OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Óriás

Óriás

  2018.06.13. 09:13

TOP50 - 2018
orias_borito_1000px.jpgÍrta: Kate Scott
Kiadó: Pozsonyi pagony, 2018
Oldalszám: 168

„Rájöttem, hogy számomra ez a boldogság. Okésnak lenni.”

Anzo nagyon-nagyon kicsi. A szülei nagyon-nagyon magasak és hangosak. Talán ezért nem hallják meg, amit mondani szeretne nekik.

Mit kéne tennie Anzónak, hogy a szülei meghallgassák, az iskolában ne csúfolják, és végre a legjobb barátain kívül más is észrevegye, hogy milyen fantasztikus és tehetséges?

Amikor rajzaival megnyeri a képregényszövetség különdíját, elhatározza (vagy inkább a barátai határozzák el helyette), hogy a kezébe veszi a sorsát.

Lehet, hogy néha nem árt kockáztatni, és bízni benne, hogy a legjobb dolog igenis meg fog történni velünk.

Kovács Eszter, a Pagony főszerkesztője szerint

"sok gyerek ebben a korban (szerk.: 912 évesek) még technikailag sem tud jól olvasni, nekik ezek nehéz könyvek, mert relatív hosszúak (200-250 oldal) – sokan viszont tudnak olvasni, csak nem találják a megfelelő olvasmányt – és ezek a könyvek (főként a kötelező olvasmányokhoz hasonlítva) tényleg nekik és róluk szólnak. Szerintem ebben az életkorban még szeretnek olvasni a gyerekek, de itt nagyon könnyű elveszíteni őket – többek között azért is, mert olyan könyveket olvastatunk velük, amik nem nekik valók."
 
A zsűri laudációja

 


A Pagony 2018-ban útjra indított Abszolút Könyvek sorozatában a kiskamaszoknak kínálnak olvasnivalót, olyan témákról, amelyek számukra is jól ismert helyzetek. Az Óriásban a tizenegy éves Anzo a korához képest elég kicsinek számít, amiért gyakran csúfolják és úgy érzi, figyelmen kívül hagyják. Anzo, akinek minden vágya, hogy nagy legyen, két rendkívüli dologgal rendelkezik: tehetséges a képregényrajzolásban és van egy nagyszerű barátja, aki segít neki abban, hogy higgyen a saját képességeiben. Kate Scott szívmelengetően kedves és humoros története egyben jótanács is lehet mindazoknak, akik hasonló problémákkal küzdenek.
 
 
Miért fogják szeretni az Óriást?

A regény főhőse és elbeszélője Anzo, akivel elég könnyű azonosulni és együttérezni. Anzo a neve ellenére (ami 'óriás'-t jelent) elég aprócska. Ő a legalacsonyabb az osztályban, ahol persze a nagyszájú Josh folyamatosan piszkálja.

Nagy ereje a könyvnek, ahogy az iskolai bántalmazás megjelenik benne. Egyfelől igazolást nyer, hogy "a csoport (...) korántsem az a meleg, barátságos közeg, aminek első pillanatra tűnik, hanem kemény felkészítés az életre, győztesekkel és vesztesekkel", miközben a tényszerű probléma árnyalódik is: Anzo pontosan érzi, hogy nem áll valami jól az önbizalom terén. Csak ezen nem nagyon tud változtatni... Mit is tehetne: mindez a testi adottságaiból fakad, azon hogyan is változtathatna... 

Sokáig úgy tűnik, minden problémája abból fakad, hogy alacsony: ezért piszkálják a suliban és ezért nem foglalkozik vele az égimeszelő családja: a folyamatosan barkácsoló és fúrógépekkel hadonászó anyukája, az új étterem marketing ötletein vitatkozó apukája és Tabert bácsi, a nagybátyja, sőt, ott van még Miles bácsi is, a másik bácsika, aki az új étterem új étlapjával kísérletezik. Az egyetlen bökkenő, hogy az új étterem pont Anzo családi otthonából lesz átépítve...

Ezen a ponton lesz Elise, Anzo legjobb barátja és osztálytársa a történet kulcsfigurája, aki a főhős mellett a másik nagyon szerethető azonosulási pont a regényben, és főleg azoknak az olvasó gyerekeknek lesz fontos, akik szintén megtapasztalják az iskolai piszkálódást a hétköznapokban, és ugyan nem ők a pontenciális áldozatok, de az empatikus attidűdjük miatt nem tudnak szemrebbenés nélkül elmenni a probléma mellet.

Sok Elise van ma az osztályokban, és ők azok, akik kulcsfontosságúak az iskolai piszkálódások megoldásában – épp úgy, mint a regényben is.

Elise számára az iskolai piszkálódás, erőfitogtatás és megalázás-megalázkodás kérdése rögtön árnyaltabb, mit ahogyan azt Anzo elszenvedi.

A kislány azon munkálkodik, hogyan tehetne szert Anzo egy kicsit (sokkal) nagyobb önbizalomra. Tudja, hogy Anzo feladata megoldani ezt a problémát még akkor is, ha a családja tojik a fejére, és akkor is, ha a tanárok sem a legszuperebbek a helyzet kezelésében...

Elise nélkül viszont soha nem tenne szert igazi önbizalomra. A kislány igencsak céltudatosan pszichológusnak készül és a maga végtelenül szerethető karakán módján ügyesen vezeti Anzot a jellemfejlődésében. Ő az egyetlen például, aki támogatja Anzo rejtett tehetségét, a képregényrajzolást, és nem árulok el nagy titkot azzal, hogy pont ez a tehetség fogja elvezetni Anzot az önbizalommal kapcsolatos felismeréseihez...

A megjelenő téma ellére az Óriás nagyon vicces és lendületes könyv.
A regény első csaravja az, amikor Anzo nőni kezd, és meg sem áll, amíg égimeszelő nem lesz belőle. 
(Amúgy, lehet, hogy ez is Elise-nek köszönhető, mert az ő ötlete volt A pozitív gondolkodás hatalma, és a könyvben olvasható gyakorlatok elvégzése, de be kell látni, Anzonak volt genetikai esélye a hirtelen megnyúlásra.)

Vajon hogyan befolyásolja a növekedés Anzo önértékelését? Persze, hogy nem sok vátozik, a flúgos családja továbbra is flúgos marad, és az iskolában éppen annyira lehet piszkálni egy égimeszelőt, mint egy törpét... Így viszont, hogy teljesült Anzo legnagyobb vágya: alacsony fiúcskából igazi óriásmagas (már felnőttnek tetsző) fiú lett, muszáj elgondolkodnia azon, miért is nem érzi jobban magát a bőrében...

Az első csavarral, hirtelen megnyúlással olyan tempóra vált a történet, hogy egyszerűen nem lehet abbahagyni az olvasást. A hirtelen testi-(lelki) növekedés pedig egy katartikus utazásig sodorja a két gyereket (vagy már majdnem felnőttet?).
Az Óriást minden kilencen felüli gyereknek olvasnia kell!

Forrás: pagony.hu

 

konyvutca.blogspot

Fontos témákat megjelenítő regények az Abszolút sorozat részei, míg a Gipszben, egy válás okozott főhősünknek már-már feldolgozhatatlan problémát, az Óriás a kirekesztettség, kiközösítés, tolerancia témakörét jeleníti meg Anzo, a kisnövésű 12 éves fiú szemszögéből.

Anzo kisebb méretű az átlaghoz képest, tizenkét évesen mindössze 122 cm magasra nőtt. Pedig a családja, a szülei és a két nagybátyja óriásira nőttek, anyukája kivételével mindegyikük jóval magasabb, mint 2 méter, bár az anyukájának sem sok hiányzik hozzá.

Ezzel szemben Anzo kicsi, ezért mindig úgy gondolja, hogy hangos, pörgős életet élő családja azért nem veszi észre, azért nem hallgatják meg, mert ilyen kicsire nőtt. Ha ez nem lenne elég, akkor még az iskolában is állandó csúfolódások céltáblája, a méretét illetően. Mindennap el kell viselnie Josh nevű osztálytársa zaklatásait, ami akkor is nagyon nehéz dolog, ha vannak az embernek barátai is.

Szerencsére, legjobb barátját, Elsie-t nem a mérete érdekli, hanem az esze, a gondolatai és a tehetsége. Mert Anzo mindennél jobban imád képregényeket rajzolni és tehetsége is van hozzá. De ezt csak egyedül Elsie tudja, mert a szülei és nagybátyjai nem érnek rá ezzel foglalkozni a küszöbön álló étterem megnyitás miatt.

Így történhetett, hogy lemaradtak Anzo életének egy nagyon fontos sikeréről, és Anzo előtt teljesen kétséges, hogy eljut-e a képregényfesztiválra, ahová meghívót kapott. Hogyan is juthatna el, amikor a szülei meg sem hallják, meg sem látják, és mindenre csak bólogatnak, nem tudják, mi a gyermekük hobbija, milyen vágyai vannak és milyen atrocitások érik az iskolában.

Egyszercsak azonban minden változni látszik, ám Anzo így is keserű megtapasztalást tesz azt illetően, hogy mindegy mekkora az ember, vagy milyen a külseje, nem az a lényeg, ami kívül van, hanem, ami belül. Mindegy, hogy ő kicsi vagy nagy, a barátai ugyanazok maradtak, és képregényt rajzolni így is nagyszerűen tud.

Csodálatos történet volt, egy kedves, okos, tehetséges, érzékeny 12 évesről, akinek nincs önbizalma, akinek önértékelési problémái vannak, akit csúfolnak az iskolában. A téma elszomorító, a könyv mégis nagyon vicces, színvonalas, modern és elgondolkodtató.

 

orias-belso1

orias-belso2

orias-hatso

 
 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót