OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Hogyan írtam véletlenül egy könyvet?

Hogyan írtam véletlenül egy könyvet?

  2019.02.24. 01:18

hogyan_irtam_veletlenul_egy_konyvet_borito_1000px.jpgÍrta: Anett Huizing
Kiadó: Pozsonyi Pagony
Oldalszám: 168
Megjelenés: 2019. fabruár 25.
 
Abszolút kreatív, abszolút érzelmes, abszolút napló! Katinka imád történeteket kitalálni. Még csak tizenhárom éves, de már pontosan tudja, hogy író szeretne lenni, méghozzá híres író. Szerencsére a szomszédban lakik egy írónő, aki szívesen fogadja, és némi kertészkedésért cserébe kijavítja az irományait, és írói tanácsokkal látja el. Katinka pedig egyszer csak azon veszi észre magát, hogy az életéből egy regény lett, és az írás során egyre jobban megismeri önmagát, és feldolgozza fájdalmait.
 
A könyv írói tanácsait bármelyik írói ambíciókkal rendelkező gyerek és felnőtt bátran megfogadhatja, és a könyv végében található vonalas lapokra pedig megírhatja a saját történetét!
 
Hogyan írj regényt?
8 tipp kezdő íróknak - Néhány tanács, ha a gyerek folyton körmöl valamit

 

A 13 éves Katinka Kapteijn nem érti, miért lesz fátyolos mindenki tekintete, amikor kiderül, hogy tíz éve meghalt az anyukája. Hiszen sosem ismerte, nem rázza meg, nem hiányzik neki. Őt sokkal jobban leköti az a gondolat, hogy mióta az eszét tudja, író akar lenni.
Te is ismersz valakit, aki író akar lenni? Mutasd meg neki ezt a 8-as listát!

Katinkának nagy szerencséje van, mert a szomszédjában lakik egy díjnyertes bestselleríró, Lidwien, aki kerti munkákért cserébe írni tanítja.

“Ne akarj rögtön regényt írni. Minden kezdő rögtön egy egész könyvet akar írni, de az olyan, mintha maratont akarnál futni edzés nélkül” – hangzik el az első órán, amit még legalább egy tucat óra követ, és a végén véletlenül mégiscsak egy regény születik.

Annet Huizing holland írónő évek óta gyerekeket tanít írni, ez az első regénye. A Hogyan írtam véletlenül egy könyvet? egy 13 éves kislány naplófeljegyzéseinek sorozata, az első írói szárnypróbálgatások története, és egyben útmutató kezdő íróknak.

Katinka és Lidwien között nemcsak tanár-diák viszony, hanem barátság szövődik, Katinka pedig, ahogy egyre mélyebben jár az írás sűrű indákkal telinőtt erdejében, olyan mélységeire jut el saját pszichéjének, amire soha nem számított volna.

A regény írói útmutatónak álcázza magát, de sokkal több annál: egy nagyon mély, nagyon megható regény családról, újrakezdésről, arról, hogyan lehet túltenni magunkat azon, ha az, akit a világon legjobban szeretünk, egyik napról a másikra eltűnik az életünkből, és persze arról, mi teszi a tökéletes regényírót. Na, mert amúgy mi teszi? Lidwien tippjei (és a mi reflexióink ezekre a tippekre) a következőek:

1. Nem számít, miről írsz, az a fontos, hogyan!

Tévedés, hogy csak a Fontos, Komoly, Felnőtteket érdeklő témákról, háborúról és békéről, gyilkosságokról, magasságos tettekről érdemes írni. Ha van mit mondanod róla, akkor igenis fontos, hogy elmondd, mi volt veled a nyáron, mi történt a boltban, vagy mi játszódik le benned, amikor a zuhany alatt a hüvelyk- és mutatóujjaddal kört formázva szappanhártya keletkezik, és szappanbuborékot fújsz belőle!

2. Gondolj bele, mi történik, amikor egy jó könyvet olvasol!

Onnan tudhatod, hogy jó könyvet olvasol, hogy teljesen elfeledkezel róla, hogy te most épp létezel, kezedben papírt vagy elektronikus eszközt tartasz, és mindez előtted most itt betűk összetákolt halmaza csupán. Amikor írsz, tartsd ezt az érzést folyton szem előtt, tedd írói motivációid tartógerendájává, képzeld magad egyszerre a valóságba és a leendő olvasóid fejébe is!

3. Ne mondd el, inkább mutasd meg!

Ahelyett, hogy elmondanád, a főhősöd jókedvű, inkább meséld el, hogyan szökdécselt haza a naplementében és milyen hangos jónapottal köszönt a pénztárosnak. Mi is lenne a világgal, ha a festmények helyett csupán olyan szavak szerepelnének a festővásznon, hogy “egy meztelen, hosszú hajú nő kilép a kagylóból, sokan csodálják”, mi lenne, ha a zenészek a színpadra állnának és azt mondanák, “most egy melankolikus, szomorú rész jön, aztán a dobok egyre szaporábbak lesznek, innen érezzük, hogy mégis van remény”? Más művészeti ágakhoz képest az írásnál sokkal könnyebb beleesni a túlmagyarázás hibájába. Pedig a legmélyebb jelentésrétegek úgy tudnak kibontakozni, ha nem nevezzük meg a konkrétumokat, hanem körüljárjuk. Húzd az olvasó agyát nyugodtan, hadd gondolkozzon!

4. Nem kell mindent leírnod - válogasd meg, mit hagysz ki!

Ha mindent leírnánk a legapróbb részletekig, elveszítenénk a lényeget, elunnánk az életünket, míg végigrágjuk magunkat egy regényen. Ha az írás arról szólna, hogy minden egyes apró részletet, amit észrevettünk, elmeséljünk az olvasónak, felesleges lenne leírni, elég lenne felvenni egy kamerával, és egy az egyben megmutatni valakinek a nyersanyagot - de ezzel még a dokumentumfilmesek sem elégszenek meg! Igen, az élet kaotikus és néha értelmetlen, de egy regénynek ettől még nem kell tele lennie felesleges jelenetekkel.

5. Játssz az idővel!

Az idővonalak összekuszálásával a világ legegyszerűbb történetét is el lehet mesélni úgy, hogy az olvasók tövig rágják a körmüket. Sokkal izgalmasabb, ha egy sztorit ott kezdesz, ahol már megtörtént a drámai fordulópont, még akkor is, ha csak arról van szó, hogy felszálltál a buszra és lerobbant a motor. “Csak egy puffanást hallottunk” vagy “Már elmúlt nyolc, amikor az iskolabusz végre megérkezett”. Vajon melyik húzza be jobban az olvasót és tartja az izgalom fogságában, míg ki nem derül az igazság?

6. Figyeld meg, hogyan csinálják más írók!

Van egy jó hírem, és egy rossz. A rossz az, hogy minél többet olvasol, annál inkább rá fogsz jönni, mennyire keveset tudsz még. A jó pedig az, hogy minél többet olvasol, annál jobb író leszel te magad is! Nem Lidwien találta ki például a “higiéniai problémahalmaz” kifejezést, hanem más, de ő megjegyezte, és egy tökéletes pillanatban újrahasznosította, sajátjává tette. Ez nem plágium, hanem kreativitás, tanulás! Ha ez lopás volna, bizonyos szavakat is tilos lenne használni, és minden friss írónak ki kéne találnia egy friss nyelvet, és írhatnánk így: aaa dllll eoofi, ajjooe stb. Minél többet olvasol, minél több sajátodhoz hasonló csavaros eszű író logikáját tudod magadévá tenni, annál gazdagabb lesz az írói eszköztárad.

7. Mi zajlik a felszín alatt?

Író vagy, így munkaeszközöd legfeljebb egy laptop, írógép vagy papír és ceruza, de a munkád legalább olyan komplikált, mint egy orvosé. Nemcsak az a dolgod, hogy leírd, mit látsz, meg kell találnod egy órákig tartó folyamatban azt a tökéletes pillanatot, amin keresztül az olvasóid megérthetik, miért írsz egyáltalán ezekről az emberekről. Ha író akarsz lenni, nemcsak azt kell folyamatosan éberen figyelned, ki mit mond, hanem azon is törnöd kell a fejed, miért mondják ezt, kinek mi a motivációja. Miért küzdenek ezek az emberek, mit akarnak elérni, miért bántják egymást, miért kedvesek egymással.

8. “Kill your darlings”

Sajnos vannak olyan novellák, szösszenetek, ötletek, amik írás során eszünkbe jutnak, elkészülvén nagyon közel állnak a szívünkhöz, de sehogy sem tudjuk őket belepréselni a cselekménybe.

“És nem lehet őket berakni a könyv hátuljába, mint a bakikat egy film végén? Lidwien nevetett. – Te később majd megcsinálhatod. De ami a lényeg: íróként el kell viselned a kritikát. Sőt, meg kell köszönnöd, nyitottnak kell rá lenned, és mindig át kell gondolnod, hogy használni tudod-e valamire. “

Lidwien utolsó, egyben legfontosabb leckéje, hogy a szerkesztő nagyon fontos szereplő, olyan láthatatlan erő, aki nélkül a regény mégis szétesne. Fontos, hogy szeressük a munkánkat (különben kiégnénk), de az is, hogy képesek legyünk elbúcsúzni azoktól a dolgoktól, ami a szívünknek kedves.


Ezt az abszolút fantasztikus véletlenregényt az írásról, a gyászról és a macskákról nem csak gyerekeknek és nem csak kezdő íróknak ajánljuk!

 

Vissza a sorozat-ismertetőhöz

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót