OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Berci nem megy iskolába

Berci nem megy iskolába

  2020.09.10. 15:14

8 éves kortól
Bendl Vera - Berci nem megy iskolábaKaranténmese
 
Írta: Bendl Vera
Illusztrálta: Remsey Dávis
Kiadó: Pozsonyi Pagony
Oldalszám: 158
Megjelenés: 2020. szeptember 10.

Berci ugrál örömében, amikor bezárják az iskolát. Hurrá, hurrá, hurrá!

Egészen addig örül, amíg a világ kezd megváltozni körülötte, amíg ki nem derül, hogy a barátait nem láthatja és hogy az online oktatáson mégis részt kell vennie. És belülről, titokban, az is nyomasztja, hogy mégiscsak félni kell ettől a fránya vírustól...

 

Szerencse, hogy van egy varázsnagyija, aki titkos felületeken kommunikál vele, aki maga is kutató és saját használatú védőfelszerelést küld neki - elvileg galambpostán. Vagy a galamb, az bagoly? Ki tudja.

És persze szerencse, hogy van egy szuper jó fej bátyja, aki csak látszólagosan ellenséges vele, valóságosan a legmenőbb báty, aki valaha élt, és ne felejtsük el a szomszéd lányt, Borkát, a sakktehetséget sem. Kérdés persze, hogy elég ügyesek-e ők hárman, hogy komolyabb nehézségeket is megoldjanak, és hogy a nehézségeket meg lehet-e oldani úgy, hogy egy gyerek minden, de minden szabályt betart? Na, azt persze, hogy nem!

Mit csinálnak Berciék, ha már nagyon elegük van? És mit tesznek, ha a csodálatos mycrogranny, Mamó, veszélybe kerül?

És egyébként vajon mit gondol az iskoláról Berci, miután hónapokon át hiányoztak neki a barátai? Mert lehet, hogy nagyon mást, mint a karantén előtt!

 

A mese segít feldolgozni a gyereknek a vele történteket, a jelenlegi helyzetben pedig annyi bizonytalanság vesz körül minket, hogy kiemelten kell figyelni a gyereket ért stresszre. A meséléssel segíthetünk neki abban, hogy oldódjon a szorongása, ahogy Dr. Vekerdy Tamás egy régebbi interjúban az nlc.-nek nyilatkozta:

„A mesék oldják, vigasztalják, megnyugtatják a gyereket. A belső kép ugyanis feldolgozás, indulatok, vágyak, szorongások, ismeretek feldolgozása, ezért kell mesélni este, vagy ha beteg a gyerek. Ettől lemegy a láza, testileg-lelkileg ellazul, megnyugszik, gyorsabban gyógyul. (…) A mese a feldolgozás fontos eszköze, a gyermek a világról való tudását is a saját belső képeibe öltözteti. A kisgyerek ezeket a belső képeket vetíti ki aztán a világba, a játékaiba is.”

A koronavírus-járványra villámgyorsan reagált Bendl Vera, a Mihályi Csongor és az időgyurma meseregény írója, és most egy új, ingyenesen elérhető mesesorozattal jelentkezik a Pagony kiadó oldalán. A Berci nem megy iskolába című mesét fejezetről fejezetre követhetjük, és Vera pont azért kezdte el írni, hogy segítsen a gyerekeknek – köztük a saját fiának is – feldolgozni, megérteni, mi történik velük a kialakult karanténhelyzetben.

„Azért kezdtem el írni ezt a mesét, mert amikor hirtelen az egész ország bezáródott a lakásokba, akkor úgy láttam, hogy mindenkit csak a vírus és a bezártság érdekel, és úgy gondoltam, biztos a gyerekeknek is nehéz lehet megbirkózni a helyzettel. Először úgy terveztem, hogy realisztikus történetet találok ki, nem szakadok el a valóságtól, de hamar elvetettem az ötletet, mert rájöttem, hogy nem tehetem meg, hogy nem adok valamiféle menekülési útvonalat és legalább némi limitált, de mégis extra védelmet a főszereplőimnek.

De lett azért időközben más, személyes motivációm is. Ebben a furcsa, otthon ragadt helyzetben a munkaritmusomhoz éppen egy mese illett – a felnőtt szövegek teljesen más környezetet igényelnek, nálam legalábbis. És aztán még hozzájött az a furcsaság is, amit az utóbbi időben tapasztalok, amióta gyerekkönyveket írok, és amire egyáltalán nem számítottam: ezek a gyerekek, akik a meséim hőseivé válnak, valamiféle paradox módon nekem is segítenek.

Ezt én sem tudom, hogy van, de minden karakter mintha engem is néha kihúzna a nehézségekből.

Berci megírásánál még nagy segítség az illusztrátor, Remsey Dávid, hiszen ez a mese azért megjelenés közben is alakul, és néha a rajzok is befolyásolják az események menetét, Dáviddal meg nagyon jó együtt dolgozni, illetve én nagyon értékelem, ha együtt csinálunk, hozunk létre valamit, attól gyakran minden jobb lesz.”

A Berci nem megy iskolába mese új fejezeteit szerdánként olvashatjuk online. A folytatásos meseregényben így a gyerekek mindig a legfrissebb aktualitásokkal találkozhatnak Berci kalandjaiban, olyan kihívásokkal, melyek megjelennek az ő életükben is ebben a napról napra változó időszakban. Vera bepillantást enged abba, hogyan folytatódik a történet:

„Annyit elmondhatok előre, hogy a Berci nem megy iskolába mesének egy fontos motívuma lesz a megváltozott élethelyzet, amivel szerintem egyelőre mindnyájan barátkozunk, valahogy próbálunk beleszokni,

de emellett még az a különös, néha varázslatos kapcsolat is, ami a gyerekek és a nagyszülők között van, és amit most nagyon próbára tesz ez a járvány.

És őszintén szólva mindig is úgy gondoltam, hogy a legnagyobb varázslatokba általában az élet elején és a végén tudjuk beleengedni magunkat – ezt úgy mondom, hogy én elvileg a közepén vagyok, éppen a varázsos korszakon kívül. Elvileg. De azért keresem a titkokat, hátha ilyenkor is akadnak, csak ritkábban.”

Mag Judit gyermekpszichológus és gyerekei is várják a mese folytatását minden héten, a szakember szerint nagy szükség van a jelenlegi helyzetben arra, hogy Berci kalandjaival azonosuljanak a gyerekek, és ezen keresztül jobban megértsék, mi történik a velük.

„A mesékben általában véve az a jó, hogy az olvasó, vagy hallgató azonosulhat a szereplőkkel, így mintát kaphat, hogyan küzdjön meg egy-egy nehezebb élethelyzettel, illetve megtapasztalhatja, nincs egyedül, más is átélte már az adott konfliktust. A mese íve, a végén katartikus megtisztulással pedig megkönnyebbülést hoz, és reményt ad; megmutatja, hogy legalábbis van tovább, ki lehet bírni a nehéz helyzeteket és érzéseket is.

Berci meséjét is éppen ezek miatt tartom fontosnak, hiszen egy országnyi gyerek van most többé-kevésbé hasonló helyzetben.

Ráadásul a vírus miatt a barátaikkal sem találkozhatnak személyesen. Berci pedig érez, és együtt gondolkodik velük, hitelesen, nem elhallgatva a pozitív dolgokat sem. Így a történet alkalmas a szorongás oldására, valamiféle »közösségi élményt« is adhat, ezenkívül pedig úgy szórakoztat, hogy közben fel is vértez a megváltozott hétköznapokhoz való alkalmazkodásra.”

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót