OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Léna titkai

Léna titkai

Vujovits Júlia  2017.12.13. 19:25

Francine Oomen - Léna titkai 2.
Írta: Francine Oomen
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2016
Oldalszám: 160
 
Léna körül az egész világ a feje tetejére állt, mióta a szülei elváltak. Apa elvárja, hogy Léna otthon érezze magát az új családjában, és barátkozzon az új testvéreivel, akikre rettenetesen féltékeny. Anya is új párra talál, aki egy elképesztően helyes és kedves mostoha-tesóval állít be Lénáékhoz. Vajon beleszerethet az ember a mostohabátyjába?

Theot, öreg barátját, akihez eddig minden bajban fordulhatott, kísértetek riogatják a parkban.

 
Léna lelkét annyi gond és titok nyomja, hogy az már szinte elviselhetetlen. A szülei eleinte csak azt látják, hogy az ő aranyos kislányuk egyszerre szörnyű dolgokat művel, de aztán rájönnek: nemcsak a saját életüket kéne rendbe hozniuk, hanem Lénára is oda kell figyelniük! Léna lassan megbékél két új családjával, és megtalálja a helyét köztük.
 
Segítség, elváltak a szüleim!

 

Míg Léna az előző könyvben inkább gyerek- és tinikor határán egyensúlyozott, most egyértelműen átlépett a (kis)kamaszkorba. A melle növekedése miatt érzett páni félelem helyett már inkább a srácok, az iskolai pletykák és a csókolózás elméleti része foglalkoztatják. Továbbra is ír listákat, de tetszett, hogy ez már nem a regény fő fókusza volt, inkább egy kísérőelem, mely újra és újra feltűnt. A listák már kevésbé a valós döntéshozást szolgálták, inkább vicces, félig komoly epizódok voltak, melyek egy percre feloldották a fő történetszál feszültségét, például amikor Léna a „hiányzik egy kereke” mondás szórakoztatóbb alternatíváját keresi.

Szuper, hogy az írónő nem ragaszkodott a végletekig a listák használatához. Felismerte, hogy a listák előfordulásának ritkulása is része Léna fejlődésének és nem erőltette, hanem a hű maradt a karakterhez ahelyett, hogy az egyszer már bevált elemet ismételgesse az unalomig, ami elég nagy szám, tekintve, hogy mennyi könyv és filmsorozat bukik bele ebbe a hibába.

lena5Kicsit idézzük fel, hogy hol is hagytuk el Lénát múltkor. Apja gyanúsan sokat járt főzőtanfolyamra, míg kiderült, hogy beleszeretett az indonéz szakács Ellába. Ezután elköltözött otthonról. Léna már ezt a lépést is nehezen fogadta el, de most meg kell ismerkednie Ellával, vagy az ő kifejezésével élve, a „boszorkánnyal”. A kislány továbbra is iszonyú dühös, hogy elvették az apját, ezért mindent megtesz, hogy ne következzen be a találka. A sok csíny és kifogás pár hétig talán elodázhatja a találkozást, de nem menekülhet örökké.

„Ekkor kinyílt az ajtó, és ott állt ő. A boszorkány. Hátrahőköltem. Ott állt előttem egy görnyedt, púpos, bandzsa vénasszony a kapafogával és az orrán egy hatalmas bibircsókkal. Hát nem. Idáig csak fotón vagy messziről láttam. Például amikor véletlenül felfedeztem őt apával a parkban, amikor egy padon ültek és csókolóztak. De még sosem beszéltem vele. Sajnos egyáltalán nem csúnya. Sőt, igazából szép, de ezt nem tőlem hallottátok.”


lena8És elkezdődik a spirál. Léna annyira féltékeny és zavart, hogy csomó gonosz tervet eszel ki és a kevésbé elvetemülteket meg is valósítja, amitől iszonyú bűntudata lesz, de nem meri bevallani és bocsánatot kérni, mert fél, hogy apja többé nem fogja szeretni, ha megtudja, hogy miket tett. Így süllyed szegény lány egyre mélyebbre az önutálat, a féltékenység és a titkolózás örvényében, ami borzasztóan megterhelő egy 12 éves számára.

Az elvált szülők gyermekének élete egyik pillanatról a másikra teljesen megváltozik. Eltűnik az a család, azok a szokások, az a környezet, amit egész eddigi életükben megszoktak. Léna úgy érzi, mindenben a szülei döntenek helyette és neki nincs beleszólása a dolgok alakulásába, csak sodródik. Ez a tehetetlenség a félelmeket szül, például hogy a szülő majd jobban fogja szeretni a mostohatestvéreket, de megjelennek a tipikus érzelmi zsarolós gondolatok is:

„Arra gondoltam, hogy beleugrom a tengerbe, és inkább megfulladok, és akkor apának legalább lelkifurdalása lesz”.

lena7A hasonló helyzetben lévő gyerekeknek a könyv olvasása jó alkalom a ventilálásra, illetve hogy ne érezzék úgy, egyedül vannak a problémáikkal. A szülőknek pedig jó eszköz arra, hogy megértsék gyerekeik nézőpontját. Fontos, hogy megértsék, sok rosszaságot és csínyt nem azért csinálnak a kicsik, mert élvezik, hanem mert félnek és úgy érzik, hogy nem szeretik őket.

Mikor azt hinnénk, hogy Léna már elérte az érzelmi megterhelés határát, rajtakapja anyját, ahogy Andrea nevű barátnőjével csókolózik. Plusz örököl egy kutyát, akit nem tud kordában tartani. Plusz összeveszik a legjobb barátnőjével. Nem is beszélve arról, hogy kedvenc hajléktalanja, Theo lelkivilágát is ápolgatnia kell. Közben beleszeret az egyik mostohatesójába. Szóval nagyon nem egyszerű az élet.

„Hiszen anya valamiért mégiscsak összeházasodott apuval, nem? És ez azt jelenti, hogy akkor nem volt leszbikus, ugye? De akkor most miért az? És ez hogyan lehetséges? Át lehet váltani egyikről a másikra? És akkor én mi vagyok? Tetszik nekem Peet, de tulajdonképpen San is. Nem mintha bármi bajom lenne a leszbikusokkal, de… ő az ANYÁM!”

Ez a fordulat hihetetlenül meglepő a könyvben, nem számít rá az ember, de nekem nagyon tetszett, hogy ilyen természetességgel be tudta emelni a szerző a történetbe és képes a fiatalokhoz szólni a melegségről bármiféle didaktikus felhang nélkül. Léna fél, hogy az iskolában ki fogják cikizni, mert két anyukája van és megkérdőjelezi saját szexuális orientációját. Ezek teljesen normális reakciók.

A könyv nem próbálja a gyerekekbe beledöngölni, hogy mindent el kell fogadni és legyünk toleránsak, blablabla… Mármint fontos, hogy toleránsak legyünk, de nem attól leszünk azok, hogy valaki ránk pirít és megparancsolja, hanem ha ilyen életszerű történeteket látunk, ahol nehézséget jelent elfogadni a leszbikus párkapcsolatot, de jól látszik, hogy ez valójában nem jelent problémát, inkább csak szokatlan. A tanulság az, hogy akit szeretünk, azt tényleg a személyisége miatt válasszuk, ne azért, mert beleillik a nekünk megfelelő ideális partner kor, nem, társadalmi osztály kategóriákba.

lena10Ez a regény egy masszív érzékenyítő foglalkozással is felér. A melegek, a hajléktalanok, az indonézek, az elvált szülők – mindenkit kicsit jobban megértünk a könyv végére. (Persze nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a szuper toleráns holland társadalomban játszódik, ahol nagyon más az LMBTQ közösség megítélése, mint itthon.)

Léna annyira igazi kislány. Minden gondolatát valóságosnak éreztem, nem pedig egy felnőtt adta a szájába. Vele örültem és be kell vallanom, kicsit könnyeztem is. Igazi karakterfejlődésen megy át a könyv során, és végül persze megérti, hogy nem lehet visszapörgetni az idő kerekét, ezért a legjobbat kell kihozni a jelenből.
  
Kinek ajánljuk?

  • lena6Szülőknek, akik meg akarják mutatni a gyereküknek, hogy a kutyatartás nem fenékig tejfel
  • Elvált szülők gyerekének (10-11 éves kortól)
  • Válófélben lévő vagy elvált szülőknek, hogy megértsék, mi zajlik a gyerekük fejében
  • Olyanoknak, akik egy izgalmas és különleges, egy szomorú és vidám mesét akarnak olvasni
  • Mindenkinek, aki szereti a holland gyerekirodalomra jellemző hangulatot

 

vissza a kiskamaszok sorozatához

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót