintázott a játszótéren, nézte a felhőket és kitalált mindenféle történetet. Javíthatatlan álmodozó voltam. Az iskola aztán helyre tett. Egyszer a János vitézt versben foglaltam össze, és a tanító néni azt mondta a művemre, hogy hogy veszem én ehhez a bátorságot, hiszen verset írni a költők szoktak. Sikerült elég jól letörnie a bátorságomat, talán ezért is mentem a Pető Intézetbe, ahol mozgássérült gyerekekkel foglalkozó tanárokat képeznek. Elvégeztem a főiskolát, majd a kommunikáció szakot és később újságírást is tanultam. Idővel rájöttem, hogy a sajtó nem nekem való, és szépen lassan ráfordultam a gyerekirodalmi útra.

Írtál egy könyvet, ami 12 gyerek egy napját mutatja be. Honnan jött az ötlet?

Az Író Cimborák blogon, ami egy gyerekirodalmi blog, néhány évvel ezelőtt volt egy hasonló téma, oda írtam már erről. Akkor éppen Norvégiában dolgoztam, és egy mozgássérült norvég kisfiú egy napját írtam le úgy, ahogy az Ez egy ilyen nap című könyvben is. A Naphegy Kiadó szerkesztőjének, Kertész Edinának jutott eszébe, hogy ez elég izgalmas ahhoz, hogy akár egy kötet is lehessen belőle. Végül abban maradtunk, hogy különbözőképpen élő gyerekek mindennapjairól fog szólni a könyv, 12 gyerek egy-egy napjáról.

Milyen volt a gyerekekkel együtt dolgozni, nyitottak voltak a beszélgetésre?

A gyerekek nagyon nyitottak voltak, mindenki lelkesen vállalta a szereplést. A szülőkkel voltak nehézségek. Nem mindenki szerette volna, ha mindent pontosan leírok, így itt-ott meg kellett változtatni a neveket, helyszíneket. Ugyanakkor volt olyan is, aki ragaszkodott a tényekhez, annak ellenére, hogy a szerkesztővel aggódtunk, nehogy kellemetlenség származzon belőle. 

Mi volt a legnagyobb öröm ebben a munkában?

Beszélgetni és együtt lenni, közelebbről megismerni a szereplőimet. Amennyire csak lehetőség volt rá, tényleg reggeltől estig ott voltam velük. Jöttem-mentem a gyerekekkel az iskolába, majd haza, így az otthoni életükbe is bepillanthattam.

Úgy írtad meg ezt a könyvet, hogy elmentél minden gyerekhez, és egy napját végigkísérted?

Igen, persze volt olyan gyerek, akihez nem tudtam elmenni, például egy svédországi kisfiúval Skype-on beszélgettünk órákig. De azért szerencsére el tudtam menni majdnem minden iskolába, így jártam egy angol magániskolában és a bicskei gyermekotthonban is. Sajnos az iskolai élményekről nem mondhatok túl sok jót, mert nagyon kevés izgalmas órát láttam, de voltak pozitív dolgok is. Az egyik suliban a hittan tanár nagyon jó órát tartott, sokat nevettünk a gyerekekkel.

Az illusztrációkat Paulovkin Boglárka készítette, milyen volt vele dolgozni? 

Remek! Boginak kevés ideje volt, de nagyon jó illusztrációk készültek, azt egy picit sajnálom, hogy mesénként csak egy rajz került a könyvbe. Finom, elvont képek születtek, tökéletesen eltalálta a történetek apró részleteit, a fontos dolgokat. A borítón például minden gyerek valamilyen személyes tárgya fedezhető fel.

Mi az üzenete ennek a könyvnek?

Általában nem szeretem ezt a kérdést, de ennek a könyvnek tényleg van üzenete. Engem is meglepett, hogy mennyi előítéletet lehet megváltoztatni különböző élettörténetek megismerésével. Sokféleképpen élünk, máshogy telnek a mindennapjaink, de bizonyos kérdések teljesen ugyanazok minden gyerek életében. Például a dánszentmiklósi kislány apukája Németországban dolgozik, az ausztrál kislány apukája pedig Ausztráliá  ban maradt, míg ő hazajött az anyukájával Magyarországra. Ez a két kislány nagyon eltérő körülmények között él: az egyikük fürdőszobájában nincsen beüvegezve az ablak, így majd megfagy minden fogmosáskor, a másikukat viszont az zavarja, hogy a budai társasházuk feszített víztükrű medencéjében a többi lakó is fürödhet… Mégis ugyanúgy hiányzik mindkettőjüknek az apukájuk. Ami fontos.

Interjút készítette: Sándor Enikő
Forrás: Mikkamakka 2016/6
 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót