OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Lufi és az elcserélt születésnap

Lufi és az elcserélt születésnap

  2018.03.14. 16:37

Írta: Balázs Ágnes
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2012
Oldalszám: 240  

Lufi kamaszodik. Legalábbis a környezetében élők állandóan ezt mondogatják, bármit is tesz. Pedig Lufi csupán egy kis odafigyelésre vágyik, hiszen mióta az ikerpár megszületett, szülei sokkal kevesebb időt tudnak rászánni. Példának okáért, megfeledkezve Lufi tizenkettedik születésnapjáról, éppen a nevezetes napon készülnek elutazni egy kis kikapcsolódásra. Nagymamájának azonban mentőötlete támad: cseréljék el a születésnapjukat. Így aztán Lufi egy hónappal később tarthatja meg világra szóló születésnapi buliját, amikor már a szülei is otthon lesznek, sőt legjobb barátja, Szamóca is.

A fiú ugyanis Londonba utazott cserediákként. A kiskamaszok lelkében nagy viharok dúlnak, Lufi féltékeny lesz, mert Szamóca küldd egy fotót, amelyen egy magyar diáklánnyal látható összebújva a londoni állatkertben, ezért hősnőnk elhatározza, hogy ő féltékennyé teszi a fiút. Az érzelmi viharok az osztálytársait sem kímélik, szerelmek, szakítások követik egymást, sőt néhányan akaratukon kívül a szülők szerelmi bonyodalmaiba is belekeverednek.

A kötet szereplői mindezeket orvoslandó, megalapítják a SZÖSZ-t, a Szenvedő Öreglányok Szervezetét, valamint a LÁP-ot, azaz a Lelkiállapotok Panaszirodáját. Közben pedig gőzerővel folyik Lufi születésnapi bulijának szervezése, amelyen aztán a lány megkapja a legszebb ajándékot.

Békés Rozi kedves, fekete-fehér illusztrációi kísérik a történetet, amely a kiskamasz lányoknak ajánlható.
Segítség, kamaszodom! - Részlet a regényből

 

Mostanában mindenki azt hajtogatja, hogy kamaszodom. Ha véletlenül otthon felejtem a történelemfüzetemet, és egyest kapok miatta, akkor anyu nem azt mondja, hogy „Micsoda igazságtalanság!”, hanem megnézi a tájékoztató füzetemben az elégtelent, szomorúan rám tekint, és azt sóhajtja, hogy ez is csak azért van, mert kamaszodom. És amikor ezek után kifejtem neki, hogy Márta néni egyáltalán nem jó tanár, mert ő nem is a tudásomra kíváncsi, csak a füzetemre, pedig én egész éjjel Julius Caesart meg a Nyugatrómai Birodalom bukását magoltam, a Spartacus-felkelésről már nem is beszélve, akkor nagymama besiet a konyhából, és rám szól, hogy ne szemtelenkedjek  anyuval, és még fejcsóválva hozzáteszi, hogy ez is csak azért van, mert kamaszodom.

És amikor megkérem aput, hogy magyarázza el a matekot, mert másnap nagydolgozatot írok a tizedes törtekből, akkor ahelyett, hogy szépen leülnénk az íróasztalomhoz, és átvenné velem az anyagot, idegesen kiabálni kezd, hogy én mindig az utolsó pillanatban szólok neki, és mindig akkor, amikor BL-meccs megy a tévében. Aztán persze még mérgesen azt is hozzáteszi, hogy ez is csak azért van, mert kamaszodom. És amikor ezek után éjfélig görnyedek a matekfüzetem fölött, mert nem szeretnék másnap egyest kapni, akkor anyu nem azt mondja, hogy „Jaj, milyen szorgalmas lányom van nekem!”, hanem beront a szobámba, leoltja a villanyt és dühösen szónokolni kezd, hogy legközelebb csak akkor vihetem Tornádót a parkba, ha már megtanultam a leckémet, mert lám, lám, ma is játékkal töltöttem az időt, ahelyett hogy tanultam volna. Pedig én csak azért viszem Tornádót a parkba, mert neki teljesen mindegy, hogy én éppen kamaszodom-e vagy sem, és mindig ráér játszani velem. Nem mondja azt, hogy „Azonnal, Lufikám, csak lefürdetem az ikreket”, vagy azt, hogy „Mindjárt megyek, csak megnézem a híradót”, vagy „Máris, kiscsillagom, csak még gyorsan kisütöm a palacsintát”. Tornádó az első füttyszóra a lábamnál terem, lelkesen rohangál velem a bokrok között, visszahozza a labdát, és megkeres, ha elbújok előle.

Otthon mindenki csak szánakozva bámul rám, meg szomorúan sóhajtozik és csóválja a fejét, ha meglát. És bármit mondok vagy teszek, mindenre az a válaszuk, hogy kamaszodom, ahelyett hogy odafigyelnének rám, és megpróbálnának megérteni.

Akkor sem értett meg senki, amikor anyu és apu bejelentette, hogy az ikrek születése óta először elutaznak kettesben a hétvégére, és én sírva fakadtam.

Az egész család nekem támadt, hogy milyen önző vagyok és gonosz, csóválták a fejüket és értetlenkedtek, hogy miért nem tudok egy kicsit örülni annak, hogy a szüleim végre kikapcsolódnak, és persze azonnal hozzátették, hogy ez is csak azért van, mert kamaszodom. És amikor még villanyoltás után is hüppögtem az ágyban, akkor bejött hozzám nagymama, és én végre elmondhattam neki, hogy nem azért vagyok szomorú, mert anyuék elutaznak, hanem azért, mert pont a hétvégén lesz a születésnapom, és egyáltalán nem esik jól, hogy erről mindenki megfeledkezett.

Nagymamának, mint mindig, erre is volt egy mentő ötlete. Töprengett egy keveset, aztán felajánlotta, hogy cseréljük el a születésnapunkat! Igaz ugyan, hogy neki egy hónap múlva lesz, de őt egyáltalán nem zavarja, ha anyuék nem húzzák meg a fülét éppen a születésnapján, hanem csak másnap köszöntik fel. Nekem rögtön megtetszett az ötlet, már korábban elhatároztam, hogy idén hatalmas házibulit rendezek, de még nem tudtam hozzáfogni a szervezéshez, mert három témazárót is írtunk a héten. Gondoltam, legalább lesz elég időm, hogy felkészüljek a bulira, mert én olyan emlékezetes születésnapot szeretnék, hogy a Kukucska ikrek belesápadjanak az irigységbe, amikor megmutogatom nekik a zsúromon készült fényképeket.

A Kukucska ikrek ugyanis minden évben fergeteges házibulit rendeznek a születésnapjuk alkalmából, ahová meghívják az összes lányt az osztályból, kivéve engem meg a DALMÉZSUTA HANTAZSIMEMŐ többi tagját. Másnap aztán nem győzik mutogatni a fényképeket, és fûnek-fának dicsekednek, hogy milyen különleges programmal lepték meg őket a szüleik. Egyik évben beállított hozzájuk egy bohóc, a másik évben tûzijátékot rendeztek az udvaron, de volt már náluk zsonglőr, állatidomár és táncdalénekes, sőt egyszer még színielőadást is rendeztek a lakásukon, igazi színészek játszottak igazi díszletben, és a végén autogramot osztogattak a lelkes közönségnek. Az egészet az apukájuknak köszönhetik, aki egy rendezvényszervező iroda vezetője, és azt hív meg a lányaihoz, akit csak akar.

Anyunak azonnal elújságoltam a szülinapcserét, és azt is hozzátettem, hogy a nagyi születésnapján hatalmas házibulit rendezek, mert én már tavalyelőtt is szerettem volna bulit tartani, de akkor nem lehetett a tesóim születése miatt, meg tavaly is szerettem volna, de akkor meg azért nem lehetett, mert még kicsik voltak az ikrek, de most, hogy már majdnem kétévesek, végre én is összehívhatom a barátaimat! Nem vagyok biztos benne, hogy anyu figyelt rám, mert Rebeka éppen elhasalt és bömbölni kezdett, de én addig nem tágítottam, amíg anyu igent nem hümmögött a szülinapi bulimra, mert szeretem a dolgokat azon melegében dûlőre vinni. Aztán gyorsan megkérdeztem aputól is, hogy megtarthatom-e a bulit, és szerencsére ő is igent hümmögött, bár meglehet, hogy ő sem figyelt rám, ugyanis éppen telefonált, és a főnöke volt a vonalban.

Mindenesetre kissé megnyugodva tértem vissza a szobámba, bebújtam az ágyba, és tervezgetni kezdtem.

A következőkre jutottam:

1. Meghívom az egész osztályt, kivéve a Kukucska ikreket.

2. Nálam is lesz állatidomár, együttes, és mindenképpen szeretnék színielőadást is. A nappalink ugyan kicsi, de az udvaron felállíthatjuk a díszletet.

3. A nagyi szülinapjáig még van egy hónap. Addigra legalább visszacserélik Szamócát! (...)

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót