OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : A Tudás könyvei (1) A fekete kő titka

A Tudás könyvei (1) A fekete kő titka

  2020.08.09. 01:53

Oldalszám: 384

Mentette már meg az életedet egy szál gyufa? Gyűjtöttél valaha fekete kagylót Tahitin? Tudod, hogyan kell ellentüzet gyújtani? Vajon hány napig lehet élelem nélkül kibírni?

Egy titokzatos sötét erő támadásba lendül, hogy megszerezze az emberi tudást, és ezáltal az uralmat is a világ felett. Az emberek azonban ezt észre sem veszik... Négy kamasz mégis összefog, és egy kalandos tér- és időutazás során harcba szállnak a gonosz Mar-Törrel. Csak magukra számíthatnak.

Az első kötetben Orsi, Zsófi, Krisztián és Barna egy titokzatos fekete kő segítségével Örményországban találja magát, és ezzel kezdetét veszi az életveszélyes kaland a Tudás könyveinek megszerzéséért. A XV. században, Kínában katonává edzik őket. A XVIII. században az emberevő pápuáknál és Tahitin kell helytállniuk. Végül pedig egy ősi ausztrál törzs tagjaivá válva szembe találják magukat az ellenséggel.  


 

Uzseka Norbert
 
Vidra Gabriella könyve először 2008-ban, a Novum Verlag  kiadásban jelent meg, és úgy is sokak kedvence lett, ám a Libri kiadó nem rég indult Kolibri nevű gyermek/ifjúsági részlege új borítóval kiadta újra, alapos marketing munkát fektetve abba, hogy országszerte ismert legyen. S meg is érdemli, hogy ez bekövetkezzék.
 
A három részes sorozat főszereplője négy hetedikes: az alapból jó tanuló és, hm, normális Krisztián, a fizikailag erősebb, vidámságra bármikor kapható Barna, és a leginkább az általuk kedvelt tantárgyak terén különböző két lány, Zsófi és Orsi. Egy nap furcsa dolog történik Krisztiánnal az iskolában: hozzáér egy fekete kőhöz (egy darab obszidiánhoz), ami egy krokodil formájú sebet éget a tenyerébe. Ugyanakkor kiderül, hogy Krisztián egzotikus csigái képesek morze jelekkel kommunikálni a fiúval. Majd egymást érik a furcsa események, melyek kapcsán egyre több iskolás felejt el közel mindent különféle tantárgyakból. Jószerével Krisztián és három barátja az egyedüli kivételek, és apránként kiderül, hogy feladatuk van, s nem is akármilyen: nekik kell meglelniük a Tudás Könyveit, ezzel megvédve a világot attól, hogy Mar-Tör, a gonosz nagyúr elvegye az összes emberi tudást.
 
A Tudás Könyveiből egy-egy rejtőzik minden kontinensen, és felkutatásuk és megszerzésük érdekében mindenütt három-három feladatot kell végrehajtaniuk, megoldaniuk a gyerekeknek. Akad természetesen segítőjük is, ám más nem teheti meg helyettük, amit nekik kell. S ők maguk sem lehetnek képesek minderre, ha nem tanulnak meg előtte mindent, ami csak az iskola könyvtárában fellelhető az adott földrészről. Az első kötetben Ázsia, Ausztrália és Óceánia kerül sorra. Hőseink járnak a kínai Nagy Falon, gyöngykagylót gyűjtenek Tahitin, és így tovább. Pusztán az, ami velük történik, felidézi sokunk ifjúkorának hőn szeretett kalandregényeit.
 
Az írónő a Kispest-Wekerle telepi Erkel Ferenc Általános Iskola igazgatója, egyben magyar tanár, így biztos vagyok benne, hogy jól ismeri azt a korosztályt, amelyhez Krisztiánék tartoznak. Ennek ellenére egy darabig zavart, hogy ezek a gyerekek annyira jól neveltek, olyan szépen beszélnek, annyira normálisak. Aztán a könyv egy pontján elfogadtam ezt, mert nyilvánvaló, hogy a tanárnő azt szeretné, ha a gyerekek ilyenek lennének, s ezért tesz is, méghozzá azzal, hogy regényében olyan mintát állít az olvasók elé, ami nem pusztán követendő, de jó és hasznos is lehet követni. Elsősorban nem frázisokat pufogtat (hogy pl. magadnak tanulsz, meg a tudás hatalom, stb.), hanem megmutatja, mi mindenre jó, ha az ember tényleg tud valamit. Hogy tudás nélkül valóban nem lehet túlélni – s ez épp úgy igaz Új-Guinea vadonjában, mint Budapesten. Emellett ad egy remek tanulási módszert is, s persze azokat az eszményeket is megosztja velünk, amelyekről megannyi ifjúsági regényben olvashatunk: bátorság, kitartás, barátság, összetartás, sőt, még egy kis szerelem is.
 
Persze a regénybe szőtt tudásanyag sem mellékes. Igaz ugyan, hogy Krisztián és barátai nem olyan erős irodalmi személyiségek, mint mondjuk Harry Potter, Michael Ende Momo-ja vagy Lyra Belacqua (Philip Pullman Az Úr sötét anyagai trilógiájának főhőse) – de egészen más a hátterük is. Ők valóban jobbára hétköznapi fiatalok, amennyiben hétköznapi az, hogy valaki az ő korukban képes felfogni, miért is fontos a tanulás – de hát ezt ők a saját bőrükön tapasztalják meg. És, szemben megannyi ma jól menő ifjúsági regénnyel, itt valódi tudást kap az ember. Nyilván a Potter sztorikban is bőven van olyasmi, ami az olvasó épülésére szolgál (hiszen azokban is megkapjuk a követendő példákat hősiességből, önfeláldozásból, stb.), de egy adott körön kívül nem sokra megy az ember azzal az életben, ha tudja, mi az, hogy mugli, ha megtanulta Tolkien tünde nyelveit, stb. Jó, bizonyos képességeket, készségeket ezen dolgok is fejlesztenek, és mondhatjuk, hogy a valós életben meglehetősen ritkán szorul rá egy magyar ember, hogy bumeránggal kelljen magának élelmet vadásznia, különben éhen hal, de attól még tény, hogy Vidra Gabriella úgy tálalja a megannyi valós adatot, hogy élvezet olvasni, és az ilyenből lesz igazi, tartós tudás.
 
A történet mágikus, képzeletbeli alapjai egyelőre kicsit elnagyoltnak tűnnek, de azt hiszem, a későbbi kötetekben alaposabban elénk tárulnak majd ezek is. Az mindenesetre szimpatikus, hogy nyoma sincs holmi vaskalapos, merev elzárkózásnak a megmagyarázhatatlannal szemben: az ősi természeti népeket nem buta, babonás félmajmokként mutatja be a regény, hanem igazi, mély és sokszor valóban varázslatos tudás birtokosaiként. Különösen tetszett néhány megkapó jelenet, mint amilyen az ausztrál őslakosok avatási szertartása – ezekben nem csak tudás, de érzelmi tartalom is bőven van, és az ilyenek miatt tud igazán szerethető és emlékezetes lenni bármely regény.
 
Ami az új kiadás borítóját illeti, egyfelől tetszik Cserkuti Dávid és Gáspár Tamás munkája, másfelől mégsem: azt érzem, hogy direkt menőre akarták venni a figurát, de igazából ez a könyv ettől nem lesz menőbb. Nem is az a lényege. Viszont meggyőződésem, hogy ha bármely, olvasni tudó gyerek belekezd, és eljut legalább a kínai Tiltott Városig (bő 100 oldal csupán), az nem fogja tudni letenni, míg végére nem ért. Mert elsősorban és mindenek felett ez egy szórakoztató, kalandos ifjúsági regény.
Forrás: ekultura.hu

(2) A labirintus titka

vissza a kiskamaszok sorozatához

vissza a sorozathoz

 



 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót