OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Január
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK
IFJÚSÁGI IRODALOM KISKAMASZOKNAK : Marci öröksége

Marci öröksége

  2018.01.24. 19:58

Írta: Nógrádi Gábor
Illusztálta: Sázntói Kirsszrián
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2012
Oldalszám: 240

Az izgalmas, és humoros történet szerint, él Magyarországon, pontosabban Budapesten egy kamasz fiú, akinek édesapja arab, édesanyja pedig magyar származású. Valójában csak egyetlen dologban különbözik a többi, vele egykorú magyar általános iskolás diáktól. Ez pedig az, hogy Bedzsavi Marcira halálos veszély leselkedik. Felbérelték ellene ugyanis a világ egyik legjobb bérgyilkosát. Ötvenmillió dollár a tét: ennyit örökölt Marci meg az édesapja, és ezt a pénzt arab terroristák akarják megszerezni. A fiú élete egyik pillanatról a másikra olyan lesz, mint egy akciófilm.

Mi történik? Vajon a csinos bérgyilkos meg akarja ölni, vagy meg akarja védeni? Hol van valójában Marci édesapja? Meghalt egy balesetben? Vagy mégsem?
Miért viselkedik olyan furcsán a szerelme, Tünde?
Ki az a vörösesszőke nő, aki férfi? És honnan csöppent Marci életébe egy halhatatlan kutya?
 
A könyv végére minden kiderül. Marci kalandjai azonban nem érnek véget.

 

Nógrádi Gábor:

„Azt kérdezitek, miért írtam éppen egy félig arab származású kisfiúról, meg terroristákról ifjúsági regényt a New-York-i ikertornyok lerombolása után? Némi gondolkodással ki lehet találni. A szörnyű merénylet miatt mindenki az arabokat szidta, sőt gyűlölte. Én azonban úgy gondolom, hogy egy egész nemzetet, egy egész népet nem lehet elítélni azért, mert közülük tíz, száz, vagy akár ezer fő gonosz, gyilkos tetteket hajt végre. A magyarok között is akadnak bűnözők (például zsebtolvajok Bécsben, gyilkosok Olaszországban, csalók Nagy-Britanniában), de azt visszautasítom, hogy miattuk az egész magyar népet elítéljék.

Regényem egy arab származású orvos (az apa) és egy félig arab, félig magyar fiú, Marci bátorságáról szól. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden arab ember ilyen bátor. Van ilyen is, meg van olyan is. Nem attól függ a jóságunk vagy a tisztességünk, hogy melyik nemzetbe, vallásba születünk. Csak a szüleinktől és tőlünk függ.”

 

2. RÉSZLET

Marci még szinte két lépést sem tett a zebrán, amikor váratlanul felbukkant előtte egy kutya. A semmiből robbant elő a loncsos-lompos fehér eb, barna foltokkal a hátán. Amint megjelent, rémisztően felvonított, és a fiúra vicsorította mind a negyvenkét fogát.

Marci rémületében önkéntelenül hátraugrott, megbotlott, és a fenekére esett a járdán.

A következő másodpercben csak annyit észlelt, hogy valami hatalmas fekete tömeg elszáguld előtte, és a kutyát feldobja a levegőbe.

A kocsi egy szempillantás múlva eltűnt.

A gyerekek sikoltozva futottak Marcihoz, meg az utca vége felé, ahova a kutya repült.

Rózsi is átrohant a zebrán, és Marci fölé hajolt.

– Minden rendben?

Marci csak bólintani tudott, mert még nem tért magához a rémülettől. Talán azt sem vette észre, hogy Tünde a nyakába kapaszkodik, és zokog.

Rózsi nem tudta leolvasni a kocsi rendszámát. Ez azonban nem is volt fontos. A kocsi nyilván lopott volt. Borisz helyében, hasonló helyzetben Rózsi is lopna egyet, hogy a gázolás után ne jussanak a nyomára.

„Mindenesetre ügyes fiú lehet ez az orosz, ha le tudott nyúlni egy ilyen szuper kocsit – gondolta Rózsi. – Ebből a típusból az országban nem lehet több néhány darabnál.”

De hogy került ide a kutya az utolsó pillanatban?

Rózsinak sasszeme volt, de az elmúlt tíz percben még a közelben sem látott kutyához hasonló élőlényt.

Csoda történt? A földből bújt elő vagy az égből esett le?

Amikor a fekete autó meglódult, Rózsi azonnal tudta, hogy Marcin nem lehet segíteni. Mire ő felkiált, és figyelmezteti a fiút, a kocsi már rég elgázolta. Odarohanni és félrerántani a gyereket pedig minimum öt másodperc. Ez azt jelenti, hogy Borisz mind a kettőjüket elütötte volna. Két legyet egy csapásra.

Nusinusi rohant ki az iskolából. A gyerekek szóltak neki.

– Úristen! – sikoltotta. – Marci! Megsebesültél? Mi történt?

– Egy felelőtlen autós nem állt meg a zebránál – mondta nyugodtan Rózsi, mintha csak egy közlekedési baleset fenyegette volna az imént a fiút és nem egy kíméletlen gyilkos. – A magyar gépkocsivezetők inkább tíz évet ülnek a börtönben gázolásért, de nem adják meg az elsőbbséget a gyalogosoknak a zebrán.

– Mindig mondtam, hogy nézzetek szét, mielőtt átmentek – tördelte a kezét a tanárnő. – Nem mondtam?

Marci felállt a földről, udvariasan odébb tolta a még mindig hüppögő Tündét, és leporolta magát. Aztán arra nézett, amerre az autó a kutyát repítette.

Nem hitt a szemének.

A kutya farkcsóválva közeledett a gyerekek boldog bandájával a háta mögött.

– Semmi baja! – kiabálta Ricsi.

– Ilyen nincs! – tette hozzá Bence. – Ötven métert repült legalább.

– Amikor meg felállt, csak megrázta magát, mint egy macsek! – folytatta Ricsi.

– Kié ez a kutya? – kérdezte Nusinusi, de senki sem válaszolt.

Rózsi leguggolt, magához intette az ebet, megvakarta a füle tövét, megsimogatta a fejét, a hátát, a hasát, de egyetlen sebet sem talált.

A kutya közben fenyegetően morgott. Igaz, hogy Rózsi most testőr, de bérgyilkos volt – gondolta Cili és felborzolta a szőrét. „Fehér ember nem felejt” – mint az indián mondás tartja. Pláne, ha macska. Illetve kutya, na! Momentán.

Rózsi sok mindent megélt már vérzivataros életében, de a kutya sértetlenségét ő sem értette. Minden állatot a mennyországba hajított volna egy ekkora ütközés. Nem tudta elképzelni, mi történt. Ekkorát ugrott volna ez a korcs eb? Kizárt dolog.

A kutya Marci lábához dörgölődzött, majd ide-oda hentergett előtte, mintha már évek óta ismernék egymást.

– No de Marci! – mondta Nusinusi. – Mért nem mondod, hogy a te kutyád? Hiszen látszik! Majd megbolondul érted!

– Nekem nincs kutyám – mondta Marci. – Sose volt. Egy macskánk volt, a Cili. De egy éve már az sincs.

Cili emlegetésére a kutya felugrott Marci mellére, és a fiúnak magához kellett ölelnie, ha nem akarta, hogy az állattal együtt megint dobjon egy hátast.

Körben a srácok nagyon élvezték a műsort. Azt sem tudták, hogy most hülyeségeket kiabáljanak, mint szoktak, vagy röhögjenek. Mint szoktak.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót