OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Tess és én - Életem legfurcsább hete

Tess és én - Életem legfurcsább hete

Navratil Dominika  2017.12.13. 20:12

Anna Woltz - Tess és én életem legfurcsább heteÍrta: Anna Woltz 
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2016
Oldalszám: 160

A vakáció első napján a bátyám eltörte a lábát. Szóval elég rosszul járt, de nekem pont ez volt a szerencsém, mert a rendelőnél találkoztam Tess-szel.

Tess szeme barna, és arany pöttyöcskék vannak benne. Sosem kér bocsánatot és szeret parancsolgatni. Az apja nem is tud róla, hogy létezik. Csak egy hete van, hogy megismerje az apját. Nekem is csak egy hetem van, hogy vele legyek. Úgyhogy segítek neki.

Egy hétig vagyunk a szigeten, de ez életem legfurcsább és legboldogabb hete.

Töltsd Tess-szel és Samuellel ezt a lélgezetelállítóan izgalmas egy hetet, amelyben a tizenegy éves Tess megszelídíti az apukáját, a tízéves Samuel pedig rengeteget gondolkodik barátságról és családról, örök búcsúról és első szerelemről.

 

Mégis kinek a története?

„Szerinted az utolsó dinoszaurusz tudta, hogy ő az utolsó?” – kérdezi a Tess és én főhőse, Samuel, a tízéves fiú, akit mindenki fiatalabbnak néz a koránál, és senki nem érti, miért foglalkoztatják ilyen értelmetlen kérdések. Bátyja cinikusan Professzornak szólítja, szüleitől pedig kedves, de rezignált, üres válaszokat kap. Szüleivel egy hétre nyaralni utaznak egy kis szigetre, Texelre. Teljesen átlagos vakációnak indul az egész...

Aztán a semmiből egyszer csak megjelenik Tess a fura pöttyös szemeivel, és a laptopja mögül odakiabálja Samuelnek a szokatlanul közvetlen kérdéseit: „Tudsz valamit a zebrahalakról?”, „Tudsz trombitán játszani?”, „Vettél már részt fafaragó tanfolyamon?”, és még a fiú dinós kérdésére is válaszol.

Hát így kezdődik az ő történetük.

Azt írtam, az ő történetük, de valójában nem ugyanarról a történetről van szó. Míg Tess az apjával ismerkedik és ezzel együtt az identitását keresi, addig Samuel a veszteségek feldolgozásával, a halállal próbál megbékélni és végtelen számú kérdésére választ találni. A Száz óra sötétség és a Black Box szerzője, Anna Woltz most is egy olyan regényt alkotott, amiben a konkrét cselekmény mögött komoly kérdések feszülnek, habár a szereplői fiatalabbak az előző két regénynél, épp a kamaszkor elején vannak.

„Szóval az ember nem veszi észre, hogy meghalt. De azt igen, hogy mások meghalnak, mert aki nem hal meg, az itt marad. és akkor egyedül kell tovább élnie. Ez a legnehezebb.”

A történetet Samuel szemszögéből ismerhetjük meg, gondolatai előtérbe kerülnek a regény olvasása során. Megpróbál el nem szenvedett veszteségeket feldolgozni: hogy megbarátkozzon a gondolattal, miszerint legfiatalabbként ő marad életben utoljára a családjából, minden nap egy kicsit több időt tölt el nélkülük, és kipróbálja, milyen egy gödör mélyén feküdni. Miközben olvassuk a regényt, magunkra ismerhetünk benne.

Minden gyereknek eljön az életében a pillanat, amikor először tudatosul benne a halál fogalma, és ennek a feldolgozása Samuel életében Tess megismerésével kezdődik és az idős Hendrikkel való beszélgetéssel folytatódik. Samuel megfogalmazza azokat a gondolatokat, amiket szeretünk elrejteni saját magunk elől, és gyermeki őszinteséggel és nyíltsággal tárja elénk a legintimebb gondolatait, például hogy fél attól, hogy senki nem fog elmenni a temetésére.

És Tess pedig, aki egész életében nem tudta, ki az apja, most hirtelen szembesül a férfival és egy életre szóló választás elé állítja önmagát: akarja-e, hogy megtudja az apja, hogy Tess a lánya? Akar-e magának egy apát, vagy inkább maradjon minden a régiben, csak ő, Tess és az anyukája, kettesben? Vajon az apja egyáltalán szeretné őt?

A szókimondó és életvidám lány legbelül komoly vívódáson megy keresztül, aminek feldolgozásában Samuel kulcsszerepet játszik, ahogyan a fiúéban pedig ő. Kettőjük kapcsolata bár csak pár nap ismeretségből áll, mégis nagy horderejű változásokat hoznak egymás életébe.

Az író finom precizitással érzékeltet az olvasóval olyan tényeket, amelyeket Samuel maga is csak sejt, vagy észre sem vesz. Irigyli bátyját, Jorrét, aki sokkal magasabb nála és még egy színdarabban is szerepel, azonban nem veszi észre Jorre érzékeny pontját, a rosszul sikerült Cito-tesztet, aminek még az említése is tabutéma a családban, és ami miatt Jorre az utóbbi időben furcsán viselkedik vele szemben. A történetben szereplő felnőttek nem aktív részesei, csak tétlen elemei az eseményeknek. Tess és Samuel világából ki vannak zárva, leszámítva a 89 éves Hendriket, akit bolondnak tartanak a helyiek. De hát maga Tess és Samuel is furák, így illik a világképükbe.

A regény hangulata magával sodorja az olvasót, és az első betűtől az utolsóig leköti. Anna Woltz precízen ragadja meg azokat a momentumokat a texeli tavaszból, amik segítségével szinte érezhető a sós levegő és tapinthatóak a homok szemcséi. Emellett a holland irodalomra jellemző szókimondás, a határokat feszegető lételméleti kérdések az élet végességének tudatával való harmonikus együttélés gondolata az, ami miatt ez a könyv, bár 10 éves kortól ajánlott, egy felnőtt számára is elgondolkodtató olvasmány lehet. Ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy bár bátran a kezébe adhatjuk egy 10-11 évesnek, mert a történet végkimenetele és Samuel életszemlélete is pozitív, életigenlő fordulatot vesz, nem árt, ha egy felnőtt is elolvassa. Ez a regény ugyanis tökéletes alapja egy elmélyült beszélgetésnek az élet igazán fontos és végletes kérdéseiről.

Forrás: pagony.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót