OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Hópehely

Hópehely

  2020.10.31. 10:25

10-12 éveseknek
Bailey, Susanna - HópehelySzívez melengető történet a barátságról és az otthonra találásról
 
Írta: Susanna Bailey
Fordította: Rádai Andrea
Kiadó: Kolibri Gyerekkönyvkiadó
Oldalszám: 323
Megjelenés: 2020. október

Csodálatos történet egy eltévedt póni és egy magányos kislány barátságáról. A honvágyról, szülő és gyerek közötti elvághatatlan kötelékről, és az igazi szeretet önfeláldozó erejéről.

A tizenegy éves Amber egy vidéki farmra kerül nevelőszülőkhöz, de hiába körülötte a sok szépség, ő csakis egyetlen dologra vágyik: hogy újra az édesanyjával lehessen.


 

Búskomorságát a nagy hó alól kimentett kiscsikó enyhíti, ám akárhogy dédelgetik az istállóban, a póni nem hajlandó enni. Amber átérzi a csikó szomorúságát, és kitartó szeretetével, gondoskodásával végül sikerül megmentenie őt.

De vajon mi lesz a kiscsikó jövője?
Visszakerülhet-e édesanyja közelébe, amire nála jobban már csak Amber vágyik?

A könyvet megjelenése óta máris számos irodalmi díjra jelölték.

"Egyszerűen imádtam Hópehely történetét! Őszinte, érzékeny és szívbe markoló... életre szóló élmény, nem csak gyerekeknek." Jacqueline Wilson
 
 
konyvterasz.hu
 

Ő is hazatalál

Kényes témához nyúlt Susanna Bailey, amelyet még annál is kényesebb szemszögből mutat be. Hópehely című könyvének főszereplőjét, a tizenegy éves Ambert a családsegítők kiemelik alkoholista édesanyja mellől, és a kislány nevelőszülőkhöz kerül. A nehéz téma ellenére a könyv a szeretet, a bizalom és az otthon, a család megtalálásáról szól. Nem is akárhogy.

A téma drámaisága ellenére a Hópehely nagyon is kamaszregény, sőt: még valamivel fiatalabbaknak is bátran ajánlom. Ugyanis itt a nézőpontnak is jelentősége van. A könyvben nincsenek felnőtt „háttérbeszélgetések”, nem tudunk meg semmit a nagykorú szereplők motivációiról vagy körülményeiről, világáról. De nem is kell. Itt csak Amberen van a hangsúly, az ő belső monológjait olvasva ismerjük meg az érzéseit, és a körülötte zajló eseményeket.

A könyv cselekménye azon a reggelen indul, amikor a rendőrök kijönnek hozzájuk, az anyukáját kórházba viszik, majd terápiára kerül. Ezt azonban Amber már csak később tudja meg, mert őt még aznap nevelőszülőkhöz viszik egy távoli lápos vidék állatokkal teli farmjára. Ami más (főleg egy városban nevelkedett) gyereknek hatalmas kalandot jelenthetne, az a kislány számára az anyukájától való kényszerű elválasztás (eleinte legalábbis) gyűlölt helyszíne lesz.

Azt írtam, hogy a könyv Amberrel kezd, azonban még előtte, egy rövid előjátékban szeles, havas vidéket látunk, ahol egy kiscsikó éhesen merészkedik ki a tölgyfák rejtekéből, és anyja keresésére indul. Mozgása fiatal kora miatt még igen bizonytalan. Amikor beesteledik, egy óvatlan pillanatban megbotlik, és az árokba zuhan.

Az Oaktree Farmon élő nevelőszülőknél, Ruthnál és Samnél már több gyerek is lakik, amikor Amber megérkezik hozzájuk egy téli estén. Grey, a valamivel idősebb fiú, akit Ruthék kétéves korában fogadtak örökbe; Sunni, az Amberrel egyidős, bár nagyon is különböző kislány, illetve Cohen, az autista jegyeket viselő, a lányoknál pár évvel fiatalabb kisfiú.

A természetben halálra ítélt póni mindannyiuk életébe hatalmas változást hoz, miután Grey juhászkutyája megtalálja őt, és hazaszállítják a farmra a legyengült és majdnem kihűlt állatot. Eleinte Amber lesz az egyetlen, akinek amolyan „suttogóként” elfogadja a közelségét. Hiszen mindketten az édesanyjukat keresik… Miután elkezd enni, szép lassan megerősödik. A csikó felépülésével párhuzamosan pedig Amber is változni kezd.

A regény nagy erőssége, hogy nem pszichologizál, nem keres magyarázatokat, és nem akar megoldásokat találni erre a drámai élethelyzetre.

Ugyanakkor érinti mindazokat a komolyabb (külső és belső) konfliktusokat, amelyek egy ilyen kényszerű állapotban előjöhetnek. Amikor például egy gyermek úgy érzi, hogy neki kell vigyáznia a rajongásig szeretett felnőttre, és mindent megbocsájt neki, amit vele szemben valaha tett, vagy épp elmulasztott. Amber is meg van róla győződve, hogy az anyja nem képes nélküle meggyógyulni, és kikéri magának, hogy az életükről a feje felett döntenek a családsegítők.

Többször is megszökik, ám a szerző remek megoldásokkal, a lelki rezdülések pontos ábrázolásával segíti őt vissza a farmra, ahol szeretettel és törődéssel veszik körül. A lányban lezajló változások így olyan természetességgel jelennek meg, mint amilyen magától értetődőek az évszakok változásai is a lápon. Pedig Amber nem csak megsebzett és kiszolgáltatott áldozat tud lenni, hanem nagyon is bántó és vad gyermek. Olykor a legkeményebb szavak is elhagyják az ajkát, még ha nem is érti sokszor, hogy miért.

A gyermekek közötti féltékenység, az általuk megélt traumák, a farmra kerülésük fájdalmas történetei, és közben az egymás iránt táplált mély érzelmeik is lassan kibomlanak, miközben biztos támaszként végig ott vannak a nevelőszülők. Felismerik, hogy ők már nem olyan felnőttek, mint akiket korábban megszoktak. Például nem akarnak mindig mindenben nélkülük dönteni. Még akkor sem, ha kis pártfogoltjaik (eleinte legalábbis) nem mindig fogadják el a segítő kezet.

A vadlóvá cseperedő csikó hazatalálása párhuzamos Amber történetével, de az állattal történő események kapcsán lassacskán egy kicsit mindannyian másképp tekintenek a világra. Susanna Bailey nem fél kilépni a konvenciók adta keretből: Cohent egy meleg házaspár fogadja örökbe, két apukája lesz. És nem ígéri, hogy Amber anyukája meg fog gyógyulni. A regény végén azonban a legfontosabb üzenet egyértelmű: sokféle család létezik, de egyvalamiről mindet fel lehet ismerni: tagjai szeretik és megbecsülik egymást.

A Hópehely egy szívmelengető történet (Rádai Andrea érzékeny tolmácsolásában) arról, hogy ezt az igazi családot gyakran nem születésünkkor kapjuk meg, hanem életünk folyamán mi magunk alakíthatjuk ki. És miközben megtanulunk tenni érte, a sebek enyhülnek és gyógyulnak. Az észak-angliai lápvidéken felnőtt Bailey mindezt elragadó formában, megható és inspiráló módon tárja elénk a gyerekek szemszögéből.

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót